איחוד הצלה 1221 מוקד חירום

IMG-20170130-WA0023

איחוד הצלה 1221 מוקד חירום
איילת יובל דרזנר, כתיבה למטרה [email protected]
נציג מטעם ארגון "איחוד הצלה" סיפר בשיחת סלון על פעילות הארגון והמגזין גאה לתת במה למי שתורם מזמנו למען הקהילה בכל רחבי הארץ, בפרט כשמדובר בחיי אדם. לשמחתי דיברתי עם יהונתן עוזיהו, דובר ונציג אזורי של איחוד ההצלה באזור השפלה.
מי אתם ? למי שלא שמע ולא ידע
"איחוד הצלה 1221" הוקם בשנת 2006 כארגון המושתת על מתנדבים ומטרתו מתן מענה רפואי ראשוני ומקצועי על מנת להציל חיים. כיום מונה הארגון מעל 3200 חובשים, פרמדיקים ורופאים פעילים מדן ועד אילת והוא מאושר כגוף מסייע רשמי בשעת חירום על ידי משרד הבריאות.
מתנדבי “איחוד הצלה” מגישים סיוע רפואי לחולים ולפצועים הזקוקים לטיפול וסיוע רפואי מידי, הכולל הפעלת דפיברילטור שיש לרוב המתנדבים.

המתנדבים פזורים בתוך אוכלוסיית ישראל בכל עיר, שכונה ורחוב. הם מגיעים מכל שכבות האוכלוסייה בישראל: יהודים, ערבים, חילונים, חרדים, גברים ונשים. כאשר חלקם פעילים בארגון במסגרת "השירות האזרחי".

המתנדבים ב ”איחוד הצלה” פעילים 24 שעות ביממה, 365 יום בשנה, כולל שבתות וחגים.

כאן המקום לציין שמדובר באנשים נפלאים שתורמים מזמנם הפרטי, בשעות לא שגרתיות ואני לא מדבר דווקא על שעות הלילה. אני גאה בכל מתנדבי המרחב שלי ובכלל במתנדבי הארגון ואני יודע שהם עושים עבודת קודש.
המרחב עליו אני אחראי חולש מגדרה בדרום, דרך חבל יבנה, נס ציונה, רמלה, לוד, ראשון לציון, בת ים ואזור. זה המרחב הגדול ביותר בארץ מבחינת דוברות. יש מספר סניפים במרחב ואני הדובר של כולם."
מה זה אומר להיות דובר המרחב ?
"אני בקשר עם עיתונים מקומיים ואני מעדכן אותם לגבי תאונות דרכים, אירועים ואייטמים מעניינים.
למשל, סיפור על אדם שהתאושש מהחייאה מוצלחת ומוכן להתראיין, אני מביא לעיתונות, כדי ש'האזרח בקצה' יכיר את איחוד ההצלה."
מה ההבדל ביניכם לבין מד"א ?
"ההבדל הוא שאנחנו מגיעים תוך 90 שניות לכל נפגע. למעט יכולת פינוי, יש לנו את היכולת לתת מענה רפואי ראשוני מלא, עד להגעת האמבולנס."
בוא נהיה כנים, אי אפשר להגיע תוך 90 שניות לאדם שפתח קריאה במוקד
"אני אגיד לך למה ניתן להגיע בזמן הקצר הזה: את גרה ברחוב X, למשל ההדס 10 בכפר סבא. התקשרת למוקד ופתחת קריאה באזור שבו את גרה. הקריאה הגיעה גם ליוני אליהו שגר בהדס 15 כפר סבא ומה אני עושה ? לוקח את התיק הרפואי ומגיע אלייך מייד.
יש לנו מעל 500 אופנועי אמבולנס "אופנולנס" בכל הארץ בשל העובדה שלאמבולנס כרכב לוקח המון זמן להגיע ואל תשכחי שאנחנו מדברים פה על הצלת חיים. אנחנו מעניקים את הטיפול הרפואי הראשוני, שהוא מאוד קריטי וממתינים עם המטופל עד הגעת האמבולנס.
לפני כשנה בערך התקבלה קריאה בשעה 01:30 בלילה של יולדת. יוני רוזנברג ואני הגענו לבית היולדת, טיפלנו בה עד הגעת האמבולנס. היא הופתעה מהמהירות שבה הגענו לסייע לה.
באוגוסט בשנה שעברה אדם בן 50 במכון ויצמן עבר דום לב ואני הגעתי אליו עם האופנוע תוך 2.30 דקות !. ביצעתי החייאה, עיסוי לב, שוק נוסף לאחריו, הדופק חזר, הוא התחיל להסדיר נשימה, דיברתי איתו והבאתי לו את המדבקות של הדפיברילטור למזכרת ורק אז הגיעה ניידת טיפול נמרץ.
כל בר דעת יכול להבין מה היה קורה לאדם הזה אם אחד ממתנדבי איחוד הצלה לא היה מגיע אליו בזמן. "
מתי אתה התחלת להתנדב ?
"אני במקצוע הזה מגיל 15. התחלתי כחלק ממחויבות אישית ונשאבתי לזה. כל חיי סובבים סביב זה."
האם מישהו נוסף מהמשפחה שלך מתנדב ?
"לא. אני היחיד שעוסק בתחום הרפואה במשפחה.
הייתי המון שעות על האמבולנס כנער והחיידק הזה דבק בי. בצבא עשיתי את כל מסלול הרפואה שכלל חובש פלוגתי, חובש גדודי ואחראי מרפאות. התחלתי את השרות כלוחם בצנחנים. כששירתתי בקבע בשנים 2008-2009 הייתי אחראי על המרפאה בבסיס טירונים בצפון באוגדת לבנון ובהמשך גם בניצנים בדרום. כיום אני בן 30 וההתנדבות היא חלק אינטגרלי מחייב ומחיי המתנדבים הנפלאים שלנו."
איך נראה סדר יום של מתנדב ?
"אני נוהג באופנולנס. אני קם בבוקר ויוצא ליום עבודה רגיל שלי כהנדימן, כי אני עצמאי. אני מצרף באופן שגרתי את התיק הרפואי לנסיעה. בדרך ללקוח שנמצא בתל אביב אני נתקל בתאונת דרכים ואני נעצר כדי לטפל בפצועים ולאחר מכן אני מגיע ללקוח. בהמשך היום כשאני למשל עם מקדחה ביד, מוקד איחוד ההצלה מודיע ברשת שיש קריאה באזור בו אני עובד. אני עוצר את העבודה ומודיע למוקד שאני בדרך לאירוע. עם סיום הטיפול באירוע אני חוזר לעבודה. אין יום אחד דומה למשנהו.
למתנדבי איחוד ההצלה יש GPS באפליקציית הטלפון הנייד בעזרתה המערכת מודיעה ל- 5 המתנדבים הקרובים ביותר למקום האירוע על פתיחת קריאה.
במידה ומתנדב לא נענה לקריאה, כי אחרי הכל כולנו עובדים, המערכת תמשיך לחפש מתנדב שיוכל לצאת לקריאה. ההתראה מודיעה בו זמנית לכל ה- 5 ומי שיכול מעדכן במערכת ויוצא לטפל. במקביל יש לנו גם מערכת מירס להודעות.
כמות המתנדבים שיוצאים לקריאה תלוי בסוג הקריאה. אם מדובר בתאונת דרכים קשה, יתכן שיצאו 3-5 מתנדבים."
מי מחליט כמה מתנדבים יצאו לקריאה ?
"ההגדרות של איחוד ההצלה הן שלכל אירוע יגיעו בין 2-3 מתנדבים, אלא אם כן מדובר באירוע גדול.
כאשר מגיע המתנדב הראשון לזירת האירוע, הוא מעדכן את שאר המתנדבים במירס מה קורה, והעדכון כולל כמה מתנדבים רצוי שיגיעו ואם הוא בכלל זקוק לעזרה נוספת. במידה ולא צריך עזרה, שאר המתנדבים שיצאו לאירוע, חוזרים להמשך העבודה שלהם.
על המתנדבים נמנים: עו"ד, רופאים מבתי חולים כגון איכילוב, עצמאים ועוד.
זו אינה התנדבות שגרתית. איך המשפחה מקבלת את זה ?
"לומדים לחיות עם זה. יש לי תינוקת בבית והמשפחה יודעת שאני לא יכול לחיות בלי ההתנדבות הזו. "
מה מקבלים המתנדבים ?
"ימי גיבוש לסניפים, בהם המתנדב מקבל מתנות שמגיעות מתרומות, ערב הוקרת מתנדבים, הנחות של בעלי מקצוע המפרסמים באתר וכמובן הגיבוש שתורם מאוד לפן החברתי.
למשל, באחד מימי חמישי האחרונים, עיריית רחובות דאגה ליום גיבוש בבריכה מחוממת, שנסגרה במיוחד בשבילנו.
איזה סוג אוכלוסיה מתנדב ?
"חילוני , דתי, דרוזי, ערבי מוסלמי, ערבי נוצרי, יהודי הדוק."
האם אתם מגיעים לאזורים מסוכנים ?
"בהחלט. יש לנו צוות שלם במזרח ירושלים."
במה המתנדבים לבושים כדי שיזהו אותם ברחוב ובכביש ?
"אנחנו לבושים באפודים זוהרים כתומים של איחוד הצלה.
אנחנו עובדים בשיתוף פעולה עם מוקד המשטרה, כיבוי אש ומחוברים גם למצלמות בכבישים ראשיים."
איך מסתדר מתנדב דתי שמגיע לבית חילוני ?
"האמת שעד היום עוד לא שמעתי על בעיות כאלו. מההכרות שלי את המתנדבים, הצלת חיים היא ערך עליון ולכן זה לא מעניין מה המוצא, הגזע, המין או מה אתה לובש."
החל מאיזה גיל אפשר להתנדב ?
"החל מגיל 21 ורצוי להיות בעל רישיון ורכב".
מה עושה אדם ללא רישיון נהיגה שרוצה להתנדב ?
"יש לנו יחידות באזורים מסוימים שמתנהלות על בסיס אופניים חשמליות. בנווה צדק בתל אביב ובעיר העתיקה בירושלים, כיוון שאלו אזורים שקשה להתנייד בהם."
למי אתה ממליץ להתנדב ? ומי לא יכול ?
"לכולם אני ממליץ. מי שרוצה, מוצאים עבורו פתרון".
מה לגבי נכים ?
"יפתיע אולי לשמוע, אבל יש לנו מתנדבת חרשת בבני ברק והיא יוצאת עם מתנדב נוסף לאירועים. היא מקבלת את הקריאה באפליקציה שפיתחו במיוחד בשבילה והיא יוצאת לקריאות."
ספר לי על המוקד שלכם
"מדובר במוקד רפואי מקצועי הפועל 24/7 בטלפון 1221. במקביל להודעת הקריאה שנשלחת באפליקציה למתנדבים באזור, האדם שהתקשר עובר תשאול על ידי צוות רפואי כדי לקבל את מירב המידע על המטופל.
ניתן לתרום לנו דרך הלינק המצורף:
http://www.1221.org.il/Main/Products.aspx
מה צריך לעשות מי שרוצה להצטרף אליכם ?
"לבוא לאחד מסניפי איחוד הצלה ולעבור את אחד הקורסים, על פי הרצון והצורך שלו. יש קורסי החייאה, עזרה ראשונה והחייאה. הקורס המקיף ביותר אורך כשנה בשעות אחר הצהריים. לאחר מכן המתנדב מצוות למתנדב אחר לתקופה מסוימת ואחר כך יוצא לשטח בעצמו.
מה הרקע של המדריכים ?
"פרמדיקים".
האם המתנדבים מוגנים מפני תביעות ?
"בהחלט. המתנדבים שיוצאים לקריאות המוקד מקבלים גיבוי לפעולותיהם בשטח ויש להם ביטוח ומישהו לסמוך עליו. במקרה ואני מטפל באירוע שלא עבר דרך המוקד, אני חשוף לתלונות מצד המטופל."

מה מקור התרומות ?
"יש לנו נשיא ארגון בשם אלי ביר. אלי מסתובב בעולם ומסביר את החשיבות ותפיסת הארגון שבראשה ההגעה לכל אדם תוך 90 שניות. אלי מתרים אנשים טובים בכל העולם וגם בארץ והארגון לעיתים עושה בארץ אירועי התרמה."
אני פונה כאן בקריאה מכל הלב לכל מי שקורא את הכתבה, הצטרפו לאיחוד הצלה !
לימדו להציל חיי אדם – מוקד 1221
בואו להיות חלק ממשפחה שמושתתת על נתינה !
נשמח גם לתרומות

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן