עוצרים את מעגל האלימות נגד נשים

איציק אורון צילום שוקה כהן 3

"היושבת במעגל" מביא את סיפורן של שבע נשים אמיצות שנפגעו מאלימות ויוצאות למסע משותף בהדרכתה של מורה רוחנית. מחבר הספר איציק אורון: "חייבים לעצור את התופעה הזו שהפכה למכת מדינה"

מאת זהר נוי

על פי הערכת המשטרה 200 אלף נשים בישראל סובלות מאלימות במשפחה. זאת, למרות שרק 10% מהן מעזות להגיע לתחנת המשטרה ולהגיש תלונה. הסיבה למיעוט היחסי בדיווחים היא הבושה והניסיון לסגור את העניינים בתוך הבית – ניסיון שעולה לעתים ביוקר. בניסיון לשבור את קשר השתיקה יצא לאור הספר "היושבת במעגל" שכתב איציק אורון.

הספר עוסק בבעיה קשה עמה מתקשה החברה עדיין להתמודד – בעיית האלימות במשפחה. באמצעות סיפורן הסוחף והמרתק של הגיבורות, אורון מעלה את בעיית האלימות נגד נשים לראש השיח הציבורי ואף מציע דרכים לפתרונה.

הספר מביא באופן אופטימי ומעצים את סיפורן המרתק של שבע גיבורות, נשים נפגעות אלימות היוצאות למסע משותף בהדרכתה של מורה רוחנית שנמצאת אף היא במסע של גילוי.

הנשים, ביניהן ערבייה, חרדית, עולה מחבר העמים וחילוניות. כל אחת ממגזר שונה, שלא הכירו האחת את השנייה, נפגשות אחת לחודש למפגש העצמה בן יומיים שמתנהל בהדרכתה של גיבורת הספר היושבת במעגל – יסכה לאה, אישה רבת מעלות שהגיעה במיוחד מאמריקה כדי להתמודד אף היא עם עברה, עבר שמניע אותה לעשות מלאכת קודש עם הנשים שזקוקות ליד מכוונת.

אחת לחודש נפגשות שבע הנשים ויושבות במעגל העצמה יחד עם המנהיגה שלהן. בכל מפגש נשמע סיפורה של אחת מהנשים ובמהלכו יסכה לאה מלמדת אותן את תורת הערך העצמי, את רזי העולם ואת מקומן בו.

איציק אורון, בן 63, הוא איש עסקים לשעבר, שעשה הכל מהכל. ממסעדנות ועד אופנה. בשנים האחרונות עשה הסבה ליוגה, רייקי וכתיבה. "היושבת במעגל" בעריכת הגר ינאי, הוא ספרו השני אחרי "הקוצר" עטור השבחים.

"עולם העסקים הוא עולם קשוח", אומר אורון. "המזל שלי הוא שכל הזמן שילבתי חומר עם רוח. השאלה מי אנחנו, למה אנחנו חיים, מה התכלית, כל הזמן הדהדה לי בראש. בסופו של דבר הדחף הזה גרם לי ללכת ללימודים רוחניים ופילוסופיה של העת העתיקה".

"אני מורה ליוגה, אני עוסק בכל תחומי הספורט. אני רץ, שוחה, מתאמן במתקני כושר בים. יש לי רישיון טיס ורישיון להשיט יאכטה. עשיתי הרבה דברים בחיים. תמיד שילבתי את זה בעבודה. היום המקצוע שלי זה מורה יוגה. אני מלמד קבוצות מבוגרים אבל העיקר העיסוק שלי ביוגה הוא ללמד ילדים לעשות יוגה בצורה סיפורית שמשלהבת ומרתקת אותם. הילדים מאוד אוהבים את זה. זו שיטה שאני פיתחתי ואני עוסק בה כבר כמה שנים".

הספר השלישי שלי שכבר נמצא בשלבים אחרונים, הוא ספר יוגה לילדים השונה מכל הספרים שמוכרים כרגע בעולם והוא בנוי על אלפי שיעורי יוגה שלימדתי ילדים בשנים האחרונות.

מה גרם לך לכתוב על אלימות נגד נשים?

"קודם כל כואב לי על כל יצור חסר ישע. אני חייב לעצור עוול, זה בגנים שלי. גם אם אני אפגע בצורה קשה אני לא יכול לראות עוול ולא להתערב. בשנת 2017 נרצחו כ 20 נשים, אני זוכר שבסוף השנה הדבר הטריד אותי מאוד ורציתי מאוד לעשות משהו בעניין ולמען נשים נפגעות אלימות ולא מצאתי דרך.

יום אחד ראיתי באינטרנט תמונה עם מעגל של נרות. בשנייה אחת עלה לי השם של הספר 'היושבת במעגל'. בהתחלה חשבתי על 12 נשים במעגל, אבל במהלך הכתיבה צמצמתי את זה לשבע נשים ומדריכה רוחנית שבעצמה ספגה אלימות במשפחתה ונמלטה מבני ברק ונסעה לכל מיני מקומות בעולם והתחברה למורה רוחני בהודו".

מאיפה לקחת את הרעיון לדמות שלה?

"הכל בא לי מהלב. יכול להיות שזה מתוך רצון שלי להיות המורה הרוחני הזה. מה שהמדריכה הזו עושה עם הנשים האלה מאוד מחובר אליי. לפני 20 שנה היה לי מורה רוחני שמאוד הערכתי. הוא כבר לא בארץ, אבל כנראה שגם המרכיבים שלו נכנסו לדמות של גיבורת הספר".

הספר של אורון – שכתיבתו ארכה שלוש שנים – לוקח את הקוראים למקומות רוחניים שיש בהם עוצמה חזקה – מכפרים בדואים ועד שכונות חרדיות בבני ברק. המשותף לכל הנשים האלה הוא הכאב שהן נושאות איתן בעקבות האלימות הקשה שספגה במשפחה.

הספר של אורון הוא ספר העצמה נשית קלאסי שבו אישה שנמצאת בנקודת שפל בראשיתו תמצא את עצמה עם כוחות גדולים בסופו. הנשים האלה נפגשות ביניהן גם מעבר למפגשים הקבוצתיים והן הופכות – כדרכן של נשים שותפות גורל – לחברות קרובות. הספר מביא סיפורים מאוד עצובים אבל הוא לא נשאר בעצב. הוא לוקח כל סיפור כואב והופך אותו לסיפור של גבורה.

בספר מתאר אורון איזה תהליך עמוק צריכות הנשים המוכות לעבור כדי שיגיעו לנקודה שיבינו שהן לא אשמות במה שקרה להן. "אישה מוכה היא אישה שמשהו בסדר ההגיוני שלה השתבש", הוא אומר. "היא עסוקה בלנסות להבין את הבעל שהכה אותה במקום להציל את עצמה".

אתה גבר ואתה מתאר פה לא אישה אחת, אלא שבע נשים וכל מה שעובר עליהן. איך היית מסוגל לזה?

"בלימודים הרוחניים שלי, שנמשכים כבר 30 שנה, מדגישים שבכל גבר יש אישה, למרות שאני סטרייט וגבר גבר. מבחינה רוחנית יש כאלה שמתחברים לפן הנשי שלהם דרך מדיטציה. אני מרגיש שדרך הכתיבה אני מסוגל לגעת בנקודות הכי רגישות של האנשים, ובעיקר של נשים".

גברים יוכלו להתחבר לדמויות האלה ולסיפור הזה?

"הספר מיועד בעיקר לנשים, אבל ברור לי שגם גברים אצילי נפש יוכלו להתחבר למסרים שבספר".

מה הפתרון שלך לבעיית האלימות נגד נשים?

"הפתרון הוא אחד: להחדיר בנשים מוכות אומץ, שלא יפחדו לעזוב את התא המשפחתי. ברגע שיש סימנים ראשונים לאלימות חייבים לפרק את המשפחה כי המצב רק ילך וידרדר".

מה היית רוצה שאישה שקוראת את הספר תיקח ממנו?

"יש הרבה דברים, לא רק דבר אחד. הספר נוגע גם בדת, למרות שאני לא אדם דתי. המורה בספר שואלת אם הן מדליקות נרות. חלק אומרות שלא, חוץ מהדתייה. היא אומרת להן שהדלקת נרות יותר חשובה מקניית יין לשבת כי הנר מסמל את האור הראשוני של העולם, שיש שמחה בבית. תחשבו שאתם בבית אפל – אין שמחה במקום. האנרגיה של הנרות מסמלת כוחות חדשים ומקרבת אלינו אנרגיות מעולמות אחרים שאנחנו לא מכירים. בארץ מיליון נשים מדליקות נרות ביום מסוים, בשעה מסוימת. זה אומר ששערי שמיים נפתחים בשעה הזו לכל המדינה. זה אחד המסרים שחשוב לי להעביר במסר. חשוב לי שאנשים שקוראים את הספר יבינו את כוחות התפילה. לבקשה עצמה יש יכולת לעזור לאדם שמבקש, הוא רק צריך לדעת לבקש. הייתי רוצה שנשים מוכות יקראו את הספר ויחליטו שהן לוקחות את חייהן בידיהן, שילחמו על החיים שלהן. שלא יהיו פסיביות".

לא כתבת את הספר בשביל להתפרנס, אלא בשביל השליחות שלך.

"נכון. אם זה יהיה רב מכר ויכניס פרנסה זה ישמח אותי קודם כל בגלל שהרבה אנשים ייחשפו למסרים שלי. אני כותב קודם כל מתוך כוונה להעביר את הידע שלי הלאה. לפני שהוצאתי את הספר, בכל פעם שיצאתי להפלגה הראיתי את החומר של הספר לאשתי ואמרתי לה שאם קורה לי משהו שתוציא אותו לאור, כי הספר הזה חייב להגיע לכמה שיותר נשים וייתן להן כוח".

המוטו של איציק אורון הוא "לחיות כל יום כאילו זה היום האחרון". לדבריו, "ברור לי שיום אחד כולנו נמות, לכן חשוב שלפני שזה יקרה כל אחד יחיה בתחושה של מיצוי והזנת הנפש".

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן