רוצה לא רוצה

משפחה רצה אלדד גרינברג

אחד התפקידים החשובים של מטפל בעידן הזה בין אם הוא מרפא בעיסוק, פיזיותרפיסט, אחות או רופא הוא החינוך לאורח חיים בריא ומניעת תחלואה ותאונות. ארגון הבריאות העולמי בכלל ומערכת הבריאות בישראל בפרט כולל משרד הבריאות, קופות החולים ואחרים שמים על כך דגש ומשקיעים בזה משאבים רבים.

במפגש עם מטופליי אני מוצא לא אחת שקל להגיע להסכמה על התוצאה הדרושה לאורח חיים בריא. כמעט וכל המטופלים שסובלים מסכרת יסכימו שהם צריכים לנטול תרופות ולשמור על דיאטה מאוזנת, מטופלים עם לחץ דם גבוה יסכימו שצריך להוריד את לחץ הדם, קיימת הסכמה גורפת גם בין המעשנים שהעישון – לא בריא, ולא נתקלתי בהרבה מטופלים שיגידו שפעילות גופנית זה מזיק.

יחד עם זאת ולמרות ההסכמה על התוצאה. היציאה לדרך כדי להגיע לתוצאות והדרך עצמה שצריך לעבור בשביל זה – קשה. ועל כן, מי שמעשן יפסיק מחר, ומי שצריך לשמור על דיאטה דלת סוכר יאכל רק את הקרואסון הזה ואחר כך ישמור.

קיימים תיאוריות, מודלים וגישות רבות איך להניע אנשים לעשות שינויים באורח החיים שלהם ולתמיד בכך. אציין שלושה גורמים שנמצאו כמשפיעים על מוטיבציה של אדם בזמן בחירה:

  1. הערכים והאמונות של האדם – האם אפשרויות הבחירה תואמות את מערכת הערכים והאמונות של האדם, ואיך התוצאות הצפויות ישפיעו על תפיסתו את עצמו. במקרה קיצון, אם מטופל מקבל תפריט שכולל מאכלים שנוגדים את הערכים והאמונות שלו (לדוגמא אם טבעוני) מירב הסיכויים ששיתוף הפעולה שלו יהיה נמוך. מטופל אחר בתרגול לשיפור תנועה כשניסינו לרדת לישיבה לרצפה כדי לתרגל את השליטה שלו על הגוו והרגליים התנגד כי הוא גדל בבית שבו ישיבה על הרצפה הייתה רק במקרה אבלות.

  2. הנורמות החברתיות – באיזו סביבה האדם פועל ועד כמה מה שאני מבקש ממנו יהיה חריג מהסביבה, מהן הציפיות של האדם מהסביבה ומה הציפיות של הסביבה ממנו. אדם ששומר על דיאטה אבל כשיצא עם הבת שלו לפארק היא ביקשה שיאכל איתה גלידה אזי ההשתתפות החברתית עם הבת תהייה המכשול באותו הרגע לשמירת הדיאטה שלו. גם העישון נחשב תקופה ארוכה כפעולה של השתתפות חברתית, וכיום אם אתה אינך מעשן ייתכן ואתה פחות משתתף בשיחות החברתיות של קבוצת המעשנים בעבודה בהפסקת העישון שלהם.

  3. הערכת היכולת של האדם את יכולתו להצליח בפעילויות הקשורות לשינוי בהרגלים. האם אני מעריך שאני אצליח בהליכה של 20 דקות כל יום, עד כמה אני מעריך שיהיה לי קשה לעלות שתי קומות במדרגות. אם הפעילויות נתפסות כקשות, רוב הסיכויים שהאדם יצטרך יותר דרבון ולכן דירוג של הפעילויות מקל אל קשה יותר והסבר במה כרוכה כל פעילות יעזור בהשגת המטרה.



בין אם קל יותר או קל פחות, ההישג של שמירה על אורח חיים בריא הוא מתגמל. מה שנותר הוא לקוות שנהנה גם מהדרך, ולכן אני אוסיף המלצה לשלב את הפעילויות בפעילויות חברתיות שנמצאו כגורם מגביר מוטיבציה (קבוצות ריצה, שמירת משקל וכו) ולשלב את הפעילויות עם פעילויות שיש לכם חוויה חיובית מהן ומהנות אתכם.

בברכת בריאות

אלדד

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן