מה הקשר בין שינוי חוק ההפלות באירלנד לבין התפתחות האדם?

עץ שעליו מגוזמות בצורת אדם

הרב ד"ר מיכאל לייטמן

עונש של עד 14 שנות מאסר צפוי לנשים שמבצעות הפלה ולרופאים שמסייעים להן. זה החוק העתיק שנהוג באירלנד, מדינה שמרנית שבה החוקים האוסרים הפלות הם מהמחמירים בעולם. אולם אמש, במשאל-עם דרמטי, הכריע הרוב המוחץ בעד אישור הפלות.
אומנם יש היתר להפיל באירלנד, עם זאת נולד דבר חדש, גדול ומהפכני מהחוקה. התחוללה מהפכה חילונית, פרצה גישה מודרנית, חלחלה תפיסה ליברלית, נשברה מוסכמה חברתית נוספת. הסדק המודרני בחברה האירית השמרנית משקף שבר תפיסתי בעולם כולו. מקרה בוחן שאפשר ללמוד ממנו על התנהגות כל אדם, היום או מחר.
האדם דוהר אל החופש
מיום ליום הולך האדם ומשתחרר מכל מסגרת שמקבעת את מחשבתו ומכתיבה את התנהגותו. מבט חטוף על הציר ההיסטורי מראה שאנחנו דוהרים אל החופש המיוחל: ממשטר מלוכני, דרך רודנים למכביר ועד לדמוקרטיה של ימינו, שאף היא פושטת ולובשת צורות חדשות ומשונות – כל השינויים האלה מצביעים על מגמת התפתחות טבעית, בלתי נמנעת ומחויבת המציאות. במהלכה הופך האדם חופשי להחליט על גופו, ממונו, משפחתו, התנהגותו, תכונתו ומה לא. הכול יהיה מותר בהדרגה, ובסופו של תהליך יהפוך האדם להיות הבעלים של עצמו.
"לא לחינם לחמה האנושות במאות השנים האחרונות עד שהשיגה חירות היחיד בשיעורים מסוימים", כתב בעל הסולם במאמרו "החירות", "אבל בכל זאת המושג הזה המתבטא במילה 'חירות' מטושטש אצלנו מאוד, ואם נתעמק בפנימיותה של המילה הזאת, כמעט ולא יישאר ממנה כלום".
התפתחות אמיתית
האנושות מפספסת: תחושת הדרור, הליברליזציה ומגמת המדיניות החופשית חייבות להיות מלוות בהתפתחות משלימה של האדם עצמו. ככל שהאדם משתחרר מכבליו ומצטרף אל התנועה החופשית העולמית, עליו דווקא לחנך את האדם שבו. בכל התרת קשר נוסף ושינוי מסלול מחדש, על האדם לשאול: מה מטרתי? כיצד עובד טבע האדם שבי? כיצד פועלת מערכת הקשרים בינינו? מה המחויבות שלי כלפי הזולת? מהו המצפן המוסרי שלי?
התשובות לשאלות האלה לא יגיעו מהכנסייה הקתולית, מהממשלה האירית, ממערכת חוקים ותקנות, מהנהגה כלשהי או מכל מוסד אחר שמבקש להכתיב לאדם את דרכו. אלא הן יגיעו מפנימיות האדם, מתוך התפתחותו הרוחנית. לשם כך, יש צורך במהלך חינוכי מקדים שיסייע ויוביל לשאילת השאלות האלו, לחידודן יותר ויותר, עד שמתוך תפיסה מחודשת שתתפתח באדם, הוא ירגיש, יבין וידע כיצד לפעול במציאות; יכיר כיצד הטבע האנושי שלו פועל, כיצד הטבע החברתי מתנהל, ומהם יחסי הגומלין בין השניים. רק אז יידע האדם להחליט נכון כיצד לנהוג בצעד הבא שלו.
לומדים מהטבע
מהיכן מתחילים? לשם כך עלינו לקחת דוגמה מהאופן שבו הטבע שומר על איזון דינמי מתמיד. הביטו על החיים בתוך גוף האדם, המכונה המשוכללת ביקום. ניגודים רבים כמו: חום וקור, איברים בעלי תפקידים שונים, חיידקים טובים וחיידקים רעים, חלקים אקטיביים וחלקים פסיביים, וכולם יחד באיזון ובהשלמה הדדית. זהו עיקרון החיים שפועל באופן טבעי וללא התערבותנו.
לעומת זאת, עלינו, בני האדם, מוטל לפתח ולהשלים את ההדדיות בינינו באופן מודע ורצוני. לפי חכמת הקבלה ההתפתחות הרוחנית דורשת מהאדם להגיע להכרת חוק האיזון מתוך בחירה חופשית. רק מתוך העדפה עצמאית נגיע לאיזון ולהשלמה הדדית בכל רמות החיים. עד אז, החוקים לא יפעלו, המנהגים לא יעבדו ושום הטפת מוסר לא תצליח להחזיק מעמד.
מודעות חדשה
חוסר האיזון בין רמת ההתפתחות הפנימית של האדם לבין רמת החופש שהוא זוכה לה, מקבל ביטוי שלילי בתופעות כמו טרור, אונס, פשע, אלימות קשה ועוד. ללא איזון חברתי, אנחנו עלולים להיקלע לכאוס משפחתי-חברתי-מדיני ללא מושכות לאחוז בהן – למצב אנרכי שבו איש הישר בעיניו יעשה. במוקדם או במאוחר, חוסר היכולת להתמודד עם התופעות האלו רק יובילו אותנו להבין שלא כסף ולא עוצם ידינו יכולים לשלוט באדם, אלא רק חינוך למודעות חדשה – כזה שיחשוף בפני האדם את מערכת הקשרים החברתית שבה הוא חי, וילמד אותו להרגיש ולהבין אותה מתוך עצמו. לזה מיועדת חכמת הקבלה שמתגלה בימינו. לכן, ככל שנסתייע בה ונפתח בנו את האדם הרוחני לא נזדקק לשום הגבלה גשמית או חיצונית. אז יוכל כל אדם לעשות כרצונו והחברה תדע לתמוך בבחירתו בלב ונפש.
הרב ד"ר מיכאל לייטמן מעניק מדי יום שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 96 ב HOT ובאתר "קבלה לעם" kab.co.il .
כדי להתרשם ממפגש מבוא בחכמת הקבלה, צרו קשר: 1-700-509-209 או במייל [email protected]

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן