"החתול במגפיים" כסיפור למבוגרים – יש לו הרבה מה ללמד אותנו על ניהול משברים

החתול במגפיים

מאת: קטי פישר

 

רובנו מכירים את המעשייה "החתול במגפיים" בגרסה של האחים גרים, היא זכורה לנו בעיקר כסיפור לילדים. אך במאמר קצר זה, אתייחס אליו כסיפור שמתאים דווקא למבוגרים.

האם ידעתם שיש לחתול הזה הרבה מה ללמד אותנו על ניהול משברים בחיים?

המעשייה מספרת על טוחן שהוריש לאחר מותו את הטחנה לבנו הבכור, את החמור לבנו האמצעי ואת החתול לבנו הצעיר. הבן הצעיר לא היה מרוצה מהירושה כיוון שלא ראה כיצד החתול הזה יתרום לפרנסתו, לכן החליט להפוך את החתול לזוג כפפות.

בשלב זה היה לחתול ברור לגמרי שהוא נקלע למשבר רציני ועליו להמציא את עצמו מחדש, אחרת הוא לא ישרוד. החתול שלנו ראה במשבר הזה הזדמנות לצמיחה. הוא הבטיח לבן הצעיר שבעבור זוג מגפיים ושק מלא חיטה, הוא ידאג לרווחתו של זה למשך כל ימי חייו. מכאן ואילך בהמשך הסיפור, אנו רואים כיצד החתול הופך את בן הטוחן לעשיר ולרוזן ואף מצליח לחתן אותו עם הנסיכה ובסוף הסיפור בן הטוחן מגיע למלוכה.

כמו בכול המעשיות של האחים גרים ובסיפורי הילדים הקלאסיים, גם הסיפור הזה הוא סיפור חניכה, הדמויות סמליות והמצבים השונים המוצגים בו, מצביעים על דרכי התמודדות שונות שלנו כבני אדם.

החתול מייצג את התכונה החתולית שבתוכנו, חתול שיכול ליפול על הרגליים בעתות משבר, התכונה שאנו מייחסים לחתולים. המשבר שחווה החתול בסיפור מייצג משברים אופייניים שאנו חווים בחיינו – כמו שחווינו בקורונה, חלקנו היינו צריכים להמציא את עצמנו מחדש, אחרת היינו מתמוטטים כלכלית. מדוע מגפיים? הם מייצגים את החיבור לקרקע ואת היציאה החוצה לעבוד ולהתמודד עם הקשיים בחוץ. משבר הוא לא זמן להסתגר בתוך עצמך.

על החתול שבתוכנו לדעת לזהות צרכים בעולם החיצוני ולספק אותם כדי להבטיח את קיומנו מבחינה כלכלית, כמו בסיפור (החתול מספק חוגלות למלך). יתרה מכך, עלינו לדעת לנצל הזדמנויות לטובתנו וכך ליצור את קפיצת המדרגה הבאה, כפי שעשה החתול בסיפור כששמע שהמלך מתכוון לנסוע עם בתו הנסיכה לקוסם הגדול ולעבור דרך האגם.

קפיצת מדרגה דורשת אומץ והתמודדות עם הפחדים שלנו ועם הספקנות מצד הסובבים אותנו. גם לכך יש מענה בסיפור – השתקת הקולות של העובדים השונים בשדה וביער ולבסוף חיסול הקוסם הגדול שהוא הפחד הגדול ביותר, הדמוני או המפלצת שבתוכנו.

הנישואים עם הנסיכה ואחר כך הפיכת בן הטוחן למלך, מייצגים את המימוש העצמי האולטימטיבי שלנו, שבו יש את האיזון המלא שבין המוח, הלב והכבד או הכליות, שהוא האיזון בין הממד הקוגניטיבי, הממד הרגשי והרוחני – ערכי, ואת החיבור בין הצד הגברי והצד הנשי שבתוכנו.

כשאנו מגיעים לכך אנו מלכים ועל פי רוב נגיע לכך בעקבות התמודדות מוצלחת עם המשברים והפיכתם להזדמנויות ולצמיחה בחיים.

 

 

קטי פישר – פיית הסיפורים – סופרת, כתיבה יוצרת, עורכת ספרותית

טל' 052-3836231

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן