מעגל החוויה – אפרת ננר

אפרת ננר

ישבנו מסביב לשולחן בביתה של אפרת ננר באשדוד. קבוצה של כחמש עשרה אנשי עסקים, מטפלים, אנשי חינוך וליצנית רפואית אחת. כולנו פינינו ארבע שעות מסדר יום עמוס ותובעני למטרה נעלה ביותר. – לשבת יחד ולשחק.
תצחקו, אבל בעינינו זה היה חשוב ביותר המפגש הזה, שכן באנו ללמוד איך משחקים את משחק החיים. או נכון יותר משחק משנה חיים. ואיך תמיד לנצח בו.
כל אחד מאתנו קיבל קופסא עם ערכת המשחק. רובנו בחרו את המשחק בשפה העברית. שלושה מאתנו באנגלית, ואחת רצתה את המשחק שלה בערבית. התמקמנו בנוחות סביב והתחלנו.

לאחר שקרענו את הניילונים נשרו על השולחן חלקי פאזל ועליהם מילים ותמונות. כל אחד השלים ויצר פאזל עגול שלם וגדול. בטבורו בלטו שלושה חלקים שעל כל אחד מהם מילה מרכזית אחת:
התנהגויות
מחשבות
רגשות
מעליהן "צמחו" כמניפה חלקים בהם שמות ופעלים המתארים אותם. כל "מניפה" ולה צבעי צמיחה וטבע המיוחדים לה. 56 מילים ותמונות המתארות את חלקי המרכז ומצטרפים לבסיס המתכלל, מילים המתארות התנהגויות, מילים המביעות מחשבות ומילים לתחושות ורגשות.

לאחר שסיימנו, התבקש כל משתתף לחשוב על איזו שהיא התנהגות או דילמה בחיים האישיים או העסקיים שלו אותו היה רוצה לשנות. כתבנו ואז הוזמנו לשתף.

התחלתי אני.

סיפרתי על אחת מהמוכרות בחנות התכשיטים שבבעלותי, בחורה מבריקה בתחום המכירות, אך פחות בתחום הניקיון…. היא משאירה את החנות נקייה 'מלמעלה'. אולם ההזנחה וחוסר ההקפדה על ניקיון בפרטים נראית בכל פינה. זה גורר תסכול של המוכרות האחרות ועלי במיוחד. כל הדיבורים איתה היו ללא הועיל. לא בטוב ולא ברמז איומי. והאמת? – אני לא רוצה לפטר אותה. היא מוכרת נהדרת! אבל האווירה כולה עכורה בגללה.
אפרת עוצרת את שתף הדיבור שלי, ושואלת אותי: מה ההתנהגות? מתוך הפאזל? ואני מניחה את כלי המשחק שלי על החלק שכתוב בו: שתיקה רועמת
מה המחשבה שלך לגבי ההתנהגות הזו, שואלת אותי אפרת.
'כישלון'– אני עונה תוך ובוחרת בחלק הפאזל הרלוונטי שבשליש מילות המחשבה.
והרגש שנלווה למחשבה הזו? – 'כעס, השפלה'
אני מרימה בקושי את עיני ומביטה בשאר חברי למשחק והם כולם מהנהנים בראשיהם לעומתי בהזדהות.
"אני נותנת לך, רבקי, דקה של זהב! דקה בה את מוזמנת להחליף את מילה המקשה עליך ביותר. בחרתי ממניפת המחשבה את המילה כישלון. כשבחרת ב"כישלון", מאיזו מילה נמנעת? מהי המילה אותה היית רוצה לבחור במקום הכישלון? תוכלי למצוא אותה בפאזל? מחשבה שתהיה נוחה לך בהקשר להתנהגות של העובדת שלך."
אני חושבת. מתבוננת בחלקי הפאזל מתחום המחשבות ומנסה אותם אחד אחד.
יש!!!
'שואפת. רוצה' אני רוצה ושואפת שהיא תישאר לעבוד בחנות אך גם תנקה את החנות כראוי בסיום המשמרת שלה!!
"ועכשיו, כשבחרת לרצות, לשאוף, איזה רגש עולה בך בעקבות שינוי המחשבה שהוחלפה?"
במבט מהיר הבנתי שהמחשבה החדשה לא מתאימה לכעס והשפלה, כעת אני מרגישה אחרת…. מחפשת את ההתאמה לרגש החדש שעולה בקרבי. בינגו: תקווה, ביטחון!!
ותוך כדי כבר עולים לי כמה רעיונות איך אפשר לממש את המסוגלות הזו, שאני יודעת שיש בה, למוכרת שלי!! מה אומר, את אתנהג כלפי אותה עובדת ואשיג את מבוקשי.
אושר של ממש מציף אותי! מלווה במחיאות כפיים של חברי הקבוצה. שבכיף והתלהבות עוברים לדילמה של המשתתף הבא!

אתם מבינים עכשיו למה אנשים תותחים בתחומם ועסוקים כל כך מקדישים ארבע שעות מזמנם היקר? משחק אלוף שכזה עוד לא הומצא מאז השח-מט והמונופול.

לאחר הסדנא אני יושבת לשיחת בנות עם אפרת. בוער בי להבין איך היא הגיעה לרעיון האדיר והגאוני של המשחק הזה. היתה לי תחושת בטן שיש פה סיפור ששווה לי לשמוע אותו!!

ואכן צדקתי.

אפרת ננר, ילידת1947, גדלה בקיבוץ בעמק הירדן. מתגוררת כבר 35 שנה באשדוד. נשואה לצביקה, אמא לשלושה ילדים ושני נכדים.
לאפרת תואר ראשון בחינוך והיסטוריה. תואר שני בפסיכולוגיה וחינוך מיוחד. 45 שנה היא עבדה כמפקחת על בתי ספר תיכוניים וגם בחינוך מיוחד.
ב-2008 יצאה לפנסיה שהיוותה עבורה חופש ללמוד ולהשתלם בתחומי עניין מעוררי השראה נוספים,- באוניברסיטת בר אילן היא למדה ייעוץ ארגוני ועסקי, ואימון ובהמשך למדה את שיטת NLP
אפרת יועצת ארגונית ומאמנת מהטובות בתחומה. העדויות המרשימות באתר שלה מעידים על אשה משכמה ומעלה, שבכל בעל עסק שהיא טיפלה וקידמה לא רק את העסק, אלא גם האדם עצמו. אפרת דוגלת בהנחה הפשוטה שהתנהלות האדם משפיעה על כל תחום בחייו. ובעיה בעסק תיפתר כאשר ההתנהלות וההתנהגות של בעליו תשתנה מהיסוד. בעל עסק שהיא אימנה וייעצה לו, מלבד הצמיחה והפיכת פני המאזן לעלייה רווחית, כל חייו השתנו לטובה משורשם. הוא חווה גם צמיחה אישית וגם משפחתית. שכן אפרת מאמינה שדפוס התנהלות חוזר על עצמו בכל תחום בחיים. וכאשר מבינים מאיפה שורש ההתנהלות נובעת וגם משנים אותה ומתאימים אותה להווה, כל תחומי החיים משתנים גם כן.
השילוב של המיומנות בייעוץ עסקי וארגוני, יחד עם האימון ועם ניסיון חיים מקצועי ואישי עשיר, מציב את אפרת כיועצת נדירה. לא במקרה משפחות, עסקים ואנשים פרטיים רבים זוקפים לזכותה את המהפך שחל בחייהם.

במהלך פגישתנו חשפה אפרת את עיסוקה בכתיבה. סקרנותה הביאה אותה לכתוב ספרי חיים אודות אנשים, לא לפני שכתבה ספר עב כרס על בני משפחתה שעלו לארץ עם עלית החסידים הראשונה בשנת 1777. בספר מדהים ששמו: "שלכם סבא וסבתא" מספרת אפרת סיפור בין דורי מפעים, בכישרון כתיבה יוצא דופן. סיפור שנע על פני שלוש מאות שנה של חיים מלאים המלווים את המשפחה כשברקע תהפוכות ושינויים שחלו בארץ ישראל בראשית העלייה לארץ ועד ימינו.
שירים היא כותבת עוד משנות בחרותה, לאחרונה הולחנו שניים משיריה: "אסיף באביב"  ו"בנות שבעים".

אפרת כתבה שני ספרי ילדים בהם תיארה את נכדיה וגדלים ופורחים למולה: "ספר מתוק על גדילה וצחוק" ו"שירים אהובים במיוחד" הם שני ספרים שרק נכדיה ברי מזל זכו שסבתם תוציא לאור בעבורם.

הרעיון למשחק "מעגל החוויה" נולד עם בואו לעולם של הנכד המיוחד של אפרת. ילד נבון וחכם הנמצא על הרצף האוטיסטי.
יש לילד החכם הזה קושי בוויסות רגשות והתנהגויות. אפרת המאמנת והמצמיחה בנשמה רצתה לעזור לו לגבור על הקושי.
החלק הראשוני של שיבוץ כל חלקי הפאזל הוא רק פתיח משעשע לחלק שבא לאחר ש"מעגל החוויה" מופיע בפאזל בשלמותו. כעת מעלה ה"שחקן" מקרה / חוויה מתסכלת, מעציבה, מעצבנת או תוקעת אותו. מתחילים "לשחק את החוויה" ב"מעגל החוויה" עם סבתא כמובן!!!
מה שקורה במהלך המשחק לקוח מטיפול בשיטת NLP . הוא מביא את המטופל למודעות בכך שהוא מציף את התת מודע ומקרבו למודע.
ברגע שמבינים מה הבעיה, מה ההתנהגות, מה המחשבה שעומדת מאחוריה ואיזה רגש עולה, אפשר להתחיל לפתור ולשנות, אם רוצים.
אפרת נשענה על החכמה, ויכולת החשיבה של הנכד שלה ויודעת שמשחק ברוח זו יקדם ויעזור לו ויקרב אותו לחברים ולחברה שהוא כה אוהב.
וכך הם ישבו כל שבוע, סבתא ונכד במעגל שכולו חוויה, בודקים מה היתה ההתנהגות, אילו מחשבות התרוצצו להם במוח. צמצום המחשבות והנחת כלי המשחק על אחת נבחרת שמצוינת בלוח, אחר כך בוחנים יחדיו את הרגש ששוקע לו בלב הרגיש שלו, ושוב כלי המשחק מונח לו על חלק הפאזל ההולם.
הכרזה בקול על דקת זהב. דקה שמוקדשת להחלפת המילה הלא נוחה, באחרת, מכוננת, כזו שתיצור מעגל חדש, נוח ונעים יותר לסיטואציה, שהעובדות בה לא השתנו במאומה. שינוי החוויה והחיבור אליה מפתיעים ומשמחים אותו ומהלך היום נראה ומרגיש אחרת, ממש ממש אחרת.
"הנכד החמוד שלי, נהנה כל כך מהמשחק שיצרתי למענו ומהשינוי שנוצר אצלו בעקבותיו,- מספרת אפרת – שהוא ביקש ממני אם הוא יכול לקחת את המשחק לכיתה! לשחק עם החברים שלו!
אמרתי לו שאני נותנת משחק חדש במתנה לכיתה המיוחדת שלו!!!"

ומשם השיווק המריא אל על. החברים, המורים, כולם התעניינו ורצו לרכוש את המשחק הערכי הזה. ילדים כמבוגרים נהנים ממנו ומשחקים כל אחד ברמה שלו עם היכולות והפתרונות שהמשחק נותן לו אישית. למשפחה, ואפילו לעסקים, מורים ומטפלים.
מורה לאנגלית רכשה ממני את המשחק באנגלית. "אם אני כבר מלמדת את תלמידי אנגלית, שילמדו על הדרך עוד כמה כישורים משני חיים" – אמרה. לתדהמתי היא מספרת בהתלהבות ששיעור האנגלית שלה עם המשחק עשיר במילים ובצירופי משפטים, שונים כל פעם כך שאין סוף לאפשרויות השימוש בו. בשיעור מגיעים התלמידים לביטוי אישי חופשי והם מאד שמחים לקראתו. מדובר בכייף של ממש!

מטפלים ומאמנים משתמשים במשחק מעגל החוויה בקליניקות שלהם. וכך כתבה לאפרת אחת מהן.
"שמי ליאת שריג, מטפלת בשיטת איזון חיים ודמיון מודרך ומנחת סדנאות
NLP.
בכל טיפול הדבר הכי חשוב הוא להגדיר את המטרה ולהבין מה בעצם המטופל רוצה. מה המצב המצוי והרצוי בתחום שבו הוא שואף להתקדם ולהגיע להישגים.

קשה לכולנו להגדיר מה אנו רוצים כי אנו סוחבים איתנו שק של אמונות מגבילות, סיפורים שאנו מספרים לעצמנו בקשר למה שאנו יכולים או לא יכולים להשיג.

וכאן נכנס התצרף האימוני של אפרת ננר – מעגל החוויה שכשמו כן הוא – חווית טיפול מדהימה. מעגל החוויה נותן תמונה מלאה של מערכת ההפעלה שלנו. מעין צילום רנטגן פנימי שעוזר להבין כיצד אנו חושבים, מרגישים ופועלים במצבים שונים. בזכות התצרף המדהים מעגל החוויה הצלחתי בכל פעם מחדש להגדיר מטרות עם המטופלים שלי שזכו בבהירות והכל הפך לפשוט יותר כי כשאנו יודעים מה אנו רוצים ומה עוצר אותנו קל לנו יותר להגיע ליעד. התצרף של אפרת הוא חלק מהקליניקה שלי ומומלץ מאוד לכל המטפלים, המאמנים להשתמש בכלי חזק שכזה. מבחינתי הוא המצפן לנשמה שעוזר לי לכוון את עצמי ואת מטופליי. אז תודה ענקית לך אפרת יקרה. זכינו ובגדול".

וחני כתבה: "לקהילת המאמנים והמטפלים, ממליצה באהבה על התצרף של
"מעגל החוויה" של אפרת. זהו כלי מדהים המדייק את רמות החוויה ופותח את המטופלים ואותנו המטפלים, לרמות תובנה גבוהות ומשמעותיות בדרך להשגת המטרה. רוצה להודות לך אפרת יקרה על הכלי הנפלא שיצרת שבורא עבור המטופלים שלנו אפשרות לצור מציאות חדשה".

ואני, אפרת, רוצה להודות על החוויה לשחק יחד איתך, היוצרת המאסטרית של "מעגל החוויה".
אני כבר מחכה בקוצר רוח למפגש הבא שלנו.
בעיקר כדי לשמוע על הספרים החדשים שאת כותבת לשמוע את השירה החדשה שמבעבעת מתוכך. שירים ודאי ראויים לצאת לאור!!

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן