כמה מסכות יש לסופר

בחור צעיר כותב עם מסיכות לידו

סופרים בודים סיפורים על אנשים בכול מיני מצבים ורוקמים עלילות מפותלות סביב משברים הלקוחים מהמציאות בה אנו חיים.

לנוכח סיפורים אלה, הרבה פעמים עולה השאלה באיזו מידה הם משקפים את החיים של הכותבים עצמם או/ו באיזו מידה הדמויות השונות בסיפורים הם למעשה הכותבים עצמם המסתתרים מאחורי המסכות שהם יוצרים.

ברוב המקרים הסופרים כותבים על עצמם ואת עצמם, גם אם הסיפור שלהם הוא בדיה לשמה ולא אוטוביוגרפיה. על כך הרחבתי את הדיון במאמרים קודמים במסגרת המגזין הזה, מוזמנים לעיין בהם. חלק מהחוויות שהסופרים עוברים בחייהם יכנסו לסיפור, והדמויות השונות בחלקן מייצגות את הכותבים עצמם, בכול סיפור מהיבט אחר שלהם וזה מה, שבין היתר, הופך את הסיפור לאוטנטי ואמין בעיני הקוראים.

במילים אחרות, בכול סיפור הכותבים אומנם חושפים איזה שהוא חלק מהם, אך תמיד תחת מעטה הבדיה או תחת מסכה כזו או אחרת.

כיוון שרוב הסופרים כותבים יותר מסיפור אחד, לרוב אף הרבה סיפורים, ויש גם כאלה שכותבים בכמה ז'אנרים (סוגות) – פרוזה, דרמה וגם ספרות ילדים וכול אחת מהיצירות האלה חושפת איזה שהוא צד של אותו הסופר, תחת מסכה כזו או אחרת, נשאלת השאלה: כמה מסכות יש לסופר? האם אדם אחד על כל צדדיו השונים – רבים ככול שיהיו, במקרה זה הסופר, אכן יכול להסתתר מאחורי כל כך הרבה מסכות? ואולי הסופר הוא כמו שחקן שיכול לגלם הרבה תפקידים ולעטות על עצמו הרבה מסכות?

נראה שהסופר אכן יכול ליצור לעצמו הרבה מסכות ולהסתתר מאחוריהן, ככול שכישוריו הספרותיים יאפשרו זאת. הוא זקוק למסכות אלה משתי סיבות. האחת, כיוון שהוא חושף את עצמו בפני קהל רחב והמסכות מגנות עליו – זה לא הוא אלא הדמויות והסיפור שהוא יצר. השנייה, המסכה הבדויה, אם היא עוצבה כהלכה, גורמת לקורא, או הצופה, למעשה להתבונן בעצמו דרך היצירה ולא להיות עסוק בצד הרכילותי הקשור לכותב או היוצר.

ובאשר לשאלה, האם הסופר דומה לשחקן מבחינה של עטיית מסכות, ניתן לומר שמסכות אלה אינן דומות למסכות של השחקן. האחרון, על פי רוב, מגלם דמות ועוטה מסכה בסיפור שמישהו אחר יצר ואילו הסופר עוטה מסכה שהוא יצר לעצמו. אמנם גם השחקן צריך להתחבר לדמות שהוא מגלם דרך חיבור לאיזה שהוא צד שקיים גם אצלו, ולא הוא יתקשה לגלם את הדמות בצורה אוטנטית, אך זו אינה המסכה שהוא יצר. ההבדל הזה הוא משמעותי.

אם כך, באשר לשאלה – כמה מסכות יש לסופר? נראה שיש הרבה, אך כולן מספרות את הסיפור האחד של הסופר עצמו מזוויות שונות ומהיבטים שונים.

קטי פישר – פיית הסיפורים – סופרת, כתיבה יוצרת, עריכה ספרותית, ליווי ספרותי פרטני

טל' 052-3836231

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן