שיקום תפקודי וחזרה לעיסוק משמעותי

שיקום דמות עם קביים

בביקורי באיסטנבול לפני מספר שנים, עברתי באזור הנמל. שם בין העוברים והשבים ניתן להבחין במספר לא קטן של אנשים עם מוגבלויות מנסים לדבר אל ליבם של התיירים הרבים כדי שאלו יכניסו את ידם אל הכיס וינדבו להם ברוחב לב. כמטפל, לא יכולתי להתעלם מהעובדה שחלקם, למרות מוגבלות פיזית משמעותית עדיין הצליחו להתאים את עצמם או את סביבתם כדי לאפשר להם להסתובב בין העוברים. למותר לציין שכיסאות גלגלים חשמליים לא היו שם, אבל מציאות כן, ובאין מוצא אחר נאלצו להשתמש במה שיש.

כמרפא בעיסוק ב-22 שנים האחרונות ובמיוחד בעבודתי בשיקום מטופלים לאחר אירועים מוחיים ופגיעות ראש, אני מוצא את ההתנהגות האנושית נושא מעניין, מרתק ומאתגר. גם בבריאות וגם בחולי. במצב של בריאות, איך אדם רוכש ומשנה הרגלים לפי הצרכים שלו. במצבי חולי, היכולת של האדם להסתגל, להתרגל, להתאים את עצמו ולצמוח גם במצבים שיכולים להיות דרמטיים ולכאורה ללא ריפוי או החלמה.

זכורה לי אמירה של אחת ממטופלותיי בעבר אשר נותרה משותקת בגפיה התחתונות לאחר ניתוח בעמוד השידרה בזמן שניסיתי לתאם איתה טיפול ללא הצלחה. לוח הזמנים שלה היה גדוש בחוגים, פעילויות חברתיות ואף היתה בזמן הכנה לשייט של שלושה שבועות על ספינה אי שם. כך אמרה לי, פעם אחת נפגעתי פיזית בגלל המחלה שלי, אני לא מוכנה להיפגע פעם שניה בכך שאעצור את החיים שלי. למטופל אחר, בחור צעיר, שעבד כרואה חשבון לפני שעבר אירוע מוחי, הוצע להצטרף לקבוצה של ציור במהלך האשפוז. בהתחלה סירב בטענה שלא אחז במכחול מאז גיל ארבע, אך לאחר שנתרצה והחל לצייר, גילה בציור גם כישרון רב וגם עניין (ועל כך יעידו חוות הדעת שקיבל מהצופים). כך במקביל לשיקום התנועתי של החזרת תנועות לגפיים ושיפור התפקוד, מצא לו גם עיסוק משמעותי נוסף. בשיחתנו האחרונה, שנים לאחר השחרור, הוא עדיין מצייר. גם בתקשורת אנחנו שומעים מפעם לפעם על סיפורי הצלחה של פצוע או חולה, בין אם הוא אדם מוכר או אלמוני, שחזר לתפקד למרות מחלה או פציעה קשה.

כאן המקום לחדד ולהדגיש, אינני טוען שתהליך השיקום, חזרה לעיסוקים קודמים או מציאה של עיסוקים חדשים הוא תהליך קל, פשוט או טריוויאלי. נהפוך הוא, בדרך כלל מדובר בתהליך ארוך והדרגתי שבו אדם מכיר בשינויים שעבר ומתאים את עצמו, את הצרכים שלו, הציפיות, המטרות ואת הסביבה שלו כדי שתתאים לכל אלה. הצלחת התהליך דורשת ברוב המקרים ליווי וטיפול של איש מקצוע בעל ידע וניסיון.  מרפאים בעיסוק עוזרים לאנשים במצבי בריאות וחולי שונים לחזור לתפקוד או לעיסוק משמעותי. ניתן לפנות לשירות הריפוי בעיסוק דרך קופות החולים השונות. שנה טובה ושיהיה בבריאות.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן