הפחד האמיתי שמאחורי הטכנולוגיה

אדם מול מסכים

הפחד משינוי כפחד מקדמה הוא אחד הנושאים שמעסיקים אותי לא מעט. כבעלים של חברה טכנולוגית קטנה אשר מבצעת תהליכי דיגיטציה לבעלי עסקים בכל הארץ ובכל הגילאים אני רואה שיש חוט מקשר כמעט בין כל בני האדם בפחד מקדמה וטכנולוגיה. אני מניח שהפחד הינו פחד הישרדותי, יצרי וקדמוני שטבוע בנו, שאולי נועד לסייע לנו בעבר להימנע מיצירת נזק מסוים ואולי עוד ימנע זאת בעתיד אבל אני מאוד סמוך ובטוח בדעתי שהבעיה האמיתית היא לא טכנולוגיה אלא השימוש של אנשים, תאגידים, ממשלות ועסקים בטכנולוגיה בצורה שאינה ראויה ולרוב גם ללא ידע של הציבור הרחב או הכחשה.

לפעמים הכוונות טובות והדרך אינה נכונה, אבל לעיתים זה גם הפוך והדרך טובה אבל הכוונות לא. קשה לנו להודות בזה אבל אנחנו לא חוששים ממה שטכנולוגיה תעשה אלא ממה שיעשו לנו באמצעותה, מחשב, לא משנה כמה "חזק" הוא, או מצלמה, הם סתם כלים חסרי מעש בפני עצמם, אבל צבא אויב או ממשל לא טוב עם רחפנים, מצלמות, מעקב אינטרנטי, חדירה לפרטיות ומחשבי על זה כבר סיפור אחר לגמרי.

בעלי עסקים רבים שאני פוגש לא מצליחים לייצר את ההפרדה הזאת בראש בין החשש שלנו לכיצד ישתמשו בטכנולוגיה נגדנו או כיצד ישתמשו בה לפגוע בנו מאשר בשימוש, למידה והתקדמות עסקית או אישית שהם לגיטימיים לחלוטין ואפילו יותר מזה, מבורכים.

ריי קורצוויל, מדען מוכר וחוקר העתידנות המוביל בעולם אמר כבר לפני עשור שהתקדמות הטכנולוגיה היא מעריכית ולכן יהיה לבני האדם יותר ויותר מאתגר להסתגל אליה. אני זוכר שהייתי צעיר וקראתי כתבה ארוכה במגזין כלכלי מודפס על תיאורית הסינגולריות של ריי קורצוויל שבגדול אומרת כי התקדמות התפתחות הטכנולוגיה מעריכית ובעצם הולכת ומכפילה את עצמה כל פעם בחצי מהזמן הקודם שלקח לה להכפיל את עצמה, ובקיצור, הטכנולוגיה רצה קדימה ורק הולכת ומאיצה בזמן שאנחנו מנסים להבין מה קורה. גם הטכנולוגיות שיוצאות לציבור הרחב הם פרי פיתוח של מספר שנים לפני הגעתם לתודעת הציבור, הטווח יכול לנוע מכמה חודשים או שנים בודדות ועד ל40 – ואפילו 50 שנה, למשל: את התמונה הדיגיטלית שנוצרה לחלוטין על ידי מחשב יצרו כבר לפני 60 שנים ואת התמונה הראשונה שנוצרה עם סוג של אב קדמון של הבינה המלאכותית של היום כבר לפני 40 שנים.

כיום בעידן החדש הזה שאנו צועדים אליו בצעדי ענק אנחנו רואים איך הבינה המלאכותית, אשר נכנסה לחיינו כרוח סערה, תופסת תאוצה מדהימה ומשתלבת ביום יום שלנו יותר ויותר, היכולת שלנו לשלוט בטכנולוגיה הולכת ופוחתת ואני רואה לעיתים גם ממקור ראשון אבל גם בשיח הציבורי, את הפוביה מקדמה הולכת ומתעוררת ותופסת תאוצה לא פחות מהר, אנשים מפחדים מהטכנולוגיה ואני רוצה רק להזכיר לכם דבר קטן אחד, הטכנולוגיה בלי אדם שמגדיר ומפעיל אותה היא כלום, פשוט כמה חתיכות מתכת מחוברות ביחד או כמה שורות קוד שבלי מתח חשמלי לא תדעו אפילו שהיו קיימות בעולם. אנשים לא צריכים לפחד מטכנולוגיה, אנשים צריכים לפחד מאנשים, מגזענות, מהמחסור הגדול ביותר בהיסטוריה של אתיקה ויושרה, מצביעות ושקרים, משליטה ופחד שנוצרים על ידי מעמד או פורמליות, מנרטיב אחד נכון, מאג'נדות גדולות שבאות בלי פרטים אלא רק בסיסמאות, מהתנהגות של עדר וכמובן מהכתוביות הקטנות של תנאי השימוש וההשתתפות ב"חברה המודרנית".

shaymizrahi.co.il

www.facebook.com/RealShayMizrahi

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן