האהבה בעלות השחר

יד פותחת קופסת טבעת ברקע שקיעה

במאה ה-13 לפני הספירה, יצאו משה ובני ישראל ממצרים, אחרי עבדות של כ-200 שנים, והחלו את מסעם במדבר לכיוון ארץ ישראל. במדבר, ציווה אלוקים את משה "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם" (שמות כה, ח). המקדש שנקרא המשכן, הוא הסמל לאהבת בורא עולם את עם ישראל, המהווה את החיבור הראשוני, הגשמי בין העם לבורא. במשכן מונח ארון הברית ובתוכו לוחות הברית עליהם כתובים עשרת הדברות, המהוות את הקוד המוסרי של עם ישראל, התשתית הערכית והרוחנית שלו. אלוקים ציווה על עם ישראל "ואהבת לרעך כמוך"(ויקרא יט יח) כלומר לאהוב אחד את השני. החיבור הרוחני שלנו לבורא עולם, יתקיים אם נאהב את עצמנו ונהיה מסוגלים לאהוב ולהכיל את האחר, משמע, אהבה היא שלום.

אחרי שבני ישראל נכנסו לארץ ישראל, הם התיישבו בתוכה, דוד המלך כבש את הארץ ובנו שלמה בנה את בית המקדש על הר המוריה בירושלים. לבניין המקדש הגיעו תרומות מכל העמים מסביב, זו הייתה עת של שלום. בית המקדש שימש מקום התכנסות לעם, שבא להקשיב לקריאה בתורה 3 פעמים בשנה, הם הביאו לכוהנים מתנובת הארץ, כך התנהלה שגרת העם באהבה ובשלום. עם עליית הבבלים השתנה הקוד המוסרי אליו נסחף העם, כאשר אהבת חינם הפכה לשינאת חינם. 

יום ט' באב הוא יום החורבן, הבא עלינו מתוך מוסר ירוד ושנאת חינם. הנה שישה ימים אחרי, בט"ו באב, הצטוו בנות ישראל ללבוש לבן המסמל ביהדות טוהר, לצאת לכרמים, לחולל ולמצוא את שאהבה ליבן, להקים בית בישראל, למצוא אהבה שאינה תלויה בדבר המגיעה מנפש זכה אהבה פשוטה בין בני אדם. מאז ועד היום, שואל החתן המיועד "התנשאי לי?" הכוונה במשפט זה היא שאם תבחרי להיות לצידי אתרומם ואצליח, ארגיש שאת נושאת אותי על כפיים ואתעצם בזכותך. כשיקבל את אישורה של הכלה המיועדת, הוא יעמוד מתחת לחופה ויאמר "הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל" כלומר, את המקדש שלי וכך אתייחס לנישואינו. לאחר מכן הוא ישבור כוס לזכר חורבן בית המקדש כי גם ביום חגנו הגדול אנו זוכרים את החורבן, זוכרים את שנאת החינם ומובילים לאהבת חינם.

השנה, בט' באב, צה"ל יצא למבצע צבאי ואנחנו התפללנו שלא יהיו נפגעים. התקבלה החלטה שהמבצע יקרא: "עלות השחר", כמה תקווה ושאיפה לשלום יש בשם הזה. כמו ששלום חנוך בשירו "נגד הרוח" כותב: " עוד יעלה השחר, אהובתי אל פחד.."

תולדות עמינו שזורים ברגעי חושך גדולים לעומת אור מזוכך ובורא עולם מזכיר לנו שהבחירה בידנו. "נתתי לפניך את החיים ואת הטוב ואת המוות ואת הרע… ובחרת בחיים" דברים ל, טו'

אהבה היא שלום בתוכנו, בתוך עמינו, בעולמנו.

לו יהי.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן