מפתח תקוה לעמק הסיליקון ובחזרה

ארן אראל

ארן אראל, מחבר המותחן "לקום ולהרוג", מדבר על חברת הסטארט-אפ שהקים עם שותפו ללהקת הרוק "הקרחת", על הזכייה באליפות הארץ בסייף ועל השיחה עם הסופר רם אורן שהותירה צלקת ל-20 שנה

 

מאת זהר נוי

 

החיים של ארן אראל (39), נראים על פניו כסיפור הצלחה מטאורי. בנעוריו היה אלוף הארץ בסייף, שירת בממר"ם, הקים את להקת הרוק "הקרחת" ויחד עם שותפו ללהקה ייסד חברת סטארט-אפ, אז למה הוא מסתובב כבר 22 שנה עם צלקת בלב?

 

הכול נעוץ בשיחה שניהל בגיל 17 עם הסופר המצליח רם אורן, שהיה באותה תקופה מוציא לאור, אחרי ששלח לו בידיים רועדות רומן מתח בדיוני שכתב. השיחה הקצרה שניהל עם הסופר הנערץ הרימה אותו לגבהים, אבל גם הסתיימה במפח נפש אחרי שרם בחר לא לפרסם את הספר. במבט לאחור מודה אראל כי לשיחה הייתה השפעה על הביטחון העצמי שלו כסופר ולראייה עד היום אותו ספר לא ראה אור.

 

"בדיעבד, הספר היה רחוק מלהיות ראוי לפרסום, דבר שתסכל אותי, אבל יצר אצלי שאיפה לפרפקציוניזם", אומר ארן ומסביר. "אם ברגע אחד אומרים לך 'לא' על יצירה שעבדת עליה לאורך שנים ארוכות זה משפיע מאוד. אחרי כמה רגעים של אכזבה, אתה מתעשת וחושב איך אתה יכול לעשות את זה יותר טוב. אתה לוקח את עצמך בידיים, משקיע את כל המרץ בעשייה, נותן לאנשים רבים לקרוא את היצירה, סוג של קבוצת ביקורת, ורק כשאתה מרגיש שזה מדויק – שולח להוצאה לאור. פידבק מהקהל הוא קריטי. הוא יכול לשפר מאוד את היצירה, אם אתה מספיק פתוח לקבל ביקורת. זה לוקח יותר זמן, אבל בסופו של דבר אתה לא יכול לפנות לקורא לפני שאתה שלם".

 

החתירה לשלמות גרמה לכך שארן פרסם את הרומן הראשון שלו, "חריצים ומשבצות" (הוצאת ידיעות ספרים), רק בשנת 2011 – 12 שנה אחרי השיחה עם רם אורן. הרומן הפך לרב מכר באופן מידי, וזכה לביקורות נלהבות. רוב הרומן מתרחש בתל-אביב ובו תיאור חברות עמוקה בין שני אנשים שמקימים יחדיו חברת סטארט-אפ. סדרה של מאורעות לא צפויים מעלים את החברות על סרטון ומכניסים את הדמות הראשית לסחרור. בעלילה טוויסטים רבים, ובמהרה מתגלים קשרים בין המאורעות של ההווה – גניבת הכסף שמושקע בסטארט-אפ מחשבון הנאמנות, לאחיו של הגיבור שנהרג ארבע שנים קודם לכן, לאהבה נכזבת מהעבר ולאנשים קרובים נוספים בחייו.

 

כעת, עשור לאחר ספרו הראשון, רואה אור ספרו השני של ארן, "לקום ולהרוג" (הוצאת כנרת זמורה) – מותחן פסיכולוגי מתוחכם ורב-תהפוכות שהוא דיוקן מצמרר של קשרים משפחתיים שנכנסים לסחרור עמוק.

 

לקום ולהרוג

 

בלב העלילה משפחה קטנה מפתח תקוה בעלת דמויות מרתקות וצבעוניות. אבי המשפחה הוא אייזק – גאון תימהוני בעל שני תארי דוקטורט ואיי-קיו של 170. המוח שלו הוא מחשב מתוחכם שפותר כל בעיה ביצירתיות שאיש לא חשב עליה. הוא הוגה רעיון מבריק שעתיד לשנות את עולם הקוסמטיקה ומקים, יחד עם שלושת ילדיו, חברה שתפתח את הרעיון. האח הבכור ינון הוא ביישן שלא אוהב לעמוד מול אנשים. הוא איש של תהליכים. הוא לא לידר. הוא פועל מתוך רגש. האח הצעיר הוא דניאל, סמנכ"ל פיתוח בחברת סטארט-אפ, שירת בממר"ם ועבד בעבודות טכנולוגיות (ואם הוא מזכיר לכם את כותב הספר זה ככל הנראה לא במקרה). הוא נרתע מאתגרים ו"מפחד מהצל של עצמו", אבל ברגע האמת הוא תמיד שם, מוכן להסתכן כדי לעשות את הדבר הנכון. לצדו של דניאל מוזיקאית מסתורית שלאורך הספר לא ברורה האג'נדה שלה. לדברי ארן, ההשראה לדמות נובעת מאשתו.

 

לאחות האמצעית במשפחה, קרן, יש בעיה בעור. אביה אייזיק המציא פתרון לבעיה שלה וזה היה התמריץ להקים את החברה שאמורה לשנות את עולם הקוסמטיקה. ביום בו הם מקבלים הצעה של כמה מאות מיליוני דולרים לרכישת החברה, פושטת משטרת ההגירה על משרדי החברה בטענה שהם מעסיקים עשרות עובדים זרים. במקביל, באותו יום מוצאים את מנכ"לית החברה – בתו של הממציא, קרן, תלויה בדירתה. העלילה מסתבכת, כשהאירועים נקשרים לרצח אכזרי של אישה בתל אביב שהתרחש כעשור קודם לכן, ולטרגדיה משפחתית שהתרחשה לפני 26 שנים שממש מגדירה את המשפחה.

 

ההשראה מעולם ההיי-טק

 

ארן מכהן כמנהל בכיר בתעשיית ההייטק הישראלי. לאחר שני תפקידי סמנכ"לות בחברת סיסקו (סמנכ"ל טכנולוגיה, וסמנכ"ל המגזר העסקי), ארן משמש כיום כמנהל הפעילות של חברת F5 בישראל, יון וקפריסין. האופרציה הישראלית של F5 כוללת היום כ-300 עובדים.

 

ארן משלב בתפקיד, בעולם התוכן ובאסטרטגיות הניהול שלו הרבה מעולמות היצירה. במסלול הקריירה הוא מנסה כמה שיותר לשלב בין העולמות, למרות שהם עולמות שונים, כשהמטרה שלו היא להצליח בשניהם. 

 

לדברי ארן, מה שהניע את כתיבת הרומנים הוא סיפור אמיתי על חברת סטארט-אפ שהקים יחד עם חברו הטוב ביותר, ובשלבים מוקדמים עלתה השותפות על שֹרטון. השותף, בסופו של התהליך, חבר לאנשים אחרים והם המשיכו לפתח את הרעיון בחברה אחרת. זאת הייתה התפנית שהובילה את ארן לכתיבת שני ספריו. אלמנטים רבים בכתיבה ובעלילות הספרים מושפעים מאותו מקרה. גם הרקע בו מתרחשת כתיבתו של הספר השני, קשורה קשר הדוק לחייו של הסופר: אשתו עבדה בעגלות בארצות הברית, ועולם ההיי-טק בסן פרנסיסקו מוכר לו היטב.

 

הז'אנר שבו ארן מתמחה וכותב הוא מתח. הרבה תפניות, סגנון קצבי וזורם. מדובר בספרי מתח בדיוניים, שקשורים ויוצאים מתוך היום-יום, החיים האמיתיים, ואז מקבלים תפנית, לרוב אכזרית ואלימה. בעוד הספר הראשון של ארן, 'חריצים ומשבצות', משלב כמה קווי זמן שהופכים לאחד וקשורים בקשר הדוק זה לזה, הספר השני, 'לקום ולהרוג', מסופר בקו זמן אחד, אך משלב אירועים מסתוריים שהתרחשו בזמנים שונים. בכתיבה משולבות חקירה, אהבה, בגידה, רצח, טירוף וקשרים משפחתיים שמהווים את הבסיס לעלילה. הכתיבה של ארן מושפעת ומונעת מהשינויים ומהחוויות במסלול הקריירה שלו ומחייו הפרטיים: הדמויות הראשיות ברומנים מבוססות במידה רבה עליו, על הרקע שלו ועל העולם הטכנולוגי ממנו הוא בא. התחקירים שהוא מבצע לספרים שלו מעמיקים בצורה יוצאת דופן – כל פרט נחקר ונבדק לעומק.

 

עלילת הספר "לקום ולהרוג" מתרחשת ברובה בסן פרנסיסקו ובעמק הסיליקון, למעט סצנת הפתיחה וסצנת הסיום שמתרחשות בתל אביב. הוא נכתב על רקע ההוויה הישראלית בחו"ל. מצד אחד, עולם ההיי-טק עתיר הפיתוחים הטכנולוגיים ומצד שני עולם המכירות בקניונים – "עגלות" מכירה, אשר עובדים בהן ישראלים רבים. אך מה שמגדיר יותר מכול את העלילה, הינם הקשרים המשפחתיים המורכבים והעמוקים של בני משפחת גורדון, הטרגדיה המשפחתית שהם סוחבים איתם מילדותם, ורצח אכזרי של אישה, שהתרחש בתל אביב כעשור קודם לכן. עולם ה"עגלות" נראה כרקע הולם לסיפור הסוחף הזה.

 

אתה אדם מאוד עסוק. מאיפה נובע הצורך להקדיש זמן לכתיבה?

 

"לכל אדם יש תחביב שהוא נהנה לברוח אליו", אומר ארן. "זאת יכולה להיות ריצה, רכיבה על אופניים או נגינה. משהו שממלא אותך. הכתיבה היא המשהו הזה שלי. כשיש לי זמן אני יושב מול דף וממלא אותו בתוכניות, במחשבות ובמילים.".

 

ארן נמצא עתה בהליך תרגום של ספריו לאנגלית כדי להוציאם לאור במדינות נוספות. כשהוא נשאל מה הצעד הבא שלו, הוא משיב שהוא עובד על יצירות נוספות, כך שלכל עשרות אלפי האנשים שהתאהבו בכתיבתו ולרבים שבדרך להתמכר – יש למה לחכות.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 128
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן