פסטיבל הפסנתרים של תיאטרון ירושלים חוגג עשור בסימן רומנטי

תזמורת פסנתרנים על הבמה

לציון חגיגות העשור בחר השנה תיאטרון ירושלים להקדיש את פסטיבל הפסנתרים לאחת התקופות הכי מרגשות בתולדות המוסיקה המערבית, התקופה שהפכה את זעקת הלב להרמוניה מוסיקלית מענגת, צרבה את שורשי הרגש והובילה לשיאים חדשים במוסיקה לפסנתר – התקופה הרומנטית.

 

במהלך השנים אירח פסטיבל הפסנתרים בתיאטרון ירושלים את טובי הפסנתרנים והפסנתרניות לצד תזמורות והרכבים מוסיקליים מהארץ ומהעולם שהרהיבו בביצועים בלתי נשכחים. בכל שנה נפתח צוהר ליצירות לפסנתר של מלחין אחר והפסטיבל יצא בעקבותיו למסע של צלילים, סגנונות והשראה – מג׳אז ועד קלאסי, ממיינסטרים ועד אוונגרד – הן בליווי תזמורת והן בביצועי סולו לפסנתר. השנה, פסטיבל העשור מוקדש לתקופה הרומנטית, שהחלה במאה ה-19 וחותמה מורגש עד היום.

פסטיבל הפסנתרים העשירי יתקיים בתיאטרון ירושלים בין 23-26.11 תחת ניהולו האמנותי של פרופ' מיכאל וולפה. בארבעה ימים של קונצרטים ומפגשים מוסיקליים מרחיבי לב, הקהל יחגוג את הקצב, העושר והטמפרמנט הגועש של הסגנון הרומנטי, עם דגש על המלחינים הרומנטיים המאוחרים, אלה שפעלו במחצית השנייה של המאה התשע-עשרה ובראשית המאה העשרים.

לצד יצירות פופולריות לפסנתר ולתזמורת פרי עטם של צ'ייקובסקי, רחמנינוב, דבוז'אק, גריג, פרנק ברהמס, שומאן ומלחינים נוספים, קהל המאזינים ייחשף גם לקונצ'רטו הידוע פחות של דבוז'אק, שלבטח יהיה גילוי מרגש,  כמו גם לקונצרט חדש עם יצירותיהם פרי עיטם של גדולי הזמר העברי אביהו מדינה ומרדכי זעירא ולקונצרט מיוחד עם תזמורת ירושלים מזרח ומערב בו ינוגנו ארבע יצירות חדשות שנכתבו במיוחד עבור הפסטיבל, ע"י פרופ' מיכאל וולפה, ניזאר אלכאטר, גיא מינטוס וענת פורט, בהשראת המלחינים הרומנטים הגדולים.

את היצירות הללו ועוד ינגנו בין היתר פסנתרניות ופסנתרנים בני כל הדורות ביניהם: אנדי פלדבאו, גיל שוחט, תומר רובינשטיין, אסף זהר, דני דבורקין, שיר זמל, עמית דולברג, תומר לב, דוראל גולן, מלאכי רוזנבאום הכוכב העולה, אוריאל הרמן, והפסנתרן האיטלקי המפורסם דיוויד קבאסי שמגיע במיוחד לפסטיבל. כמה מהפסנתרנים הצעירים זכו בפרסים הראשונים בתחרויות הפסנתר שהתקיימו בארץ בשנה החולפת, וכמה מהם הם מוותיקי הפסטיבל. בין התזמורות ונגני ההרכבים הקאמריים שיופיעו בפסטיבל – התזמורת הסימפונית ירושלים, תזמורת ירושלים מזרח ומערב, הסינפונייטה הישראלית באר שבע, הפסנתרן ליאור קרצר, הכנר אורי דרור והצ'לן עירא גבעול, חברי שלישיית "ענבר", הפסנתרן גיא סלפק ועימו הכנרת יני הוניגן והצ'לנית טליה ארדל. עוד הרכב אשר יופיע בפסטיבל, הוא האנסמבל הקולי "קווינטה וחצי".

מקום מיוחד יינתן על במת הפסטיבל ליצירות פרי עטם של מלחינות ומלחינים ישראליים שיש בהן דיאלוג עם הרומנטיקה, ביניהם: פאול בן־חיים, אביה קופלמן, גיל שוחט, מרדכי זעירא, אביהו מדינה, נורית הירש ומלחינים נוספים שיצירותיהם יושמעו על במות הפסטיבל השונות.

קונצרט נשי במיוחד יבוצע על ידי הסינפונייטה הישראלית באר־שבע בניצוחה של נועם אביאל, עם שלוש סולניות וירטואוזיות: הפסנתרניות דני דבורקין (זוכת פרס ראשון בתחרות הקונצ'רטו, תל חי, 2022) ושיר זמל ודוראל גולן. בנוסף יתקיים קונצרט שמוקדש לרחמנינוב בו ד"ר אורית וולף תארח את הפסנתרנית ענבר רוטשילד ואת הזמרת שירי מג'ר ואת הצ'לנית קריסטינה רייקו קופר.

בנוסף לקונצרטים באולמות, גם השנה יוקם במיוחד לפסטיבל מתחם הבר-פסנתר, בו יוכלו ליהנות באי הפסטיבל, מצלילי הפסנתר, לחמם את הלב עם כוס יין משובח ולהתמסר למנגינות בסגנונות שונים. המופעים בבר הפסנתר פתוחים לקהל, ללא תשלום

ואם זה לא מספיק, בימי הפסטיבל יוקרנו סרטים תיעודיים מיוחדים על מוסיקה ומוסיקאים כמו: 'נשים מלחינות' שעוקב אחרי המלחינות הרומנטיות הגדולות, הסרט 'פרידה משופן' סרט תעודה ובו תיעוד נדיר מביצועו האחרון של ארתור רובינשטיין לקונצ'רטו מספר 2 לפסנתר של שופן. לצד כל אלו, יתקיימו תערוכות מיוחדות לכבוד הפסטיבל, בהן של הצייר מתן סקופסקי אשר יצייר בזמן אמת את התרשמותו מהפסטיבל.

 

פרופ' מיכאל וולפה, המנהל האמנותי של פסטיבל הפסנתרים: "השנה לכבוד פסטיבל העשור יש לנו תכנית עשירה ומגוונת במיוחד שמוקדשת כולה לרומנטיקה, ואנחנו מזמינים את כולם למסע של צלילים מאז ועד היום."

 

יפעת צחי -קיראל, מנכל"ית תיאטרון ירושלים: " אנחנו מזמינים אתכם לחגוג איתנו עשור של חוויה מוסיקלית עשירה בצלילים עם ארבעה ימים של מוסיקה רומנטית נפלאה בתיאטרון ירושלים."

 

 

התוכנית המלאה של הפסטיבל באתר תיאטרון ירושלים: www.jerusalem-theatre.co.il

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 128
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן