"צלילי הקסם של רדיו בגדאד"

להקת רדיו בגדד- צילום שחר יהלום

מופע השקה חגיגי של האלבום החדש "אחנא אינתיהאנא"

של ההרכב המוזיקלי "רדיו בגדאד"

אביב עזרא – שירה וכלי הקשה

יוהנה ריטמולר – כינור ושירה

יניב מייזל – עוד ושירה

האירוע יתקיים במרכז מורשת יהדות בבל

שד' מרדכי בן-פורת 83, אור-יהודה

ביום ג', 28.2.23 בשעה 19:00
מחיר לחברי המרכז: 45 ₪. לאורחים: 50 ₪ להרשמה: טל'\וואטסאפ: 03-5339278/9 [email protected]

הצלילים הנוגים של המוזיקה העיראקית האותנטית ממשיכים לרגש ולגעת בנשמה, גם אחרי שכל יהודי עיראק כבר עלו לישראל לפני שנים רבות.

בקונצרט מיוחד זה ישיר ההרכב הצעיר "רדיו בגדאד", שהוקם לפני כשש שנים וכולל את יניב מייזל על העוד, את אביב עזרא על כלי ההקשה ואת יוהאנה ריטמולר על הכינור. כולם גם שרים את השירים. בערב זה יגישו משירי האלבום החדש, ויבצעו עוד שירים מעולם המוזיקה העיראקית, כאשר מילות השירים יוקרנו על המסך הגדול באולם, כך שכולם יוכלו להצטרף אל השירה.

אמן אורח בקונצרט יהיה אריאל כהן, המנצח והמנהל המוזיקלי של תזמורת "פירקת אלנור", המנגנת מוזיקה ערבית, אשר חברי "רדיו בגדאד" מנגנים גם בה.

באחרונה המוזיקה הערבית, והעיראקית בפרט, זוכה לעדנה מחודשת בזכות דור של נגנים צעירים וסקרנים, שבאופן מפתיע לאו דווקא גדלו במשפחות של יוצאי עיראק. הכנרת יוהנה ריטמולר היא אחת מהם.

הגיעה בעקבות האהבה

יוהנה ריטמולר (34) הגיעה כצעירה בת 20 מהמבורג, גרמניה, לתל-אביב "בעקבות האהבה", כאשר בידה החזיקה נרתיק עם הכינור של סבא שלה, שהיה כנר ונגן קונטרבס בגרמניה, וניגן גם מוזיקה קלאסית וגם מוזיקה קלה על סיפונן של אוניות שיט מפוארות. "התחלתי ללמוד כינור בגיל 6, כמובן במסורת הקלאסית המקובלת, אבל אחרי כשמונה שנים עזבתי, הרגשתי שזאת לא המוזיקה שמרגשת אותי", מספרת יוהאנה.

אחרי שהגיעה ארצה עם הכינור של סבא ("אני עדיין מנגנת עליו"), נחשפה כאן בישראל לצלילי המוזיקה הערבית ונכבשה בקסמה. היא החלה ללמוד את רזי המוזיקה הזאת ("לשם כך ממש מחקתי את כל הידע הקודם שלי, כדי ללמוד הכול מהתחלה") באקדמיה למוזיקה בירושלים, הצטרפה לנגנים שניגנו מוזיקה ערבית והתחברה במיוחד למוזיקה העיראקית, שהפכה עבורה לעוגן שלה בישראל, מוזיקה שאיתה היא מרגישה "כמו משפחה". "עד היום", היא אומרת, "אני יכולה לשמוע את המוזיקה העיראקית ופשוט לבכות. את הסערה הרגשית הזאת אני מנסה להעביר לקהל כשאני מנגנת מוזיקה עיראקית". כיום יוהאנה גם מלמדת את תורת המקאם (הסולם שעליו מבוססת המוזיקה הערבית) במכללת מוסררה בירושלים.

בין אוסטרליה לבגדאד

יניב מייזל (38), לשעבר גיטריסט מעולם ההבי מטאל והפאנק, גילה לפני 18 שנה את המוזיקה הערבית, נשבה בקסמיה, עזב את הגיטרה לטובת העוד, ובהמשך העמיק והתמקד במוזיקה העיראקית, בהנחייתו של המאסטר יאיר דלאל. "זאת מוזיקה שנוגעת בי מבפנים, בנימי הנשמה שלי, אני מרגיש איתה 'בבית', כאילו היכרתי את הצלילים האלה מאז ומעולם. אני לא חושב שיש כאן קשר למוצא. לא כל אחד חייב לנגן רק את המוזיקה של העדה שלו", הוא אומר. כיום הוא שולט בשפה הערבית ("אני גם קורא וכותב, כדי להבין את השירים"), וכמובן גם שר בערבית.

מייזל נולד להורים שעלו ארצה מאוסטרליה ("המשפחות שלהם הגיעו לאוסטרליה מרוסיה ומגרמניה"), ובבית שמע מגוון של סגנונות מוזיקליים, ביניהם גם מוזיקה ערבית מהסרטים ביום שישי. לפני כשנה יצא לאור האלבום הראשון של ההרכב, שזכה להצלחה, וכעת מושק האלבום השני – "אחנא אינתיהאנא" (אנחנו סיימנו), כשמו של אחד השירים באלבום, שבמקור הושר על-ידי הזמר היהודי-העיראקי המפורסם, פילפל גורג'י. גורג'י עלה ארצה, המשיך לשיר משיריו ולהקליט עם תזמורת רשות השידור בערבית של זוזו מוסא. רבים מנגניה של התזמורת שהתמחתה בביצוע המוזיקה הערבית היו מוזיקאים יהודיים יוצאי עיראק.

התזמורת כבר אינה קיימת מזה שנים רבות, אבל הקסם נשאר והצלילים עדיין מרחפים בזיכרונות וממשיכים לרגש קהלים שונים.

נגן כלי ההקשה אביב עזרא (29), הצעיר שבחבורה והיחיד שגדל במשפחה של יוצאי עיראק, למד במגמת ג'אז בתיכון "אלון" ברמת השרון, אך לאורך כל חייו האזין למוזיקה עיראקית שנהגו לשמוע אביו וסבו. "על אף ששמעתי את המוזיקה הזאת בבית, רק בגיל 18 התחלתי באמת להתחבר אליה ולשיר אותה. אבי שמח מאוד והתרגש והוא אף נוהג לרשום לי את הטקסטים של והשירים ולתרגם אותם. בעשר השנים האחרונות אני חוקר את המוזיקה העיראקית ומתעד את האמנים שפעלו בארץ בתחום זה".

"כולם מוזמנים להגיע, לשמוע ולהכיר את המוזיקה המיוחדת והמרגשת הזאת", אומרת עליזה דיין-חממה, מנכ"לית מרכז מורשת יהדות בבל. "תרומת יהודי עיראק בתחום המוזיקה לעולם הערבי כולו היא חשובה ביותר. לא נשכח את האחים אל כוויתי ששימעם נודע גם מחוץ לעיראק והשפעתם ניכרת מאז ועד היום, ממשיך את דרכם נכדם המוכשר והאהוב דודו טסה. אנחנו גאים לארח את מופע ההשקה של האלבום החדש של 'רדיו בגדד' במרכז שלנו ובכך לחשוף גם קהל צעיר למוזיקה העיראקית".

לפרטים נוספים: יהודה קורן 052-3350928 .

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 128
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן