החיידק ידידו הטוב של האדם- למה? וכמה?

bacteria-808751_640

מאת: ליטל פיינגרץ, דיאטנית קלינית B.SC בסטודיו C

החיידקים הפרוביוטים הם חיידקים טובים שלמעשה נלחמים בחיידקים ה"רעים" או בהשאלה מוכרת מתחומים אחרים "האויב של האויב שלך הוא הידיד שלך".

 פרו= בעד, ביוטיקה= חיים

חיידקים פרוביוטיים הם חיידקים "טובים" שעוזרים לגוף במניעה ובטיפול במצבים פתולוגיים ספציפיים. הגוף שלנו מקבל אותם מהמזון או ע"י נטילת תוספי מזון בצורת קפסולה או אבקה. יעילותם בכך שהם משפיעים על כל מיני גורמים ביניהם חיזוק מערכת החיסון, הכרת אנטיגנים (מולקולה המעוררת תגובה חיסונית) ושיפעול של תאי מערכת החיסון "הנלחמים" באותם אנטיגנים. כאשר הם מגיעים למערכת העיכול הם יוצרים מושבות של חיידקים ובכך הם חוסמים כניסה של רעלנים ופתוגנים אחרים שיכולים "להתיישב" במערכת העיכול ולפגוע בבריאותנו. החיידקים הפרוביוטים הם חיידקים טובים שלמעשה נלחמים בחיידקים ה"רעים" או מנטרלים את פעילות החיידקים וגורמים מזיקים אחרים(כגון שמרים ופטריות), הן ע"ישינוי רמת החומציות לרמה שאינה נוחה לחיידקים המזיקים, או ע"יייצור רכיבים הקוטלים את החיידקים המזיקים והפעלה של תאים לבנים מסוגים שונים המסייעים לגוף להגן על עצמו.

החיידקים הפרוביוטיים מצויים גם בריריות חלל הפה, באף ובנרתיק,כאשר נוכחותם באזורים אלו חשובה בעיקר כדי למנוע שגשוגם של פתוגנים שונים כגון פטריות, למשל כמו פטריית הקנדידה.

400  ידידים בעיכול המזון

לחיידקים הפרוביוטיים חשיבות רבה בתהליכי הפירוק והעיכול של המזון במעי ולמעשה בלעדיהם תהליך העיכול הופך ליעיל פחות, במערכת העיכול שלנו מצויים כ – 400 סוגים של חיידקים ידידותיים אשר מהווים את הפלורה הטבעית, ולהם חשיבות רבה בתהליכי הפירוק והספיגה של המזון.כמו כן, הם תורמים לייצור של ויטמינים מסויימים ביניהם ויטמין K ו-Bומשתתפים ביצירת חומצות שומן חיוניות. כאשר חלה פגיעה בפלורה הטבעית, חל שיבוש בתפקוד מערכת העיכול, מצב שעלול להוביל לשלשול, גזים ואי נוחות. ישנם גורמים שונים העלולים להפר את איזון החיידקים ולשנות את הרכבם כאשר הבולטים שביניהם, הם כתוצאה מתזונה לא נכונהומטיפול באנטיביוטיקה. האנטיביוטיקה הורגת לא רק את החיידקים הרעים אלא גם את החיידקים הטובים בגוף ולכן ההמלצה לאחר סיום טיפול אנטיביוטי ליטול תוספי פרוביוטיקה כדי להחזיר חזרה למעי את החיידקים הטובים ולשמור על איזון הפלורה בגוף.

נטילת תוספי מזון פרוביוטיים מסייעת למניעת דלקות מעיים ושלשולים אצל אנשים הסובלים ממחלות מעי דלקתיות, כגון קרוהן וקוליטיס, צליאק ותסמנות המעי הרגיז אשר אינן מאפשרות לאוכלוסיית החיידקים הטובים לשגשג באופן טבעי. בנוסף פרוביוטיקה מסייעת בהפחתה של תסמיני מערכת העיכול במצבים של שלשולים, כאבי בטן ונפיחות בטנית.

ידידות נשית

פרוביוטיקה יכולה לסייע לנשים הסובלות מדלקות חוזרות בדרכי השתן, קנדידה ופטרת בנרתיק. נטילת תוסף פרוביוטי המכיל מגוון זנים של חיידקים המיועד לטיפול בנרתיק יכול למנוע זיהומים וחזרת הפתוגנים.

חשוב מה אוכלים

כיצד תזונה לא נכונה עלולה להפר את מאזן החיידקים הטובים בגוף ולשנות את הרכבם?

כדי לענות על כך, חשוב לדעת אילו מזונות מכילים חיידקים פרוביוטיים ואילו מזונות תורמים לשגשוגם. ניתן לקבל חיידקים פרוביוטיים ממוצרי חלב כגון יוגורט (שהחלב בו עבר תסיסה ע"י חיידקים), במוצרי מזון כבושים או חמוצים כמו, כרוב כבוש,ירקות מוחמצים וכדומה, ואף ניתן למצוא אותם היום במוצרי סויה שלאחרונה התחילו להעשיר מוצרים אלו בחיידקים פרוביוטיים שונים. אותם חיידקים פרוביוטיים גדלים על מצע מזון מסויים התורם לשגשוגם, מזונות עשירים בסיבים פרה ביוטיים מהווים קרקע פורייה לצמיחה ושגשוג של החיידקים הטובים, לכן חשוב לצרוך ירקות, פירות ,דגנים מלאים וקטניות, ומזונות המכילים סיבים תזונתיים הידועים כמצע טוב לגידול אותם חיידקים (למשל, סיבים מסוג אינולין, Foss ופרוקטנים), האינולין לדוגמא הינו סיב מסיס המצוי בירקות כמו ארטישוק, בצל ושום.

כאשר האינולין מגיע למעי, הוא מותסס בעזרת החיידקים הטובים שבמעי ואוכלוסיית חיידקי הביפידו והלקטובצילי משגשגת.

תזונה הדלה בסיבים תזונתיים, דלה במוצרי חלב וצריכה של מזון מעובד (מזון שהוסיפו לו חומרי שימור כימיים ולא עבר תהליך תסיסה טבעית), יכולים לאורך זמן להפר את מאזן החיידקים הטובים בגוף ולהשפיע על הרכבם.

ילדים צמחוניים ומבוגרים

רצוי שצמחונים וטבעונים אשר נמנעים מאכילת מוצרי חלב, יצרכו מוצרים שמכילים סיבים פרה ביוטיים כדי לתרום לשגשוג החיידקים ושמירה על מאזן החיידקים הטובים בגוף.

צריכה של פרוביוטיקה באוכלוסיות רגישות כמו,ילדים, וקשישים נבדקה ונמצא כי צריכה של פרוביוטיקה במזון או בתוסף מזון עלולה לעזור במניעת מחלות ובקיצור משך זמן מחלה, במידה וכבר קיימת מחלה. בעיקר בקרב ילדים במחקרים נראתה השפעה על משך זמן השלשול. בקבוצת הילדים שנטלה פרוביוטיקה משך השלשול היה פחות מ 25 שעות.

הריון

מחקרים רבים הראו כי מתן תוסף פרוביוטי לנשים במשך ההריון, יכול להפחית את מקרי האלרגיות והתגובה האלרגית בקרב אותם תינוקות.

ספורטאים

מחקרים רבים הראו כי נטילה של תוספי פרוביוטיקה בקרב ספורטאים קיצרה את משך זמן המחלה כאשר היו חולים ובכלל סייעה במניעת מחלות בקרב ספורטאים ובכך היכולת הגופנית בקרב הספורטאים שנטלו תוספי פרוביוטיקה, הייתה טובה יותר.

כמה ? למי?

שנה חשיבות רבה לבחירה של התוסף הפרוביוטי על פי הרגישות האישית. ניתן לקחת את התוספים על בסיס קבוע והם לא יכולים להזיק. לא ידוע על רמה מסויימת שיכולה להיות מזיקה לגוף.

כדי שמנת פרוביוטיקה תהיה יעילה ובעלת השפעה עליה להכיל כמות של כשני מיליארד חיידקים למנת פרוביוטיקה, זאת משום שיכולת קליטת החיידקים בדופן המעי מוגבלת.

מומלץ שהתכשיר הפרוביוטי יכיל מגוון סוגים של חיידקים, משום שלכל חיידק ישנם תכונות שונות. לדוגמא ישנם חיידקים אירוביים המשגשגים טוב יותר בתחילת המעי לעומת חיידקים אנאירוביים, שיעדיפו להתמקם עמוק יותר לאורך המעי. ככל שיהיה מגוון רב יותר של חיידקים פרוביוטיים, כך קליטתם ופיזורם לאורך המעי יהיה טוב יותר.

פרוביוטיקה ישר מהמזון

מומלץ לצרוך באופן קבוע יוגורט BIO, כדי לשמור על רמת חיידקים פרוביוטיים מאוזנת במעי. אך היוגורט לא יכול להחליף את הטיפול בתוספים ולמעשה מהווה טיפול תומך. היוגורט עשיר בחלבון ובסידן וקל לעיכול, מתאים גם לאלו הסובלים מרגישות ללקטוז,בשל החיידקים הפרוביוטיים המפרקים את הלקטוז.

כמו כן מומלצת צריכה של ירקות, פירות, דגנים מלאים וקטניות המהווים מצע לגידול החיידקים הטובים.

מתכון ירקות מוחמצים

חומרים:

חצי כרוב

פרכי כרובית מכרובית אחת קטנה

3 גזרים פרוסים לפרוסות

7 כוסות מים רותחים

7 כפות חומץ

6 כפיות מלח

שיני שום מראש שום שלם

פלפל חריף לפי הטעם

3 גבעולי סלרי חתוכים לחתיכות

ניתן להוסיף 3 כפיות כורכום

אופן ההכנה:

  1. חותכים את הירקות לפרוסות
  2. מניחים שכבת ירקות בצנצנת ומעל את השום הפלפל החריף והסלרי וכך ממשיכים שכבה שכבה.
  3. לבסוף מוסיפים את המים הרותחים את החומץ המלח והכורכום
  4. סוגרים את הצנצנת ושמים אותה במקום שתהיה חשופה לשמש למשך כיומיים שלושה עד שהירקות מוחמצים.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן