אגו, נרקיסיזם וגירושין

גבר צוחק על אשה

לכל אחד מאיתנו יש אגו.

זיגמונד פרויד, אבי תורת הפסיכואנליזה הוא זה שפיתח את התיאוריה שהנפש שלנו בנויה מאגו, סופר אגו ואיד.

פרויד טען כי הסופר אגו הינו החלק בנפש שמכוון לפי אידיאליזם, נורמות התנהגות, מוסר וערכים, הוא ה"אני האידיאלי", המצפון.

האיד הינו ה"סתם" – החלק שעיסוקו בעקרון העונג, הדחפים והפנטזיות, והאגו הוא ה"אני", המנסה לתווך ולפשר בין הסופר אגו לאיד.

בשפת היום יום כאשר אומרים שלמישהו יש "אגו" – הכוונה היא לדרך שבה האדם תופס את עצמו, ואם נראה לנו שהוא תופס את עצמו יותר ממה שצריך, אנחנו אומרים שיש לו אגו מנופחוזה אומר אדם שקשה להסתדר איתו, בעל גחמות מוגזמות ובלתי צפויות.

אם נחבר זאת לתיאוריה של פרויד, הרי שבין הסופר אגו לאיד יש מאבק מתמיד, כשהאגו מנסה לפשר ביניהם. אם האיד הוא זה שגובר על הסופר אגו, אזי נראה מולנו אדם קשה, חסר מצפון המרוכז רק בעצמו.

וכעת נחבר זאת לנרקיסיזםהכוונה במונח זה היא תיאור אדם שמרוכז בעצמו בצורה קיצונית, מחשבתו וכל הלך רוחו מרוכזים אך ורק בעצמו, הוא משתמש בעצמו כנקודת תצפית והתייחסות.

יצוין כי נרקיסיזם קיים אצל כל אחד אך כשמדובר בדרגה קיצוניתמדובר בהפרעת אישיות נרקיסיסטית. במקרה זה מדובר באנשים שיכולים להיראות כשתלטנים, שחצנים, קנאים, מרוכזים בעצמם, לא סובלנים לצרכים של אחרים, בעלי תחושת עליונות והאדרה עצמית ומרגישים שהכל מגיע להם.

בעת גירושין, כאשר אחד הצדדים הוא נרקיסיסט, הליך הגירושין הוא קשה כפליים. הוא מומחה במניפולציות רגשיות, בשקרים, בעיוות המציאות, בערעור תחושת הביטחון של הצד השני.

הדרך להתמודד עם אדם כזה בהליך גירושין הוא קודם כל לדעת שנכנסים להליך ארוך ומתיש ולהגיע עם סבלנות ואורך נשימה, להיות מלווים בטיפול רגשי באנשי מקצוע טובים שידעו כיצד להתמודד עימו.

אפשר להתגרש מאדם כזה גם באמצעות הליך גישורמניסיוני עולה שגישור במקרים אלו היה ארוך מהרגיל, עם הרבה עליות ומורדות ועם צורך בהצבת גבולות נוקשה מהרגיל, אולם כבעלת מקצוע שמודעת לתופעה, ההליך נווט בצורה כזו שאפשר בסופו של דבר להגיע להסכם גירושין הוגן וטוב לשני הצדדים.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן