השגרירים האמיתיים של מדינת ישראל

בול מקומי שני ילדים ולב אדום

בולים קטנים – אירועים גדולים

אליפות העולם בבולאות "ישראל 2018" תתקיים השנה בסימן 70 שנה למדינת ישראל ו- 50 שנה לאיחוד ירושלים

מאת זהר נוי

למדינת ישראל יש סיפור מיוחד ומרתק. עם עתיק שגלה מארצו בכוח הזרוע ופוזר בכל רחבי הגלובוס, שב אל מולדתו ההיסטורית לאחר 2000 שנה ומקים מדינה מודרנית ומתקדמת מבחינה טכנולוגית, וזאת מבלי לוותר על תרבותו העתיקה. בולי ישראל משקפים מציאות מרתקת זו בצורה הטובה ביותר ומשמשים כשגרירים האמיתיים של המדינה.

בביטאון הבולאים "שבל" מדווחים כי "הבולאות בארץ היא מוסד פורח ומשגשג, הפועל עם הפנים קדימה. היריד הבולאי החודשי במתכונתו החדשה צובר תאוצה וכבר נקבעו מועדי היריד עבור החודשים הקרובים. מאורע בולאי נוסף שהתקיים לאחרונה, הוא יום הבולאות ה- 31, המהווה מוקד מפגש לבולאי ישראל ובמה למחקר בולאי. הכנס הצטיין בהרצאות מרתקות ובנוכחות מרשימה מצד האספנים. אירועים אלה מעידים על בולאות שוקקת בגבולות הארץ -אולם הבולאות הישראלית חורגת אף לגבולות בינלאומיים ומכה גלים בעולם. 'ישראל 2018' – אליפות העולם בבולאות בחודש מאי לציון שבעים שנה לעצמאות ישראל – מעידה על ההכרה הבינלאומית הרחבה בבולאות הישראלית. הודות לסטנדרטים הגבוהים שמציבות התערוכות בישראל, יצא להן ברחבי העולם מוניטין מעולה".

חוגגים 70 למדינה עם תערוכה מדהימהאליפות העולם בבולאות

אליפות העולם בבולאות ישראל 2018 תתקיים השנה בסימן 70 שנה למדינת ישראל ו-50 שנה לאיחוד ירושלים. התערוכה, בארגון התאחדות בולאי ישראל והשירות הבולאי של דואר ישראל, תתקיים בין 27 ל-31 במאי 2018  ותשתרע על פני שטח של מעל 2000 מ"ר במרכז הקונגרסים הבינ"ל בנייני האומה. זאת הפעם השנייה שמדינת ישראל מארחת את אליפות העולם בבולאותתערוכת בולים הממוקמת במקום הגבוה ביותר מבין תערוכות הבולים המוצגות בעולם כולו. קיום התערוכה בישראל ובירושלים משקף את ההערכה הרבה של איגוד הבולאות העולמי לבולאות הישראלית ואת הכבוד הגדול לה היא זוכה. הכניסה לתערוכה ללא תשלום.

אליפות העולם בבולאות מתקיימת בחסות ובפיקוח איגוד הבולאות העולמי FIP (Fédération Internationale de Philatélie) ומאופיינת באוספים נדירים במיוחד אשר זכו במדליות זהב גדול ואשר יעמדו בתחרות, שבסופה יבחר אלוף האלופים ושני סגניו. כמו כן תכיל התערוכה מדור מיוחדאגף הכבודובו יציגו כמה מהאספנים הגדולים בעולם פריט אחד בלבד כל אחד!

אליפות העולם בבולאות ישראל תארח את האספנים הישראליים ונציגים של יותר מ-50 מדינות מובילות בעולם הבולאות  כמו ארה"ב, צרפת, גרמניה, ספרד, ברזיל, אוסטרליה וסין, אשר יציגו בתערוכה ממיטב האוספים של מדינתם. בתערוכה יוצגו כ-16,000 דפי אוסף שיתפרשו  על פני כ-1,000 מסגרות, בהם אוספים הקשורים בבולאות של ארץ ישראל.

בנוסף לתצוגות הבולים יפעלו גם דוכנים לרכישת בולים מהארץ ומחו"ל.

התערוכה מבטיחה להיות מוקד משיכה מהנה לכל המשפחה ותציע הפתעות ופעילויותהשירות הבולאי של חברת דואר ישראל הנפיק פריטים בולאיים חדשניים ומיוחדים לתערוכה. במתחם השירות הבולאי ימכרו מגוון מהבולים של התקופות האחרונות, מוצרי מתנה ומזכרת ושפע פריטים והפתעות. ניתן יהיה להירשם כמנוי חדש לשירות הבולאי בתערוכה, וגם לזכות במתנות מרהיבות.

קצת היסטוריה

ממשלה שבדרך (מנהלת העם ודוד רמז) דאגו כבר בתחילת 1948, בחודשים שקדמו להקמת מדינת ישראל לתכנן ולהדפיס בולים שיופיעו מיד עם הכרזת המדינה. הייתה זו תקופה קשה של מהומות ומלחמה, והבולים הראשונים הוכנו בצל הקרבות, תוך התגברות על קשיים ותנאי מחסור. השם "ישראל" אינו מופיע על הבולים הראשונים, כיוון בזמן עיצוב הבולים טרם נקבע שמה של המדינה החדשה. במקום זאת נרשם על הבולים הכיתוב "דואר עברי".

לצורך ייצור בולי "דואר עברי" נעשה שימוש במכונת דפוס מיושנת, ובמספר מכונות נקבוב שונות שהושאלו מגורמים פרטיים. מלאי הנייר שהצליחו לרכוש לא היה אחיד, והיו בו ניירות שנבדלו זה מזה בעובי ובצבע הנייר. צירוף כל הגורמים הוביל ליצירת תשניות רבות בסדרה הראשונה של ישראל – אתגר לכל אספן בולים.

   

למרות הקשיים הרבים הצליחו לעמוד במשימה והבולים הראשונים של מדינת ישראל היו מוכנים למכירה בבתי הדואר כבר ביום העסקים הראשון שלאחר טקס הכרזת המדינה. מאז ממשיך השירות הבולאי (שהוקם ב- 1950) לשרת בנאמנות את לקוחות הדואר ואת אספני הבולים זה שישים ושמונה שנים. למעלה מ-2,500 הבולים שהונפקו בתקופה זו משקפים נאמנה את מהותה של מדינת ישראל.

השובל – מאפיין ייחודי של בולי ישראל

ישראל היא המדינה היחידה בעולם שלכל הבולים שהיא מנפיקה מוצמדת תווית הסבר המכונה בשם "שובל". נוהג זה נוצר כבר בזמן הנפקת הבולים הראשונים של ישראל. בבולי סדרת "דואר עברי" בחר המעצב אוטה ואליש לשלב מטבעות עתיקים שהוטבעו בארץ ישראל על ידי השליטים היהודים במאה הראשונה לספירה. היה בכך כדי לסמל את חידוש הריבונות היהודית על ארץ ישראל לאחר הפסקה של כ-2000 שנה. על המטבעות נרשמו מסרים של שלום וחירות, אולם הם היו כתובים בכתב עתיק שאינו מוכר לקורא המודרני. דוד רמז החליט להוסיף לגיליון הבולים שורה של תוויות ועליהן תרגום של הכתובת העתיקה. תוויות אלו זכו לפופולאריות רבה בקרב אספני הבולים, ולכן הוחלט להמשיך ולהדפיס תוויות דומות גם בבולי ההנפקות הבאות. השובל, שהפך לסימן ההיכר של בולי ישראל, מוסיף מידע על תוכן הבול ומעשיר את העיצוב.

בולים מייצגים חברה, תרבות וערכים

לאורך השנים שיקפו בולי ישראל את המגוון התרבותי ואת ערכי המסורת לצד הצגת המכנה המשותף היוצר חברה ישראלית מאוחדת. דוגמאות לגישה זו ניתן לראות בבולי ההנפקה השנתית הקבועה שמוציא השירות הבולאי לקראת ראש השנה היהודי (בחודשים ספטמבר – אוקטובר). בבולים אלו, המוקדשים לרוב לנושאים של מורשת יהודית, ניתן מקום של כבוד למנהגים ולמסורות התרבותיות של בני העדות השונות המרכיבות את הפסיפס האנושי בישראל.

הנפקות משותפות

הנפקת בולים משותפים לישראל ולארצות רבות הינה דרך מצוינת לשקף את היחסים הטובים והחמים שבין המדינות. השירות הבולאי הנפיק בולים משותפים, בין היתר עם רוסיה, קרואטיה, פורטוגל, יוון, ותיקן, גרמניה, פיליפינים, גרינלנד, נפאל, קנדה, רומניה, צרפת, או"ם, סלובקיה, בולגריה, תאילנד, ספרד, אורוגואי, מלטה, אוסטרליה, הודו, סין, אוסטריה, ארה"ב, הונגריה, בלגיה, צ'כיה, פולין.

בולים ובולאים

טיבי יניב, מנכ"ל התאחדות בולאי ישראל מספר, כי "הבולאות הממוסדת בארץ ישראל החלה להתארגן לפני כשמונים שנה, בתחילת שנות ה-30 של המאה הקודמת. אספני הבולים הקימו אגודות, פתחו מועדונים, והחלו לארגן תערוכות בולים. התערוכה הראשונה, שהתקיימה בשנת 1939, הייתה צנועה מאוד בהיקפה, אולם כבר אז נקבע הנוהג להזמין לתערוכות מקומיות משתתפים בין-לאומיים. נוהג זה ממשיך להתקיים בבולאות הישראלית, ועד כה השתתפו בתערוכות לאומיות בישראל מציגים מעשרות מדינות בעולם. וכאמור בימים מתכוננים לקיום תערוכת בולים עולמית בישראל לרגל 70 שנה למדינה בסוף מאי 2018, בדומה לתערוכות עולמיות שקוימו כבר בהצלחה רבה ב 2008 וב– 1998.

הפעילות הבולאית בישראל מאורגנת בידי התאחדות בולאי ישראל, שהיא עמותה של בולאים הפועלים בהתנדבות לקידום הבולאות בתחומים שונים. ההתאחדות מחזיקה ספרייה בולאית עשירה הפתוחה בפני כלל הבולאי בישראל, מארגנת יריד בולאות חודשי, מוציאה לאור עיתון מקצועי ותומכת ארגונית במועדוני הבולים המאוגדים בה. אחת לשנה מקיימת ההתאחדות כנס שנתי בו נפגשים החברים, מקבלים דיווח על פעילות העמותה ושומעים הרצאות מקצועיות בתחום הבולאות. בכנס זה מופיע מנהל השירות הבולאי ומציג את תכנית ההנפקה לשנה הקרובה.

המאמץ הרב של התאחדות בולאי ישראל מושקע בטיפוח דור העתיד של הבולאים בישראל. ההתאחדות מארגנת חוגי בולאות לילדים בבתי ספר ובספריות ציבוריות, ומקיימת לשם כך קורסים בהם מכשירים מדריכים ומורים כיצד ללמד בולאות וכיצד לשלב בולים במערכת הלימודים של בתי הספר. היא מוציאה לאור חוברות הדרכה המיועדות לילדים, ומכינה ספרות בולאית המתאימה להם. ההתאחדות מקבלת מן הציבור תרומות של בולים ישנים ובעבודה קשה של מתנדבים מסורים היא ממיינת את הבולים ומחלקת אותם לילדים המשתתפים בחוגי הבולאות".

איסוף בולים

"איסוף בולים, הוא תחביב עולמי ממכר, המחייב התעמקות במחקרים, הקדשת זמן ובעיקר אהבה לפרטים. אספן אמיתי אינו שוקל את הרווחים הטמונים בתחביבו.  רק במקרים יוצאי דופן הוא מוכן למכור פריטים מהאוסף שלו, וזאת בשל מצוקה כספית", אומר עו"ד אלי ובר, נשיא התאחדות בולאי ישראל.  "אספן אמיתי, מוכן לנסוע עד לקצה העולם, כדי לרכוש בול מיוחד, או לבקר בתערוכות בעולם לצפייה באוספים", מציין עו"ד ובר, שהוא גם אספן ותיק.

למרות האופנות הצצות חדשות לבקרים, שנועדו למלא את שעות הפנאי שלנו, מסתבר כי איסוף הבולים לא איבד את קסמו.  על פי הערכות, יש בישראל עשרות אלפי אספנים, חלק ניכר מהם מנויים בשירות הבולאי.  בני נוער וצעירים רבים מצטרפים כאספנים לענף הוותיק, הצובר תנופה דווקא כיום. רשת האינטרנט הפכה לכלי המקל על החלפות בולים והעברת מידע חיוני לבניית אוספים .

אספן בולים זוכה תמיד לחוויה מרגשת. באמצעות האוסף הוא לומד שורה של נושאים: היסטוריה, גיאוגרפיה, פוליטיקה, עיצוב גרפי, טעויות דפוס ועוד ועוד, וכל אלה מוסיפים "טעם לחיים", אומרים האספנים המתמכרים לעניין. בענף הבולאות יש כמה סוגי איסוף: איסוף מסורתי (לפי מדינות), תולדות הדואר, אוספים תימאטיים (איסוף לפי נושא), איסוף הקשור לדואר אוויר, ועוד.

גיל הבולים איננו קובע לגבי מחירם וערכם בשוק. בתחילת המאה ה- 19 כשאמצעי התקשורת העיקרי היה הדואר, הודפסו בולים ברוב מדינות העולם בכמויות של מיליונים רבים. חלק ניכר מהבולים נשתמרו, רובם אינם מושכים חזותית, נמצאים בשפע בידי האספנים, ובדרך כלל מחירם במצב משומש הוא אגורות עד שקלים בודדים.

הבולאות הסטנדרטית של איסוף כל ההנפקות יורדת כיום ולעומת זאת הולך וגובר התחכום, ומעולם לא היה ביקוש כמו היום לפריטים יוצאי דופן.  במזרח אסיה ובעיקר בסין יש גל עצום של כניסת "עמך" לתחביב בדומה למצב שהיה בשנות החמישים המאוחרות ועד סוף השבעים בישראל. ההערכה היא שהמחשב והאינטרנט לא רק שאינם מתחרים בתחביב אלא מסייעים לו רבות.

קצת מספרים ונתונים

ב-14 במאי 1948, הוכרז על עצמאות מדינת ישראל. פחות מארבעים ושמונה שעות אחר כך כשמטוסי האויב החלו לתקוף, הוציאה המדינה החדשה את בולי הדואר הראשונים שלה. עד היום הונפקו בישראל כ– 2,500 בולים.

הבולים היקרים בישראל הם 3 בולי דואר עברי בעריכים 250-500-1000 מיל.  שוויים כיום 5,500 דולר (לא חתומים, שובל מלא וללא כל פגם).

לארצות כמו אנגליה, גרמניה, ארה"ב יש מספר רב של אוספים שזכו במדליות גבוהות  בעולם.  אך אם נמדוד מעמד יחסי לגודל האוכלוסייה, ישראל ממוקמת במקום מכובד בעולם.

לישראל יש גם 8 שופטים בולאיים ביןלאומיים, המוזמנים לשפוט בתחרויות הבולאיות החשובות ביותר.

בולי ישראל (בלתי משומשים, משומשים ומעטפות יום ראשון) מהשנים 1952-1948 מבוקשים מאוד ומחירם בהתאם (בולים עם שובל).  מכתבים מתקופת מנהלת העם (1948) מבוקשים בקרב אספנים וכן כל מה שקשור לתולדות הדואר של ארץ ישראל.

השירות הבולאי ועתיד הבולאות

השירות הבולאי וחברת דואר ישראל מסייעים רבות לקידום הבולאות בישראל, הן מבחינה כספית והן בפעולות ארגוניות שונות. אחת לשנה מונפק בישראל בול מיוחד (או סדרת בולים) הנקרא בשם "בול יום הבולאות". הדואר הקים קרן מיוחדת המיועדת לתמוך בפעילות הבולאית בישראל. תקציב נוסף מסייע לארגון תערוכות הבולים הלאומיות והבין-לאומיות בהן זוכה הבולאות הישראלית לחשיפה בפני ציבור המבקרים שברובו אינו נמנה על קהל הבולאים המאורגנים.

אלחנן שפירא, מנהל השירות הבולאי מספר: "השירות הבולאי בחברת דואר ישראל הוא הגוף הממלכתי המנפיק את בולי ישראלהבולים הם יצירות אמנות לכל דבר, המתעדים בדרך מקורית את מדינת ישראל, ההיסטוריה שלה, תרבותה, העבר, הווה והתקוות לעתיד. כל בול הוא אשנב למורשת, לתרבות ולחזון, המאפיינים את רקמת ההוויה הישראלית. בולי ישראל זוכים להוקרה בעולם בשל תוכנם ועיצובם המקורי.

"הבולים משמשים שגרירים נאמנים של ישראל, ומשקפים את כמיהתנו לשלום. המוצגים השזורים בבולים  מציגים את פניה היפות של מדינת ישראל, הם תורמים לקשרי מסחר וידידות בין המדינות.

"השירות הבולאי מפתח מגוון של מוצרי מתנה ומזכרת  מגוונים, המעבירים את הממלכתיות של הבולים ומצליחים להנחיל את התרבות הישראלית במגוון דרכים כגון: דפי מזכרת, חוברות מזכרת, מוצרי מתנה למגוון גילאים, ה"בולי שלי" ועוד.

"פן חשוב נוסף הוא המוצרים החינוכיים לילדים ובני נוער, התורמים לקירוב הנוער לתחביב איכותי זה. הבולים מאפשרים לילדים ללמוד על נושאים ערכיים רבים, להרחיב אופקים בדרך מעניינת ומרתקת".

"השירות הבולאי וחברת דואר ישראל מסייעים רבות לקידום הבולאות בישראל, הן מבחינה כספית והן בפעולות ארגוניות שונות. אחת לשנה מונפק בישראל בול מיוחד (או סדרת בולים) הנקרא בשם "בול יום הבולאות". הדואר הקים קרן מיוחדת המיועדת לתמוך בפעילות הבולאית בישראל. תקציב נוסף מסייע לארגון תערוכות הבולים הלאומיות והביןלאומיות בהן זוכה הבולאות הישראלית לחשיפה בפני ציבור המבקרים שברובו אינו נמנה על קהל הבולאים המאורגנים.

"השירות הבולאי מקבל הצעות לנושאי בולים חדשים מהציבור הרחב, ממנויי השירות הבולאי, מגורמים במשק הישראלי וכד. כל הנושאים מובאים בפני וועדת תכנון ממלכתית אשר ממליצה בפני שר התקשורת על הנושאים שלפי דעתה ראויים להנפקה על בולים. לאחר אישורו של שר התקשורת על נושאים אלו, הנושאים מועברים להחלטת ועדת שרים לטקסטים ולסמלים.

"הבולאות בעולם כולו משנה את פניה, ובשנים האחרונות קבע לעצמו השירות הבולאי כמטרה את הצורך להגיע אל קהל יעד חדש, אשר לא היה שותף לפעילות הבולאית הממוסדת ולא עסק באיסוף בולים בהגדרתו המסורתית. לשם כך מפתח השירות הבולאי שורה ארוכה של מוצרים חדשניים המיועדים לקהל זה. לצורך שיווק המוצרים מנצל השירות הבולאי את המערך המסועף של סניפי הדואר, ומציע בהם למכירה מארזים יפים ולא יקרים הכוללים גיליון בולים בצירוף מידע מודפס ותקליטור/ספר/משחקים. מארזים אלו עוסקים בנושא אקטואלי המעניין את הציבור הרחב (דוגמת חג לאומי כמו פסח או חנוכה) וזוכים להצלחה רבה ולמכירות נאות. יש לקוות שקוני המארזים ייהנו מן הבולים היפים ויבחרו להצטרף אל קהל הבולאים בישראל". 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן