ירושלים – בודפשט, "אמנות המוסיקה הקאמרית"

חזרה משותפת לסטודנטים בביקור ב-2013 צילום יונתן דרור

סיור קונצרטים משותף לסטודנטים מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים ומהאקדמיה על שם ליסט בבודפשט.
הסיור שיכלול שלושה קונצרטים, הינו תוצאה של שיתוף פעולה בן חמש שנים בין שתי האקדמיות בתחום המוסיקה הקאמרית.

"הקשר בין האקדמיה הירושלמית לזו מבודפשט מהווה חלק ממערכת יחסים פוריים שלנו עם מוסדות מקבילים באירופה", אומר פרופ' ינעם ליף, נשיא האקדמיה, "פרויקט זה נולד כשיתוף פעולה חינוכי ומוסיקלי והיום הוא הרבה מעבר לזה"

23.2 אולם נבון, גבעת רם, ירושלים, 13:15
24.2, אלמא מרכז אמנויות, אולם הקונצרטים, זכרון יעקב 13:00
25.2 אלמא מרכז אמנויות, ב"קיוב", זכרון יעקב, 20:00 בחסות שגרירות הונגריה

במהלך חודש פברואר יתקיים סיור קונצרטים משותף של סטודנטים מהאקדמיה למוסיקה ע"ש ליסט בבודפשט וסטודנטים מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים, הסיור יתקיים בין ה-19-25.2 ויכלול שלושה קונצרטים, בירושלים ובאלמא מרכז אמנויות, זכרון יעקב. הסיור הינו תוצאה של שיתוף פעולה שהאקדמיות מקיימות מזה חמש שנים בתחום המוסיקה הקאמרית.

הקשר בין האקדמיה הירושלמית לזו מבודפשט מהווה חלק ממערכת יחסים פוריים שלנו עם מוסדות מקבילים באירופה. פרוייקט זה נלד כשיתוף פעולה חינוכי ומוסיקלי והיום הוא הרבה מעבר לזה", אומר פרופ' ינעם ליף, נשיא האקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. לדבריו, "זו הצורה אינטימית ביותר ליצור מוסיקה, המסמלת את פניה היפות יותר של החברה, ומחברת בין אנשים על ידי הקשבה ועל ידי תרומה אחד לשני. שפה ומחסומים אחרים נעלמים, וחברויות חדשות נרקמות".

לביקור הנוכחי, שהינו מפגש חמישי בפרוייקט, יגיעו 10 סטודנטים מבודפשט אליהם יתלוו שני מרצים אורחים: פיטר בארשוניי (Prof. Péter Bársony), פרופ' לויולה ובולז' פליי (Prof. Balázs Fülei), פרופ' לפסנתר, שניהם מוסיקאים ידועים עם רזומה עשיר בנגינה ובהוראה. לצידם ינגנו בפרויקט 10 סטודנטים ישראלים ואיתם שני מורים מהאקדמיה בירושלים גלעד הראל ורועי שילוח.
הסטודנטים יערכו במשך שבוע חזרות אינטנסיביות עם המורים משתי המדינות, שהשיא שלהם כאמור בסיור הקונצרטים שיתקיים בירושלים ובזיכרון יעקב.

תכנית הקונצרטים תכלול יצירות מהקנון הקאמרי כגון – חמישיית קלרינט של מוצארט וחמישיית פסנתר של דבוז'אק, לצד יצירות פחות ידועות כמו השמינייה של ז'אן פרנסה, עיבוד לקטעים מתוך המנחה המוסיקאלית של באך וכן שתי יצירות קצרות של תלמידי הקומפוזיציה משני המוסדות. בנוסף, תבוצע יצירה של המלחין אנדרה היידו שהלך לעולמו בשנה החולפת והיווה בעצמו גשר בין שתי התרבויות, הישראלית וההונגרית.

היוזמה לשיתוף הפעולה היתה של מר אילן מור, שהיה שגריר ישראל בהונגריה, "מוסיקה באופן כללי, וקונצרטים שיתופיים באופן ספציפי מספקים הזדמנות יוצא דופן לאנשים מרקע שונה ותרבויות שונות להיפגש ולהתחבר ולבנות גשרים להבנה וחברות", אומר מור, "הדבר אינו נוגע רק במישור האישי אלא במישור הלאומי והעולמי ומבער דעות קדומות ושנאת זרים. אלו המטרות שאנו הצבנו לעצמנו בפרויקט הייחודי הזה".
האקדמיה למוסיקה ע"ש פרנץ ליסט בבודפשט היא אחת מהאקדמיות הנחשבות בעולם, ובין בוגריה נמנים מייסדי האקדמיות למוסיקה בישראל והתזמורת הפילהרמונית הישראלית. חסות לשיתוף פעולה באדיבות שגרירות הונגריה בישראל והשגריר ההונגרי, מר אנדור נאג'.
מועדי הקונצרטים:

23.2 אולם נבון, גבעת רם, ירושלים, 13:15
הקונצרט ינוגן בפני תלמידי התיכון והקונסרבטוריון של האקדמיה למוסיקה ולמחול, הקהל הרחב מוזמן

24.2 אלמא מרכז אמנויות, אולם הקונצרטים זכרון יעקב , 13:00 בחסות שגרירות הונגריה
בתוכנית:
י.ס. באך, מנחה מוסיקלית רי"ב 1079
מוצרט, חמישיית קלרינט בלה מז'ור ק. 581
אנדרש גלרי, אפיזודות לאבוב קלרינט וטריו מיתרים
עומר ברש, "מבעד לחור המנעול"- בגטלות להרכב קאמרי, 3 פרקים.
ז'אן פרנסה, שמינייה לקרן, בסון, קלרינט ומיתרים

25.2 אלמא מרכז אמנויות, ב"קיוב" זכרון יעקב, 20:00 בחסות שגרירות הונגריה
בתוכנית:
פרנץ פרקש, סרנדה לחמישיית כלי נשיפה מעץ
מוצרט, חמישיית קרן במי במול מז'ור ק..407/386c
אנדרה היידו, שישה רישומים ברוח סנטימנטלית, לרביעיית פסנתר. 1977
דבוז'אק, חמישיית פסנתר בלה מז'ור אופוס 81

כרטיסים: 100-40 ₪. להזמנה: מרכז הזמנות אלמא: 04-6300123 שלוחה 2

פטר בארשוניי, ויולה.

פטר בארשוניי נמנה עם צוות ההוראה באקדמיה על שם פרנץ ליסט בבודפסט ובאוניברסיטה לאמנויות בגראץ, אוסטריה. הוא מרבה להופיע ברסיטלים, בהופעות סולניות ובקונצרטים קאמריים ומוצא הנאה רבה בגילוי רפרטואר חדש לוויולה. בין האמנים איתם הוא מופיע בקונצרטים קאמריים, זולטן קוצ'יש, רבקה גולני, אידה קוואפיאן וברנבאס קלֶמֶן. הוא ניגן עם רביעיות כלי קשת נודעות בהן ברנטאנו, יינג, מירו, קודאי וקלר. בארשוניי הופיע לראשונה באולם "קרנגי" כסולן עם התזמורת הסימפונית האמריקנית בניצוחו של ליאון בוטשטיין במאי 2013. כנגן נלהב של מוסיקה בת זמננו משתף פטר בארשוניי פעולה עם יוצרים חשובים כגיירגי קוראטג, פטר אטווש וסופיה גובאידולינה. בשנת 2012 זכה פטר בארשוניי בפרס פרנץ ליסט, אות ההכרה הגבוה ביותר שמעניקה ממשלת הונגריה לאמנים וליוצרים. רוב התקליטורים שלו הכוללים ביצועי בכורה עולמיים ראו אור בחברת "הונגרטון". התקליטור האחרון שלו מכלול הסונטות לכינור ולוויולה של ברהמס עם פטר פרנקל ואילדיקו קומלושי. תקליטור ובו יצירות קאמריות של פרנץ פרקש עם מיקלוש פרני יראה אור במהלך השנה.

בולז' פליי, פסנתר

בולז' פליי נולד בהונגריה בשנת 1984. הוא למד בקונסרבטוריון על שם ברטוק בהדרכת אקהרדט גאבור, באקדמיה למוסיקה ע"ש פרנץ ליסט בהדרכת נאדור גירגי ובבית הספר בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל אביב בהדרכת עמנואל קרסובסקי. תחנות משמעותיות בקריירה שלו היו הופעותיו באולם קרנגי בניו יורק, בקונצרטחבאו באמסטרדם, בקונצרט האוס בווינה, בקונסרבטוריון צ'ייקובסקי במוסקבה, באולם קיויי בטוקיו, במרכז הלאומי לאמנויות הבמה במומבאי ובפסטיבלי מוסיקה נחשבים. לבולז' פליי רפרטואר עשיר ובהופעותיו כסולן עם תזמורות הוא מקפיד על קשרים ענייניים בין היצירות הסולניות לתכנית כולה. הוא זכה בפרסים בתחרויות לאומיות ובינלאומיות ולימד בכיתות אמן בארצות שונות באירופה, בארצות הברית, בישראל, ביפן, בוויטנאם ובהודו. בולז' פליי הוא ראש המחלקה למוסיקה קאמרית באקדמיה על שם פרנץ ליסט בבודפשט.

 

רועי שילוח, כינור

למד כינור אצל מר חיים טאוב והופיע לראשונה כסולן עם התזמורת הפילהרמונית הישראלית בגיל 12. מאז הופיע עם תזמורות רבות ביניהן עם הפילהרמונית הישראלית בסיור לאירופה ולקנדה, הסימפונית של לונדון, ה"רויאל פילהרמוניק" של פלנדריה, תזמורות הרדיו של ברלין ופרנקפורט,, הפילהרמונית של סופיה, בולגריה, התזמורת הקאמרית סנט-פול, הפילהרמונית של קלגרי, קנדה, תזמורת הרדיו של פולין,תזמורת הרדיו של סיאול, ותזמורות רבות אחרות. הוא הופיע באולמות חשובים כמו אייברי-פישר הול בניו-יורק, הפילהרמוני בברלין, וויגמור הול בלונדון,הקונצרטחבאו באמסטרדם,מלבורן סימפוני הול באוסטרליה, אלברט הול בוונקובר,קנדה ,הגוונטהאוז בלייפציג,היכל התרבות בת"א ועוד. רועי שילוח מופיע ברסיטלים רבים ברחבי אירופה, קנדה, ארה"ב, דרום אמריקה, והמזרח הרחוק.כמו כן, הוא מוזמן תדיר לתת כיתות אומן במקומות אלו. רועי הוא חבר מייסד ב"שלישיית ירושלים" שזכתה בפרסים רבים, ומוכרת היום, כאחד ההרכבים המובילים בעולם המוסיקה הקאמרית . הוא מנגן בכינור המושאל לו ע"י קרן רייטמן טוברט, מנדוזה, ארגנטינה.

גלעד הראל, קלרינט

פעילותו המוסיקלית של הקלרניתן גלעד הראל עשירה ומגוונת – ממוסיקה קלאסית דרך מוסיקה מודרנית, אילתור חפשי, כליזמר, סלסה ופופ. גלעד הראל מופיע ברסיטלים וכסולן באירופה ובישראל. הופיע לאחרונה כסולן עם הז'נבה קאמרטה, התזמורת
הסימפונית של ריצ'מונד בארה"ב, עם התזמורת הסימפונית ירושלים רשות השידור בניצוחו של פרדריק שזלאן, ניגן תכנית שלימה כסולן עם התזמורת הקאמרית של ז'נבה בניצוחו של דויד גרילסאמר, הופיע בפסטיבל הבינלאומי לאמנויות בטאיפיי (טאיוואן) עם נגן המנדולינה אבי אביטל, עבד בארה"ב עם זמרת הפופ נטלי מרצ'נט; הופיע בפסטיבל לתרבות יהודית בקרקוב, פולין, עם השישייה של רוברטו רודריגז – הרכב המשלב מוסיקה קובנית עם כליזמר.
שיתף פעולה עם מלחינים כגון אליוט קארטר, סאלבטורה שיירינו, ג'ון זורן, טריסטאן מוראיי, טניה ליאון ועוד. כמו כן, כיהן כקלרניטן הראשי של ה"מנהטן סינפונייטה" אתם הופיע גם כסולן; הופיע כאמן אורח עם ה –Chamber Music Society of Lincoln Center; כיהן כמנהל האמנותי של Fountain Chamber Music Society, וכיועץ אמנותי וקלרניתן ב"סואדמה" – הרכבו של דויד גריילסאמר.
גלעד הראל חזר לפני ארבע שנים לחיות בישראל לאחר העדרות ממושכת. כאן הוא חבר באנסמבל "מיתר".
מלבד פעילותו הקונצרטית, גלעד הראל מנהל את ה"מרכז למוסיקה חדשה" בקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה, תל-אביב; מלמד קלרינט וסדנאות ביצוע מוסיקה עכשווית בביה"ס למוסיקה ע"ש בוכמן-מהטה באוניברסיטת תל-אביב ובאקדמיה למוסיקה ומחול בירושלים. גלעד הוזמן לפתוח את הקתדרה למוסיקת כליזמר בחוג הרב תחומי באקדמיה בירושלים.
גלעד הראל בוגר ביה"ס ג'וליארד בניו-יורק, הקונסרבטואר הלאומי בפריז והקונסרבטוריון הישראלי למוסיקה תל אביב.

לפרטים נוספים: ענת מרומי יחסי ציבור 03-5076032
עדי שטרסמן 052-8564444; ענת מרומי 052-8133813

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן