הַשָּׁלֵם גָּדוֹל מִסַּךְ חֲלָקָיו

משמעות המשפט הוא שתפקוד כל החלקים השונים יחד יעיל וטוב יותר, מאשר המצב בו כל חלק פועל בנפרד. מנקודת מבט הוליסטית, המשמעות היא שתכונות מערכת/אדם קשורה ומחוברת למרכיבים אישיותיים ופיזיים נוספים. במסגרת קורסי NLP אני מלמדת מודל העוסק בכך, מתוך תרפיית הגֶּשְׁטַלְט, שפותחה על ידי ד"ר פריץ פרלס.

 

משמעות המילה גֶּשְׁטַלְט בגרמנית "תבנית", ואחד הרעיונות בה הוא שאנו בנויים מתבניות של חשיבה והתנהגות, שאספנו ולמדנו לאורך חיינו, מתוך התנסות אישית או של האחר. התבניות האלו המכונות גם "חלקים", מרכיבות אותנו יחד כשלם, בדיוק כמו פאזל אנושי, היוצר שלם אחד. במילים אחרות, כל ההתנהגויות, המחשבות, התכונות של האדם, יוצרות שלם אחד.

 

רוב התבניות נוצרו בתקופת הילדות שלנו עד גיל 8, ונוספות בהמשך נוצרו בעקבות ארועים משמעותיים. כאן טמונה הבעייתיות, כי חלק מהתבניות שיצרנו בגיל צעיר אינן מתאימות ורלוונטיות עוד לחיינו היום. הן אינן משרתות, ולעיתים אף מזיקות – באם בחשיבה או בהתנהגות בזמן הזה – ב"כאן ועכשיו".

ההתייחסות היא לכל מה שעולה ב"כאן ועכשיו" החל מתחושות גופניות, מחשבות שצצות ועולות, רגשות וכדומה. כשהבחירה היא להתחיל במקום הכי "נוח, בטוח וקל" לאדם, תוך מיקוד באיך ניתן לשנות, גם בצעדים מיקרו קטנים, החל מרגע זה, למען ההווה והעתיד.

 

אחד המודלים האהובים עליי הוא שיטת "הכסא הריק", שמטרתה להביא לרמת מודעות עצמית גבוהה יותר, ושינוי עמוק. לרוב השימוש נעשה כשמטרת המנוחה היא טיפול במערכת הבינאישית: מחשבות ואמונות מגבילות, רגשות עוצמתיים מסוגים שונים ככעס, פחד או חרדה, התנהגויות שליליות וכדומה. אני משלבת את השיטה עם מודלים נוספים מעולם ה-NLP: עיצוב מטרה, קו הזמן, סמ"ד, אקולוגיה, בדיקה והובלה עתידית, פלייליסט רגשי-אישי, סוגסטיות, אימון המוח החיובי, סוויש ועוד.

 

תרגיל התנסות: "לדבר על החולשות שלי"

 

"מדוע לא לתת למחשבות לזרום על הנייר? בעשותי כך, רעיון רודף רעיון." פריץ פרלס

מכאן, שכדאי לקחת מחברת ולהתחיל לענות בכתב על השאלות הבאות:

 

שלב 1: בחירת חולשה / התנהגות מזיקה.

כתיבת תשובות לשאלות הבאות:

  1. מהי החולשה הכי גדולה שלך? מדוע?
  2. האם תרצי לשנות אותה? בשביל מה?
  3. מהם הרווחים שלך מההתנהגות הזו?
  4. ממי למדת את ההתנהגות?

 

שלב 2: בחירת דמות משמעותית מחייך – מכל תחום.

מה תאמר הדמות מחייך:

  1. השפעת ההתנהגות הזו על חייך?
  2. נזקי ההתנהגות הזו עבורך?
  3. הרווחים שלך מההתנהגות?
  4. טיפ, שיכול לסייע לך להתמודד עם ההתנהגות הזו?

 

שלב 3: סיכום

  1. מהם התובנות החדשות שלך?
  2. כיצד התובנות החדשות יכולות לבוא לידי ביטוי בפעולות ממשיות?
  3. מהם 3 הפעולות הקטנות שתבחר/י לבצע בשבוע הקרוב?

 

ולסיום, תפילת הגשטאלט

"אני עושה את שלי ואתה עושה את שלך,

אני לא קיים בעולם הזה, כדי לענות על ציפיותיך שלך,

ואתה לא קיים בעולם הזה, כדי לענות על ציפיותיי שלי,

אני – אני ואתה – אתה,

אם ירצה המקרה ונמצא איש את רעהו – מה טוב

ואם לא נמצא – עלינו להשלים עם כך". פריץ פרלס

 

בהצלחה!

רחל סטיקלרו

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב print

השארת תגובה

 

גיליון החודש
שער מגזין 83
המלצות החודש
פרסומות
צור קשר
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן