מאת: קטי פישר
לנוכח הכותרת של מאמר זה עולה השאלה, מה פרוש הדבר לשחק בסיפורים ובכלל מה הקשר בין משחקים וסיפורים.
אם נבחן את שניהם, נראה שהקשר ביניהם הדוק. למעשה משחקים וסיפורים חולקים את אותה מטרה בסיסית – ליצור חוויה משמעותית למשתתפים. בעוד שסיפורים מציעים מבנה, שמטרתו להוביל את הקורא, או המאזין, לאורך התפתחות עלילתית מוגדרת, משחקים מעניקים למשתמש חופש לחקור את העלילה דרך אינטראקציה אישית. השילוב בין השניים הוליד צורות אמנות חדשות שמאתגרות את ההגדרות המסורתיות של נרטיב (סיפור) ויצירת חוויה.
הקשר בין משחקים לסיפורים נטוע עמוק בהתפתחות התרבותית של האנושות. סיפורים היוו מאז ומתמיד דרך להעברת ידע, ערכים והבנת המציאות באמצעות חוויה אמנותית, בעוד שמשחקים שימשו כאמצעי להתנסות וללמוד בצורה חווייתית. השילוב בין השניים יוצר צורת אמנות חדשה, שמצליחה לערער את ההבחנה המסורתית בין יוצר לצרכן, בין מְסַפֵּר לשומע. ההשפעה של שילוב זה בא לידי ביטוי ברבדים השונים של ההתפתחות שלנו בימים אלה.
רובד תרבותי: משחקים כסיפורים חדשים
בתרבויות רבות, משחקים נחשבים אמצעי טבעי לספר סיפורים. משחקי קבוצה מסורתיים כמו משחקי תפקידים בתרבויות שבטיות, היו דרך לשמר מיתוסים ולחקור את הגבולות של הנרטיב (הסיפור) המשותף. בעידן הדיגיטלי, משחקי וידאו משמשים מעין גרסה מודרנית למיתולוגיות הללו, כשהם מעניקים לנו עולמות עשירים לחקור ודמויות להזדהות איתן.
משחקים כמו:Mass Effect, או The Witcher בונים סיפור לא רק דרך העלילה, אלא גם באמצעות עיצוב עולמות שלמים: הסביבה, המוזיקה והדינמיקות בין הדמויות הופכים את העולם הנרטיבי למקום שניתן "לחיות" בו. השחקן אינו רק קורא או מאזין, אלא משתתף פעיל המעצב את הסיפור תוך כדי פעולה.
רובד פסיכולוגי: חוויות רגשיות מעמיקות
סיפורים מצליחים לגעת בנו דרך הזדהות עם דמויות וקונפליקטים. משחקים, לעומת זאת, מוסיפים רובד חדש של אינטראקטיביות, המאפשר לשחקנים לא רק לצפות בקונפליקטים אלא לקחת בהם חלק פעיל. למשל, הבחירות המוסריות במשחקים כמו Undertale או Detroit: Become Human מעמתות את השחקן עם דילמות רגשיות, שהן לעיתים עמוקות יותר מאלה של סיפורים ליניאריים.
במשחקים מבוססי סיפור, תחושת הסיפוק נובעת לעיתים קרובות מהתהליך ולא רק מהתוצאה. השחקן זוכה להרגיש שהוא משפיע על העולם שבו הוא פועל, תחושה שמעצימה את החיבור הרגשי לאירועים ולדמויות ומחזקת את תחושת המסוגלות שלו להתמודד עם מצבים כאלה גם במציאות.
רובד טכנולוגי: פריצות דרך בנרטיב אינטראקטיבי
הטכנולוגיה היא שמאפשרת את הפיתוח המתמיד של הקשר בין משחקים וסיפורים. מנועי משחק מתקדמים מאפשרים ליצור עולמות דינמיים שמתאימים את עצמם לפעולות השחקן, בעוד שבינה מלאכותית מתחילה להכניס מימד חדש של דמויות חכמות שמגיבות למשתמש בזמן אמת.
משחקים כמו: No Man's Sky או Cyberpunk 2077 מדגימים כיצד נרטיב יכול להתפרס על פני מרחבים עצומים, שבהם השחקן יוצר "סיפור אישי" ייחודי לו. בעתיד, משחקים מבוססי מציאות מדומה (VR) יעמיקו עוד יותר את החוויה האינטראקטיבית, ויאפשרו לשחקן "לשקוע" באופן מוחלט בתוך סיפור.
סיפור כמשחק, משחק כסיפור
הקשר בין משחקים וסיפורים הוא דו-כיווני. כפי שמשחקים משמשים אמצעי לספר סיפורים, כך סיפורים מאמצים אלמנטים משחקיים כדי להעשיר את חוויית הקריאה או הצפייה. ספרים אינטראקטיביים, כמו סדרת "בחר את ההרפתקה שלך" וסדרות טלוויזיה אינטראקטיביות מאפשרים לצרכנים להשפיע על התפתחות העלילה.
גם בתיאטרון ובאמנויות אחרות, מתפתח טרנד שבו הקהל משתתף ישירות בעלילה, לדוגמה, הפקות כמו Sleep No More שמטשטשות את הגבול בין צופה לשחקן.
השפעה חינוכית ותרפויטית
מעבר לבידור, המשחקים הנרטיביים משמשים כלי חינוכי רב עוצמה. משחקים כאלה מאפשרים ללמוד היסטוריה, לחקור דילמות אתיות ולפתח אמפתיה. בפרויקטים טיפוליים, משחקים משמשים לעיבוד חוויות רגשיות, במיוחד עבור ילדים ובני נוער. היכולת "לחיות" סיפור דרך משחק מעניקה חוויה תרפויטית שמילים בלבד לא תמיד מצליחות ליצור.
מתוך הדברים שהוצגו כאן, ניתן לראות שמשחקים וסיפורים הם לא רק מדיומים שונים, אלא שני מימדים משולבים ביצירת משמעות בעולם. השילוב ביניהם לא רק מרחיב את אפשרויות הבידור, אלא גם מעמיק את הבנתנו לגבי הדרך בה אנו חווים, משתפים ומספרים סיפורים. בעידן הטכנולוגי, נדמה שהחיבור הזה רק ילך ויתחזק, ויפתח דלתות חדשות ליצירה ולהבעה.
אם כך, כדאי שנשחק אותה בסיפורים כמה שיותר.
קטי פישר – פיית הסיפורים – סופרת, כתיבה יוצרת, עריכה ספרותית, ליווי ספרותי פרטני, הרצאות
טל' 052-3836231