תזמורת בארוקדה בקונצרט "שירת המקהלה"

 

אנדראס מוסטונן, מנצח

סולנים:

טל גנור,  סופרן

 יאניקה קוסיק, סופרן (אסטוניה)

דוד פלדמן, אלט

אינדרק יורטשנקו, טנור (אסטוניה)

אלוואר טיסלר, בריטון (אסטוניה)

מקהלת Voces Musicales (אסטוניה)

Andres Mustonen, conductor (Estonia)

Soloists:

Jaanika Kuusik, Soprano(Estonia)

Tal Ganor, soprano

Daviv Feldman, Alt

Indrek Jurtšenko- Tenor(Estonia)

Alvar Tiisler, bass (Estonia)

Voces Musicales Choir (Estonia

רפרטואר:

ארוו פרט (יליד 1935)

אם האלוהים ובתולה

פרט אוסברג (יליד 1986)

אל המוסיקה

Arvo Pärt (born 1935)

Bogoroditse  Djevo

 

Pärt Uusberg (born 1986)

Muusikale

אנטוניו ויולדי (1741-1678)

קונצ'רטו לשתי חצוצרות ותזמורת בדו מג'ור

א. ויולדי                 

גלוריה למקהלה, סולנים ותזמורת, רי"ו 589

גיאורג פרידריך הנדל )1759-1685)

דיקסיט דומינוס (נאום אדוני) למקהלה, סולנים ותזמורת    רי"ה 232

Antonio Vivaldi ((1678-1741

Concerto for two trumpets in C Major

  1. Vivaldi (1678-1741)

Gloria for Choir, soloists and orchestra,

RV 589

Georg Friedrich Handel (1685-1759)

Dixit Dominus for Chorus, soloists and orchestra HWV 232

תזמורת בארוקדה תארח השנה את המקהלה האסטונית  "Voces Musicales" עם המנצח אנדרס מוסטונן. התכנית החגיגית מתקיימת בשיתוף פעולה עם פסטיבל המוזיקה הישראלי-אסטוני מוסטונן-פסט 2016.

הקולות האנושיים והמקהלה בפרט מהווים נדבך מרכזי בתרבות המוזיקלית האנושית. התכנסות בני אדם לשירה משותפת היא כל-כך קדומה, וניתן לראות אותה בכל מקום ובכל תרבות. השירה המשותפת הזו התפתחה באירופה בכנסיות לשירה פוליפונית, אשר היוותה בסיס לסגנון המוזיקלי המערבי. קונצרט זה מוקדש לקולות האנושיים, אשר מהווים נקודת המוצא לתרבות המוזיקלית המערבית, וגם נקודת השיא.

דרישת שלום מאסטוניה

הקונצרט נפתח בברכת שלום של המקהלה המגיעה מאסטוניה, עם יצירות של שני מלחינים בני דורות שונים. ארוו פרט הוא אולי המלחין האסטוני בן זמננו המוכר ביותר. כמלחין בן המאה ה-20, פרט התנסה בסגנונות רבים, כמו שיטת שנים עשר הטונים ונאו-קלסיציזם, אך במקביל יצר סגנון מוזיקלי ייחודי לו, והוא נחשב לאחד המלחינים החשובים של המאה ה-20 בסגנון המינימליזם. פרט הרבה לכתוב טקסטים דתיים לזמרים ולמקהלות תוך השפעה ברורה של הסגנון הנקי של המזמורים הגרגוריאניים.

פרט אוסברג לעומתו הוא מלחין צעיר הרבה יותר, בן 30 בלבד, וניתן לראות בכתיבה שלו השפעה והליכה בדרכו של פרט המבוגר, אל מול הסגנון האישי שלו.

מלך הקונצ'רטי מוונציה והחצוצרה הבארוקית

ויולדי, מלך הקונצ'רטי מוונציה כתב יותר מהכל קונצ'רטי לכינור סולו – גם בגלל שהיה כנר בעצמו, וגם בגלל שהיה בזה משהו פשוט – הרי זה אך טבעי שהכנר המוביל של ההרכב יקבל את התפקיד הראשי. עם זאת ויולדי הרבה לכתוב קונצ'רטי גם להרבה כלים אחרים, בחלקם לא שגרתיים. הקונצ'רטו הכפול הנוכחי של ויולדי שם את החצוצרות במרכז הבמה. החצוצרות במוזיקת הבארוק מילאו פונקציה, ולרוב הופיעו ביצירות כשהיה צורך בתרועות, באפקט חגיגי במיוחד, או במוזיקה עם מאפיינים צבאיים, לכן קונצ'רטו לחצוצרות נותן להם מקום מרכזי באופן יוצא דופן לתקופה. עם זאת – גם ביצירה החגיגית והמבריקה של ויולדי, המלאה בתרועות, מעניין לראות שבפרק השני, בו ויולדי רוצה אופי רך ושקט יותר, הוא נותן לחצוצרות לנוח והפרק מנוגן על-ידי כלי הקשת בלבד.

גלוריה!

תהילה לאל במרומים, ושלום עלי אדמות!

במלים אלה נפתח אחד המזמורים החשובים ביותר בדת הנוצרית, הגלוריה, שמהווה חלק קבוע במיסה, וגם מתפקד כמזמור עצמאי בתפילות וביצירות מוזיקליות רבות.

ויולדי כתב שלוש יצירות עם הטקסט של גלוריה, כשהנוכחית היא המבוצעת ביותר, והיא אחת היצירות הפופולאריות של המלחין. היצירה נכתבה בסביבות שנת 1715, בעת העסקתו של המלחין במנזר, בית היתומות ובית-הספר למוזיקה המפורסם – Ospedale dalla pieta.

היצירה משלבת בין קטעי מקהלה, דואטים וקטעי סולו, וביניהם מתחלפת אנרגיה "ויולדית" מתפרצת, בפרקים ליריים ואינטימיים הנותנים מקום ביטוי לזמרים ולכלים הסולניים.

הנדל – דיקסיט דומינוס

בהיותו מלחין צעיר באיטליה, התנסה הנדל הלותרני בכתיבה של מספר יצירות בלטינית עבור הכנסיה הקתולית. כזו היא ה-"דיקסיט דומינוס", קנטטה כנסייתית בת שמונה חלקים, על הטקסט של פרק תהילים ק"י. היצירה נכתבה כנראה במימונו של פטרונו, הקרדינל קארלו קורונה, שרצה באמתחתו יצירה דתית עם טקסט, המדבר על ניצחונו של השליט על כל אויביו.

ביצירה תחלופה בין קטעי מקהלה לפרקי סולנים, והיא נחשבת לאחת היצירות התובעניות ביותר מבחינת דרישות טכניות הן למקהלה והן לסולנים. היצירה כתובה בסגנון איטלקי מובהק, והנדל הרבה "לשאוב" ממנה חומרים מוזיקליים בשלב מאוחר יותר בחייו – עבור האופרות והאורטוריות שכתב בשיא הקריירה שלו.

 

יום ב', 22.2.16,  החוג למוסיקה קאמרית חיפה

מחיר כרטיס בודד – 125 ₪

מחיר כרטיס בודד לחבר החוג – 116 ₪

לרכישת כרטיסים: 04-8363804

 

יום ד'  24.2.16 , 20:30, מוזיאון תל אביב לאומנות שד' שאול המלך 27

מחיר כרטיס בודד – 140 / 120 ₪

לרכישת כרטיסים: 03-6077070, 03-6077020

 

יום ה', 25.2.16, 20:30 כפר שמריהו אודיטוריום וייל רח' המטע 6

מחיר כרטיס בודד – 125 ₪ (110 ₪ לזכאי הנחה)

לרכישת כרטיסים: 09-9569430

 

שבת , 27.2.16, 12:00, כנסיית קריית יערים אבו גוש

מחיר כרטיס בודד – 120 ₪

לרכישת כרטיסים: 09-8851521  ,בימות – 6226*

 

 

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

גיליון החודש
שער מגזין 106
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
פרסומות
צור קשר
הכל מתחיל בך - הקול הגברי - באנר פרסום לקבוצת פייסבוק
סיגל גבאי, מלווה להתפתחות מקצועית ואישית, מאמנת מוסמכת, מאסטר ל- NLP.
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן