משחקים – לא לילדים בלבד.

זוג משחק בפלייסטיישן

לא מעט בדיחות סופרו על התווית משחקי קופסא לטווח גילאים 4-99 וכולי, אך מנקודת מבט פחות מבודחת נמצא כי משחקים משמשים גם ילדים, גם צעירים ובוודאי גם מבוגרים ובני הגיל השלישי. אם בילדים תפקיד המשחק הוא ללמד אודות העולם שמסביבנו ולרכוש כישורי חיים, באוכלוסייה הצעירה המשחק ממלא תפקיד חברתי ומשמש למילוי תחומי העניין ושעות הפנאי ובאוכלוסייה המבוגרת יותר המשחק משמש גם לשמירה על תפקודים קוגניטיביים.

תפקוד קוגניטיבי הינו האופן שבו אנחנו קולטים ומעבדים מידע מהסביבה, מתכננים את התגובה ומבקרים את התגובה ואת תוצאותיה. מרכיבי התפקוד הקוגניטיבי כוללים בין היתר קשב, זיכרון, תכנון ופתרון בעיות. אותם מרכיבים עוזרים לנו לבצע בהצלחה פעולות יום יומיות פשוטות ומורכבות בסביבת הבית העבודה ועוד. עם העלייה בגיל ישנה ירידה במספר תפקודים קוגניטיביים כגון זיכרון, מהירות עיבוד המידע, הסקה ותפקודים ניהוליים שחשובים ליכולת התפקוד העצמאי מחד, ומאידך גם עלייה בשכיחות מחלות שפוגעות בתפקוד הקוגניטיבי כגון מחלת האלצהיימר.

השתתפות בפעילויות קוגניטיביות ואינטלקטואליות יכולה להשפיע על הירידה בתפקוד הקוגניטיבי ולעכב אותה. הפעילות הקוגניטיבית משפיעה גם על מבנים במוח וגם על תפקוד המוח ומשקפת את מנגנון חוסר השימוש שבו כאשר לא נעשה שימוש ביכולת מסוימת יכולת זו נפגעת. במחקרים, קשה לבודד את המשתנים כדי לאתר רק את השפעת המעורבות בפעילות קוגניטיבית על היכולת של הנבדק וזאת בשל ריבוי המשתנים המתערבים כגון מחלות רקע, רקע השכלתי ותעסוקתי , ניסיון קודם בפעילויות ועוד. כך גם לגבי סוג הגירויים והשפעתם אין תמימות דעים. אם זה משחקי קופסא, תשבצים, תשחצים או סודוקו ואפילו משחקים שמשוחקים במחשב, עדיין לא נמצאה הנוסחה מהו הגירוי (משחק) שיגרום לשיפור תפקוד קוגניטיבי ספציפי. להלן מספר קווים מה כן כדאי לעשות:

  • מה יעניין אתכם. מומלץ לשלב משחקים שמעניינים אתכם כי יש לכם ניסיון איתם יחד עם משחקים שמעניינים ועדיין לא התנסיתם בהם.
  • לגוון: מגוון משחקים יתנו מענה למגוון יכולות קוגניטיביות או יתנו מענה לאותה יכולת מנקודות מבט שונות.
  • מומלץ לערב משחקים שדורשים יותר ממשתתף אחד מאחר וגם לפעילות חברתית יש השפעה חיובית.
  • לא לפחד מטכנולוגיה. במשחקי מחשב או פלטפורמה אחרת (סוני, wii) יש אפשרות לקבל משוב מידי על הצלחה או חוסר הצלחה ומדדי שיפור, יש כיום תוכנות ומשחקי מחשב ייעודיים לשיפור ושימור יכולת קוגניטיבית בגיל המבוגר.
  • בימי החורף משחקים אלו יכולים להיות הזדמנות טובה לחיזוק הקשר המשפחתי והבין דורי, דבר שיכול להשפיע לחיוב על מצב הרוח בנוסף ליכולת הקוגניטיבית
  • זכרו: בכל מקרה חשוב לשמור על אורח חיים בריא, בדיקות תקופתיות ונטילת תרופות.

 

בברכת בריאות,

 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן