תנודתיות בשווקים הפיננסים

אילוסטרצית גרף אינפלציה

תקופה לא פשוטה עוברת על המשקיעים בנכסים הסחירים, עם פרסום נתוני האינפלציה של חודש מאי ראינו ירידות חדות ורוחביות בשוק ההון בשוק ההון האמריקאי וגם ירידה במדדים המובילים בישראל.

החששות של המשקיעים בעקבות העלייה במדד המחירים לצרכן הן שהבנק המרכזי יעלה את הריבית מעל התחזיות בכדי להוריד את הביקושים ולגרום להתמתנות בעליות המחירים, כרגע האינפלציה יצאה משליטה של הבנק המרכזי וכל נתון שלילי שיוצא ה-FED מעדכן את התחזית שלו להעלאת ריבית גבוהה יותר מהצפי.

הסיכון המרכזי בעליית ריבית במהירות הוא האטה כלכלית בצריכה ובביקושים במשק בעקבות התייקרות קווי האשראי של הצרכנים, החשש שהאטה מסוג זה יכולה להביא איתה גל פיטורים ועלייה באבטלה והדרדרות המצב למיתון במשק, לפי עקום התשואות בשוק האג"ח השוק "לא מאמין" שהFED – יעלה את הריבית מעל 3.25% בשל החשש ממיתון. כזכור מחיר אגרת החוב מושפע מהאלטרנטיבה, כאשר הריבית עולה – קיימת אלטרנטיבה אטרקטיבית יותר לכן מחיר האגרת יורד, כשמחיר האגרת יורד התשואה עולה. התשואה לאגרת של שנתיים מגלמת את הריבית בטווח הקצר, והתשואה לאגרת של עשר שנים מגלמת את הריבית לטווח הארוך. כאשר התשואה לטווח הקצר גבוהה מהתשואה לטווח הארוך זה מעיד שהצפי לעליית ריבית בטווח הקצר ובהמשך ירידה לריבית נמוכה יותר בשל קשיי אשראי (מיתון) שיחייבו הורדת ריבית בחזרה.

בכלכלה הריאלית אנחנו רק בתחילת המחזור השלילי, בשוק ההון כבר עשינו כברת דרך ארוכה למטה, לדעתי יש עוד לרדת גם דו ספרתי, שוק ההון מתמחר את העתיד בכלכלה הריאלית.

גם בתקופת ירידות אנו רואים תיקונים למעלה מידי פעם כאשר מגיעים קונים ומנסים לתפוס תחתית. העליות לפני כשבוע וחצי היו כחלק מתיקונים בשוק יורד .אין לדעת איפה תגיע התחתית אבל זמן טוב לעשות חושבים האם לקחנו סיכונים שמתאימים לנו, האם השקענו בהשקעות עם ערך אמיתי.

שוק ההון יורד בצורה רוחבית ובחלקו בלי קשר לערך שהחברה מייצרת, מחיר של נכס הוא נגזרת גם של חלוקת קווי אשראי בזול שגורמים לעליית מחירים, כאשר האשראי מתייקר מחיר הנכס יורד, בטווח הקצר יכול להגיע גם לנדל"ן.

גם בישראל סביר שבנק ישראל יעלה את תחזיות הריבית שלו בקרוב וימשיך במדיניות האגרסיבית שלו ל"מיגור" האינפלציה. אם הריבית בישראל לא עולה ובארה"ב עולה – מצב זה עשוי לחזק מאוד את הדולר על פני השקל ולפגוע בעלויות הייבוא שיגרמו לעוד עליית מחירים בישראל.

חברות רבות בעלות ערך ואפיקי השקעה יפגעו בשל צמצום הצריכה של הציבור ונראה ירידה בהכנסות ובהתאם ירידה בשווי, לכן צריך לחשוב על כניסה להשקעות בידיעה שיכול להמשיך לרדת אבל עסק טוב במחיר טוב להמשך, חברות מעניינות אלו חברות שיכולות לגלגל את עליית המחירים על הצרכן ופחות לספוג אותה.

מהעבר אנחנו יודעים שכדי לצאת ממצבים כאלה המדינה משקיעה בתשתיות לכן כניסה בפעימות לתוך מדדים מובילים / מניות בריאות / קמעונאות / תשתיות יכולה להיות מעניינת.

לדעתי הביטקוין (ולא כל שוק הקריפטו) נמצא במחיר במציאה ביחס לעשור הקרוב גם אם בטווח הקצר ירד עוד.

לגבי אג"ח – בטווח הקצר מקבלים ריבית נומינלית של 3% והאינפלציה 8.5% כך שהריבית הריאלית על הכסף היא 5.5%- .

במידה ומחיר האג"ח יעלה בחדות והתשואה תרד יהיו גם רווחי הון על האגרת ולא רק מהריבית (תשואה).

בארץ אנחנו נרגיש באיחור קל את המתרחש בארה"ב רק קצת פחות "כואב", האינפלציה בישראל עדיין נמוכה יותר ושוק העבודה חזק יותר ונותן מרחב תמרון טוב יותר להעלאת ריבית לבנק המרכזי שגם לומד להגיב בזמן לאינפלציה שלא כמו בארה"ב.

לסיכום אפיקי ההשקעה המעניינים לתקופה זו הם מניות של חברות קמעונאות של מוצרי צריכה בסיסים ותשתיות ובריאות בארץ ובחו"ל מעניינות בתקופה זו, אפשר לחשוב על להגדיל יותר חשיפה לישראל מאשר בעבר.

הסיכון של חברות של מוצרי "מותרות" הוא שאולי הן יכולות לגלגל על הצרכן אבל סופגות פחות צריכה ולכן פחות הכנסות מהצרכנים.

ואסור לשכוח את הטכנולוגיה – חברות כמו אפל / טסלה / אמזון ימשיכו להיות אטרקטיביות שהמצב יחלוף.

בתקופה כזו לשמור על כח הקנייה של הכסף יכול להיות מספק ולא צריך תשואה גבוהה.

הכתבה לצורך סקירה והעשרה לצורך לימודי בלבד ואין לראות באמור המלצה מכל סוג, הכותב עשוי להחזיק בחלק מהפוזיציות בנכתב למעלה.

לכל שאלה פנייה ופגישה לצורך לימודי וליווי השקעות מוזמנים לפנות אלי

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן