מרוץ העכברים סביב סדנאות לכתיבת סיפורים

אנשים כותבים

בשנים האחרונות יש יותר ויותר אנשים שכותבים ספרים וסיפורים, והשוק מוצף בהרבה סדנאות לכתיבה יוצרת ולכתיבת סיפורים. לאור הכותרת של מאמר זה, וודאי תשאלו מה הקשר של השפע הזה בכותבים ובסדנאות המוצעות להם למרוץ העכברים?

אין כל רע בשפע הזה, נהפוך הוא. כידוע לכם הקוראים, גם אני נמנית על הכותבים ועל אלה שמעבירים סדנאות לכתיבת סיפורים. אך לאחרונה עלתה בי התהייה שאולי בכל זאת יש בהיצע הרחב הזה של הסדנאות לכתיבה, על שמותיהם השונים, משהו שדומה למרוץ עכברים.

נכון, השוק בכללותו על כל מגוון השירותים והמוצרים הוא תחרותי מאוד וכול נותן שירות או בעל מוצר צריך להמציא את עצמו מחדש בקצב מהיר בהתאם להתפתחויות בשוק ובהתאם לתחרות.

כך גם בשוק הסדנאות לכתיבה. כיוון שיש הרבה מנחים ומרצים לכתיבה, כולל הסופרים שביניהם, והתחרות גדולה, גם הם על מנת ליצור בולטות ובידול, מנסים להמציא את עצמם מחדש על ידי יצירת עטיפה חדשה או מארז חדש לאותן הסדנאות. לכן יש מי מהם שיקראו לזה ריטריט לכתיבה, או התבודדות במדבר או במנזר לכמה ימי כתיבה, יש שיציעו נסיעה לחו"לשילוב של טיול מהנה וכמה ימי כתיבה ויש מי שיציע סדנה או סדרת הרצאות במסגרת הוצאה לאור ועוד ועוד וכול זאת כדי לא לקרוא למה שהם מציעים, פשוט סדנת כתיבה, או סדנה לכתיבה יוצרת.

כל העטיפות והמארזים מבורכים בעיניי וברור לי שבשוק תחרותי יש צורך בכך. אך כדאי שנזכור שהבסיס הוא אותו הבסיס והמטרה אמורה להיות אותה המטרהלהקנות לכותבים את הכלים והידע הנדרש כדי שיוכלו לכתוב סיפור שיעורר עניין ולאפשר להם זמן איכות לכתיבה ללא הרעשים מסביב, קצר ככול שיהיה.

למעשה, המבנה הבסיסי של סיפור שעובד ויוצר עניין לא השתנה מאז שבני אדם התחילו לספר סיפורים. אמנם עם הזמן הקצב השתנה ונוצרו מדיומים וגימיקים נוספים דרכם ניתן לספר סיפור, כמו: רדיו, קולנוע, טלוויזיה, מחשב ומשחקי מחשב ועוד כלים אלקטרוניים, אך המבנה של סיפור לא השתנה לכן בכול הקשור לכתיבה, הסדנאות האלה גם עם העטיפה החדשה, לא מציעות משהו חדש. זהו מרוץ שיווקי שאם נתמקד בו יכול לפגום בעיקר.

אי לכך, חשוב שהעטיפה החדשה והמארז החדש של הסדנאות האלה לא יהיו על חשבון המטרה העיקרית והרדיפה אחר הבולטות והרושם המכירתי לא יפגמו באיכות הסדנה.

לכן, להערכתי, כל מי שבוחר להשתתף בסדנה זו או אחרת, טוב יעשה אם יבדוק לעומק מה היא מציעה בתחום הכתיבה ויתרשם פחות מעטיפה או המארז המרשים ככול שיהיה.

ואם נחזור למרוץ העכברים והסדנאות לכתיבת סיפוריםלעניות דעתי, בתקופה התחרותית בה אנו חיים, בהחלט יש מקום לחשוב על בולטות ובידול בתחום הזה, כמו בכול תחום אחר, אך חשוב שנשים בחזית את הכתיבה ולא את הגימיק המכירתי של העטיפה. כיוון שהמרוץ אחרי אותו הגימיק בסופו של דבר יכול להפוך למרוץ העכברים שיפספס את המטרה.

קטי פישרפיית הסיפוריםסופרת, כתיבה יוצרת, עריכה ספרותית

טל' 052-3836231

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן