החלטה תקדימית: חד מינית הוכרה כאם

30.4.2015-1

החלטה תקדימית: חד מינית הוכרה כאם –
מיד לאחר שבת זוגה ילדה

בית המשפט למשפחה התעלם מתשובת היועץ המשפטי לממשלה שהתנגד לעתירת בנות הזוג להכיר באם הלא ביולוגית כהורה. השתיים הגישו את העתירה עוד כאשר בת הזוג הייתה בהיריון. ביהמ"ש דחה את הדיון בנושא – עד לאחר הלידה עצמה.

השבוע, לאחר שנולדו לשתיים תאומים – קיבל כבוד השופט יחזקאל אליהו מבית המשפט למשפחה בתל אביב את בקשתן התקדימית.

לדברי עו"ד איריס שינפלד שייצגה את בנות הזוג, מדובר במהפכה של ממש עבור זוגות חד מיניים. "אם עד עתה נאלצו ההורים הלא ביולוגים לעבור דרך חתחתים עד שרשויות הרווחה אישרו את הורותם – מעתה ניתן יהיה להתחיל את הליך ההכרה בהורות כבר בהיריון – ולהשלימו מיד לאחר הלידה" אומרת עו"ד שינפלד.

בנות הזוג מקיימות זוגיות כבת 9 שנים, שבמהלכן נולדו להן ילדים משותפים מתרומת זרע של אותו תורם. עד היום הוסדרה הורותן על הקטינים באמצעות צווי אימוץ.

בנות הזוג פנו לביהמ"ש למשפחה בתל אביב חודשים רבים לפני הלידה בבקשה להעניק לאם הלא ביולוגית "צו הורות" על התאומים – וזאת במטרה לאפשר את רישומה כאם ביום היוולדם, מבלי לעבור הליכים משפטיים ארוכים ומפרכים לאחר הלידה.

הבקשה למתן הצו טרם הולדת התאומים

עוה"ד איריס שינפלד, המייצגת את בנות הזוג, טענה בבקשה למתן "צו ההורות", כי בפסיקותיו השונות מצא בית המשפט, שבחינת ההורות העתידית עולה בקנה אחד עם טובת הילד ויכולה להיעשות, ואף עדיף שתיעשה, בזמן ההיריון – כדי לקצר את תהליך ההכרה כהורה לאחר הלידה.

עוד טענה עוה"ד שינפלד, כי הורותן וזוגיותן של בנות הזוג נבחנו בעבר בעת שעברו הליכי אימוץ לילדיהן הקטינים ותפקודן כהורים נמצא ללא דופי. "לכן, אין צורך להעמיד את הורותן בבחינה נוספת, ויש להכיר בה באופן מיידי עם הולדת התאומים" אומרת עו"ד שינפלד.

לדברי עו"ד שינפלד, עד למתן ההחלטה הנוכחית, נבחנה ההורות תמיד רק לאחר לידת התינוק ולא בשלב העוברות וצווים הוענקו רק חודשים ארוכים לאחר הולדת התינוק. בחודשים אלה נוצר פער בין המציאות בפועל בו הילד גדל על ידי שתי אימהות או שני אבות אך רק אחד מהם מוכר רשמית כהורה

היועמ"ש: "צו הורות" רק לאחר לידה

בית המשפט ביקש את חוות דעתו של היועץ המשפטי לממשלה, שהתנגד כאמור לבקשה, וביקש לדחות את התביעה על הסף וטען שבית המשפט אינו המקום ליצירת "מהפכות חברתיות ומשפטיות", ומקומן אך בבית המחוקקים.

בנות הזוג, באמצעות באת כוחן, עו"ד שינפלד, טענו כי היועץ המשפטי לממשלה התעלם לחלוטין מהעובדה כי מדובר במשפחה מתפקדת ובאחים ביולוגים קיימים.

"היועץ יצר חיץ מבדיל ובולט בין משפחות חד מיניות למשפחות הטרוסקסואליות. טענותיו משקפות אפליה בשוויון להורות, חשדנות כלפי משפחות חד מיניות ומהוות רגרסיה צורמת הישר לימי עבר חשוכים" אומרת עו"ד שינפלד.

לדברי עו"ד שינפלד, בית המשפט מתאים עצמו לזמנים החדשים ולמשפחות החדשות שנוצרות, וביושבו כאבי הקטינים, מתוך ראיית טובתם האישית כקודמת לכל. "מתן "צו הורות" יש בו אך ורק כדי לסייע לקטינים להיקלט לחיק משפחתם בקלות, מבלי הצורך בהתערבות גורמי סעד, על כל המשתמע מכך" אומרת עו"ד שינפלד.

בנוסף טענה עו"ד שינפלד שסוגיית ההורות נדונה בבית המשפט לענייני משפחה מאז ומתמיד. אין בכך כל חדש, ולכן לא ניתן להגדיר דיון בסוגית הורות כאילו המדובר במהפכה. להיפך, ביהמ"ש למשפחה הוא בדיוק המקום המתאים והנכון לדיון שכזה" דברי עו"ד שינפלד.

"החלטה נדירה"

בצעד נדיר החליט כב' השופט יחזקאל אליהו מבית המשפט לענייני משפחה בת"א, להתעלם מעמדת היועץ המשפטי לממשלה, וסירב לדחות את בקשת בנות הזוג ל"צו הורות" הצהרתי על הסף. כב' השופט אליהו השאיר, חרף המלצת היועץ, את התיק פתוח עד ללידת התאומים – מתוך כוונה לזרז את מתן "צו הורות" לאם הלא ביולוגית מיד לאחר היוולדם.

מיד לאחר הלידה, ביקש השופט את עמדת המדינה, שהתקבלה ממשרד הרווחה – ואשר לא התנגדה לרישומה של האם הלא ביולוגית כאמם של התאומים. מספר ימים לאחר תשובת המדינה קיבל כב' השופט אליהו החלטה תקדימית שהכירה באם הלא ביולוגית כהורה לכל דבר, תוך שהוא מקצר את התהליך שהיה נהוג עד עתה מחודשים ארוכים, ואף למעלה מכך – למספר ימים לאחר הלידה.

"החלטה זו היא צעד חשוב להסרת האפליה הנהוגה במדינה כלפי הורות חד מינית – אך הדרך לביטול מוחלט של האפליה עוד ארוכה" אומרת עו"ד שינפלד.

עו"ד איריס שינפלד, מומחית בדיני משפחה ופונדקאות

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן