למה בדיוק מתכוונים כשאומרים לחיות?

רון לוקר וספרו "הבדיוק"

מהי מהות החיים? האם העבודה הזאת בשבילי? מה יעשה לי טוב והאם אני נמצא במחיצת האדם שמיועד לי? רובנו שואלים את עצמנו לא פעם את השאלות האלה, אבל אם אתם רוצים "הפי הנד" תקשיבו לרון לוקר, שכתב רומן על הנושא ("הבדיוק")

מאת זהר נוי

החיים שלנו הם משחק מונופול שבו אנחנו צריכים לקבל החלטות מושכלות לצד נטילת סיכונים. הבעיה: בניגוד למונופול, הכסף בחיים הוא אמיתי (וגם הכלא). יש שיגידו שיש הבדל נוסף ביניהם: החיים לא מגיעים עם הוראות, אבל זה לא אומר שאין להם כללים ברורים. תשאלו את רון לוקר שהוציא לאור את הספר "הבדיוק", שהוא באופן עקיף גם מדריך מרתק לחיים שבעזרתו תוכלו לדייק את החיים שלכם.

רון לוקר (53), בעל משרד לעיצוב פנים, שמתגורר בכפר שמריהו, מנסה לפצח את הסוד שמעסיק את האנושות משחר הבריאה: האם גורלנו בידינו או שמא אנחנו נגררים אחרי מציאות בלתי נשלטת וחסרת רחמים?

הוא בעל משרד לעיצוב פנים ויותר מזה: בעל תובנות מרשימות על החיים. ב"הבדיוק", ספר הביכורים שלו, הוא טוען שהחיים הם מצבור של אירועים שקורים לנו בזמן הנכון, גם אם אנחנו לא מודעים לכך. השאלה אם אתם מספיק חדים כדי לתפוס את זה בזמן. אם תרצו זוהי הגרסה המעודכנת לשורה הכי מצוטטת מהשיר המפורסם של הביטלס "החיים הם מה שקורה לך בזמן שאתה עסוק בלתכנן תכניות".

לדבריו, הדרך לאושר טמונה ברגעים קטנים מדויקים ש"מתלבשים" עלינו בזמן ובמקום הנכון. אלה רגעים שבהם אנחנו חווים אושר רגעי ומרגישים שהכול מסתדר בדיוק כמו בתכנית כבקשתך. זה לא חייב להיות מתוכנן, זה גם לא חייב להיות הדבר הכי טוב בשבילנו, אלא הכי נכון באותו רגע. מה שגורם לנו הנאה הוא הדיוק שבאירוע.

רון לוקר: "רובנו חיים בזמן הווה מבלי שנרגיש כיצד הזמן עובר ומה היקף השינוי בחיינו. אנחנו לא שואלים את עצמנו את השאלות הנכונות שיעזרו לנו לדייק את החיים שלנו ולשפר אותם. והסיבה לכך היא פחדים שקיימים בכולנו, עימם אנו מתעוררים בבוקר ובשאלה הגדולה מה ינצח היום. במקום להתעסק בשדרוג החיים, אנחנו ממשיכים לעבוד באותה עבודה שלא מספקת אותנו, חיים עם בן או בת זוג שלא מתאימים לנו ומוותרים מכל מיני סיבות על האושר האישי שלנו".

עלילת הספר

"הבדיוק" של רון לוקר שיצא לאור בהוצאת ספרי ניב, הוא רומן סוחף שדן במהות הקיום שלנו. עלילתו מתרחשת בין תל אביב לבוקרשט. חיי גיבוריו נעים בזמנים ובמקומות שונים ומתחברים במהלך עלילת הספר לסיפור חיים עם סוף מפתיע.

גיבוריו של הספר – אריק וברוך – עוברים תהליכים מקבילים שגורמים להם לתהות על האירועים והחוויות שהם חווים, לתהות על מהות קיומם, עברם ועתידם.

אריק גיבור הספר מעצב פנים ואדריכל, שגדל בקיראון, מתחיל את חייו כילד רגיש ואינטואיטיבי. הוא מחובר לעצים, לנוף ונוהג לברוח משכונתו אל חוף הים בתל אביב. ברוך – שהחיים גרמו לו לאבד את הדעת – הופך להומלס ורודף את אריק בחלומותיו גם בבגרותו. לאורך העלילה המרתקת, המותחת ומלאת הדמיון, יתברר כי השניים קשורים זה בזה מעבר לנגלה לעין.

רון לוקר מצליח לתאר ברגישות יוצאת דופן את המורכבות האנושית על מגוון חולשותיה. תחילה נדמה שמדובר בעלילה בת ימינו, אך קשרים שונים ובלתי מובנים יוצרים סבך של תהיות, ואלה נרקמים באופן מרתק ומטלטל בו-זמנית אל סוף מפתיע.

רון: "עלילת הספר מתרחשת בתל אביב ועוסקת בבגידות, מערכות יחסים בחברה היאפית התל אביבית, במועדונים, עסקים ובשאלות קיומיות של הגיבורים שלא פעם עוצמים את העיניים ולא מודעים למה שקורה סביבם". 

לאורך כל הקריאה בספר, שלא תוכלו להניח לרגע, תרחף מעליו שאלת המסר או ברוחו של רון לוקר – מה המסקנה הכי מדויקת בשבילנו. כשהוא נשאל על כך הוא מסביר שהוא בסך הכול מנסה לפקוח את עינינו כדי שלא נעביר את החיים הקצרים שלנו בעיניים עצומות.

"אני ממליץ לכל אחד ואחת להסתכל כל בוקר במראה ולשאול את עצמם אם הם נמצאים 'במקום' טוב בחייהם", הוא אומר. "תשאלו את עצמכם אם אתם נמצאים עם בן או בת הזוג ומרגישים נאהבים ומוערכים. אם אתם נמצאים במקום טוב שמיועד לכם, ואם לא אז מה בדיוק אתם עושים כדי לגרום לכך שזה יקרה כמו שאתם רוצים".

מעבר לשאלת המסר עולה בספר שאלת ההשראה לכתיבתו. כשהוא נשאל על כך אומר רון שספרו מושפע מלא מעט אירועים, חוויות ושאלות קיומיות ששאל את עצמו לאורך חייו.

רון מספר: "תהליך הכתיבה של הספר ארך 9 שנים. הספר התחיל כיומן מסע, כספר אוטוביוגרפי דמיוני. ליקטתי אל תוך הספר חלק מהמאורעות שהתרחשו בחיי. גם לגיבורים יש חלק מה-DNA שלי. במהלך הכתיבה נולדו גיבורים נוספים רובם דמיוניים שתרמו לעלילת הספר".

מעניין אותי להתעכב על משמעות שם הספר. זו מילה קשה קצת להגיה. מדוע בחרת בה?

"את המונח או האירוע 'הבדיוק', הגדרתי לעצמי במהלך רגשות נעלות שחוויתי לאורך חיי. היו אלה רגעים, הבזקים קצרים של תחושות חזקות של אושר ועצב יחדיו. רגעים שנולדו מחוויות אירוע כלשהו, בדרך מוחשית, ויזואלית ופיזית, שכללה את אחד מחושיי או כמה מהם יחדיו. למשל ישיבה במסעדה שהובילה לחוויה קולינרית שהכנסתי לפי באווירה מדויקת. שיאו של מחול אהבה ומיניות. בילוי בחדר בבית מלון ציורי ופשוט שגרמו אצלי לתחושות חזקות, כאילו מישהו דאג סביב להביא את הכול לשיא".

לדבריו, "הבדיוק בוקע באזור הלב ורום הבטן לא פעם במפגש עם אדם שמעולם לא הכרתי, אך התחושות העמוקות של אהבה, נטישה, שמחה וכאב, עולות כלפיו בלי שאוכל להסביר למה זה קורה. הספר 'הבדיוק' עוסק באותן מערכות יחסים מסועפות, זוגיות, אישיות. רב-זוגיות ובעלות ממד זמן רחב מהקורה כעת. תחושות חזקות שאינן מובנות לרובנו מתוארות פעם נוספת מפי גיבורי הרומן אשר מאפיינים כנייר לקמוס את 'האני הקטן' בתוך ובחלק מרשת אינהרנטית אחת גדולה".

כיצד אתה שואף להגיע לרגע 'הבדיוק' וכיצד אתה מיישם זאת בחיי היומיומיים שלך?

"הבנתי שהרצון שלי הוא 'לגעת' באנשים. בתחילת דרכי לאורך שנות התשעים והאלפיים חייתי, עבדתי ולמדתי בתל-אביב. למדתי עיצוב חזותי בבית הספר לעיצוב "ויטל" בשכונת פלורנטין ובסיומם פתחתי משרד לאדריכלות ועיצוב פנים בו עבדתי 15 שנים. בתום 15 השנים, הרגשתי שמשהו חסר לי. קצתי מלתכנן בתים ולעצבם. התחלתי לחפש את 'הבדיוק' הפרטי שלי. מצאתי את עצמי מניח לעולם העיצוב ומתחיל בלימודי רפואה סינית, דיקור צמחים ושיטות מגע שונות. בגלגול זה פתחתי קליניקה וטיפלתי באנשים רבים לאורך שמונה שנים עד שרעב העיצוב קרא לי לשוב אליו".

הוא מוסיף כי "מאחר שאני לא נם ולא שקט עד למקום המדויק שלי, לקחתי את אהבתי לבישול למקום יותר מקצועי. נרשמתי ללימודי קולינריה למשך שנה בבית הספר 'בישולים' וקיבלתי תעודת שף. זה כמובן לא הספיק לי ובסיום הלימודים התנסיתי באחת ממסעדות העיר. בחרתי בקשה מכולן 'בשילה', שם נשארתי למשך שנתיים, כשאני ממשיך בעבודות אדריכלות ועיצוב פנים בארץ וביוון".

האם יש סיכוי שנזכה לקרוא ספר נוסף שלך בהמשך?

"התחלתי בתהליך כתיבה של ספר חדש. הנושא שלו יהיה 'מאניה דיפרסיה'. אני מקווה שהחיים יאפשרו לי לסיים אותו יותר מהר מהספר הנוכחי. אסיים את הריאיון במסר: "תדאגו לחפש בכל יום את המקום הטוב ביותר בשבילכם. אל תקפאו במקום – תזוזה שווה שינוי –  שינוי שווה ריפוי".

 

 

 

 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן