ריפוי בעזרת סטורי-טלינג – עוצמת הסיפור כמרפא לנפש

אילוסטרציה אישה קוראת ספר

מאת: קטי פישר

 

החשיבות של הסטורי-טלינג לריפוי ולצמיחה אישית ידועה מזה שנים רבות, והיום יותר מתמיד, בעיקר במחוזותינו לאור הטראומה שחווינו מאז ה – 7 באוקטובר האחרון והמלחמה המתמשכת.

זו הסיבה שבחרתי להקדיש את המאמר הזה לנושא של הסטורי-טלינג ועוצמת הסיפור כמרפא לנפש.

תחילה כמה מילים על מהו סטורי-טלינג  Story-telling– סיפור סיפורים – זוהי פעילות חברתית ותרבותית של שיתוף סיפורים. לעיתים השיתוף הזה כולל גם שימוש באמצעים מעולם האלתור, התיאטרון, המוזיקה או תוספות ועיטורים לסיפור עצמו.

לכול תרבות יש סיפורים או נרטיבים משלה, המשותפים כאמצעי לבידור, חינוך, שימור תרבותי, לכידות קבוצתית, או להחדרת ערכים דרך סיפורים הכוללים מוסר השכל. אלמנטים מהותיים של סיפורים כוללים עלילה, דמויות ונקודת מבט עלילתית.

המונח "סטורי טלינג" יכול בהגדרה צרה להתייחס במיוחד לסיפור של סיפורים בעל-פה, שהרי בתחילת ההתפתחות האנושית זה היה אופיין, ובהגדרה רחבה יותר לטכניקות המשמשות באמצעי מדיה אחרים כדי לפרש או לחשוף את הנרטיבים של סיפורים. סיפור-הסיפורים הוא למעשה בסיס לקיומה של כל חברה ולמיסוד המסורות וההיסטוריה שלה. אף על פי שהסיפורים מבדילים אומה אחת מהשנייה, היסוד הבסיסי של סיפור משותף לכלל החברות האנושיות.

לא אכנס כאן לרקע ההיסטורי של הסטורי-טלינג, לשם כך יש להקדיש מאמר נרחב אחר. במאמר זה אתמקד בעיקר בריפוי בעזרת הסיפור באשר הוא סיפור.

ריפוי באמצעות סיפור הוא גישה טיפולית המנצלת את הכוח של סיפור-הסיפורים או הסטורי-טלינג כדי לקדם ריפוי וצמיחה אישית.

גישה טיפולית זו כרוכה בשימוש בנרטיבים ובסיפורים אישיים כאמצעי להבעה ועיבוד של רגשות, טראומות וחוויות חיים. מטרתה היא להביא לריפוי רגשי, הרהור עצמי ושינוי אישי. כאמור, כוחה של סיפור-הסיפורים ככלי מרפא לנשמה הוא עמוק ומוכר כבר מאות שנים.

היתרונות הטיפוליים של גישה זו באים לידי ביטוי בכך שהסיפור באשר הוא, יכול לספק מרחב בטוח ויצירתי לאנשים לחקור את מחשבותיהם ורגשותיהם. זה יכול לעזור להם לקבל תובנה לגבי החוויות שלהם, לפתח אמפתיה לעצמם ולאחרים ולמצוא משמעות ומטרה בחייהם. בסיפורים נעשה שימוש בהצלחה במסגרות טיפוליות שונות, כולל ייעוץ, פסיכותרפיה והחלמה מטראומה.

סיפור-הסיפורים יכול לשמש להעצמה אישית – שיתוף בסיפורים אישיים יכול להעצים אנשים בכך שהוא מאפשר להם להחזיר את הנרטיבים שלהם ולהבין את החוויות שלהם. זה יכול לספק תחושה של אימות, כמו גם פלטפורמה לצמיחה אישית ולשינוי.

כמו כן, יכול לשמש גם לביטוי רגשי ויצירתי –  הסיפור מאפשר לאנשים לתת קול לרגשות, פחדים ורצונות שלהם. על ידי החצנה של החוויות הפנימיות שלהם, אנשים יכולים לקבל הבנה טובה יותר של עצמם ושל רגשותיהם, מה שמקל על תהליך הריפוי.

לחיבור לקהילה ועוד – סיפור יוצר הזדמנויות לחיבור ובניית קהילה. על ידי שיתוף סיפורים, אנשים יכולים למצוא תמיכה מאחרים שיש להם חוויות דומות או יכולים להתייחס למאבקים שלהם. תחושת חיבור זו יכולה לטפח תחושת שייכות, להפחית את הבידוד ולקדם ריפוי.

לשם ההדגמה של עוצמת הסיפור כמרפא לנפש והכוח המרפא של סיפור אישי, אתמקד כאן בשני סוגים:

  • עוצמת הסיפור שאנו קוראים או שומעים כמרפא לנפש.
  • עוצמת הסיפור שאנו כותבים כמרפא לנפש – הכוח המרפא של כתיבה אינטואיטיבית לעומת הכוח המרפא של כתיבת סיפור אישי כסיפור לכול דבר.

מה אנחנו מקבלים מקריאה של סיפור:

  • קתרזיס רגשי – לסיפורים יש יכולת לעורר בתוכנו רגשות עמוקים. כאשר אנו מתחברים לסיפור, הוא יכול לעורר חוויות קתרזיות (חוויה של זיכוך והתנקות), המאפשרות לנו לשחרר רגשות עצורים, לרפא פצעים רגשיים ולמצוא הקלה רגשית.
  • תחושת שייכות – סיפורים יכולים ליצור תחושת שייכות וחוויות משותפות. כאשר אנו שומעים או קוראים סיפורים המהדהדים את ההתמודדויות והאתגרים שלנו, אנו מבינים שאנו לא לבד. תחושה זו של חיבור ואנושיות משותפת יכולה לספק נחמה, תוקף וריפוי לנשמה.
    אמפתיה וחמלה – לסיפורים יש את הכוח לטפח בתוכנו אמפתיה וחמלה. כאשר אנו עוסקים בדמויות ובמסעותיהן, אנו מפתחים הבנה עמוקה יותר של החוויות ונקודות המבט שלהן. הבנה זו יכולה להתרחב לחיינו ולמערכות היחסים שלנו, לטפח אמפתיה וחמלה כלפי עצמנו ואחרים.
  • יצירת משמעות – סיפורים עוזרים לנו להבין את העולם ואת החוויות שלנו. הם מספקים נרטיבים ומסגרות דרכם נוכל לפרש ולהבין את אתגרי החיים ומורכבותם. על ידי מציאת משמעות בסיפורים, אנו יכולים למצוא משמעות לחיינו שלנו, גם מול מצוקה.
    חוסן ותקווה – סיפורים מתארים לעתים קרובות דמויות שמתגברות על אתגרים, מוצאות כוח וחוות צמיחה אישית. עיסוק בסיפורים כאלה יכול להשרות בתוכנו תחושת חוסן ותקווה. הם מזכירים לנו שריפוי ושינוי אפשריים, אפילו בנסיבות הקשות ביותר.

הכוח המרפא של כתיבה אינטואיטיבית:

  • הכתיבה האינטואיטיבית היא כתיבה שאין לה חוקים. נעה מנושא לנושא, מעוררת ומעודדת אסוציאציות, מקבלת כל דבר שעולה מתוכנו, לא מקשיבה לקול של המבקר הפנימי, ומגדילה את חוויית הזרימה הפנימית.
  • אם נתרגל כתיבה כזו, יקרו כמה דברים – הכתיבה תלך ותשתחרר, החשיבה תתגמש, שטף הרעיונות יגדל והמחשבות שלנו יזרמו אל הדף.
  • יש נטייה לחבר בין כתיבה אינטואיטיבית לכתיבת רצף. אומרים שהיא כתיבה חופשית, אסוציאטיבית, מדיטטיבית. משתמשים במונח "זרם התודעה", אומרים שמטרתה לנקות, לשחרר, להרפות – למעשה, כל התשובות נכונות.

הכוח המרפא של כתיבת סיפור אישי כסיפור לכול דבר:

הכוח הזה נובע מעצם הבנייה של הסיפור האישי והכנסתו למסגרת סיפורית שתעורר עניין אצל קהל קוראים חיצוני, המאפשרת עיבוד מחדש של החוויה.

הכותב מתבונן במה שכתב שוב ושוב, התבוננות זו יוצרת מרחק המספק נקודת מבט חיצונית. נקודת מבט זו, מאפשרת פרספקטיבה אחרת על החוויה ויכולה להעניק לו משמעות אחרת. משמעות שיש בה סוג של ריפוי.

אם נחזור לסטורי-טלינג אתו התחלנו, הרי שהוא למעשה כל סוגי הסיפורים למיניהם, החל מהעבר הרחוק כסיפור בעל-פה ועד היום עם כל קשת הסיפורים שיש. בכול אחד מהם מספרים סיפורים ובכול אחד מהם יש ממד מרפא, מעבר להיותם גם אמנות כשלעצמה.

ברצוני להדגיש שוב, למיטב הבנתי, דווקא בימים אלה בהם החברה שלנו עוברת טלטלה גדולה, יש חשיבות רבה לסטורי-טלניג כמרפא לנפש, אם ברמה של כתיבה אינטואיטיבית ואם ככתיבה של סיפורים לכול דבר. זו אחת הדרכים הטובות לשחרר את הטראומה ולרפא את הפצעים.

ולסיום, אם נתבונן בעצמנו ובסיפורים שאנו מספרים לעצמנו ולאחרים במהלך חיינו, נראה שלמעשה כולנו מספרי סיפורים, אי לכך אני מזמינה אתכם לעשות זאת בצורה הטובה ביותר ולוּ גם מעצם המודעות לכך שאתם מספרי סיפורים. מעבר לכך תמיד אפשר לשכלל את המיומנויות האלה באמצעות רכישת מיומנויות נוספות לכתיבה ואחת הדרכים הטובות לשם כך הם סדנאות לכתיבה.

 

קטי פישר – פיית הסיפורים – סופרת, כתיבה יוצרת, עריכה ספרותית, ליווי ספרותי פרטני.

טל' 052-3836231

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן