פרוזן: "לשבור את הקיפאון"

פסטיבל הקיץ של דיסני

חשבתם כי סרטי האנימציה של דיסני מבוססים על נסיכות פסיביות, הנזקקות לגברים שיצילו אותן? תחשבו שוב. שובר הקופות "לשבור את הקרח" יוצא מהקיפאון הסטריאוטיפי ומוכיח שאפשר גם אחרת.

גם אם ממש תתכחשו, תישבעו לנו שמעולם לא שרתם בקולי קולות את "Let It Go" מול המראה כשחשבתם שאיש אינו מביט או/ו מקשיב לכם (בכל זאת הפסקול הזה דורג במשך 11 שבועות בראש טבלת המכירות באמריקה) וגם אם תספרו לנו כי למרות הכל עדיין לא צפיתם בסרט Frozen – ("לשבור את הקרח" בעברית) – אנחנו מצידנו רק נהנהן בגיחוך של מי שמבינים ובעיקר יודעים את האמת. מגיפת ה"פרוזן" פה כבר שנתים ומסתבר שהיא אינה מנת חלקם של הילדים בלבד ואין לה כוונות להעלם מהשטח.

מה סוד קסמו של Frozen?

כן, צפוי כי ילדות רבות יחלמו על להיות אנה או אלזה, אך מסתבר כי הטירוף העיקש סביב Frozen, זה שמסרב לשכוך לו כבר מעל לשנתיים, סוחף אחריו גם הורים רבים ולא פחות מבנותיהן.

אם בעבר אמהות רבות נהגו להקריא לבנותיהן לפני השינה שלל סיפורי נסיכות ואז בפורים הן לא כל כך הבינו מדוע הקטנות הפיקחות והנבונות שלהן, מתעקשות על השמלה הכי דליקה, הכי מנצנצת והכי וורודה בהיצע התחפושות שהרי, עכשיו האמהות כבר מזמינות את התחפושות של פרוזן כחודשיים ימים מראש וכמעט חוטפות התמוטטות עצבים כשמגיעה השמלה של אנה במקום זאת של אלזה ולהפך. ולמה, בעצם? במה שונות אנה ואלזהנסיכות Frozen משאר נסיכות דיסני? מדוע דווקא הסרט הזה הפך לכזאת היסטריה, ואיך קורה שאחרי שנים של סרטי אנימציה מושקעים מבית פיקסאר, משיקה דיסני סרט עם שירים וכובשת שוב את הפסגה? מהו בעצם סוד קסמו של Frozen בעיקר כשמשווים אותו לסרטי דיסני קודמים?

התשובה ברורה. אך לפני שנבארה – נלך על רקע מקדים למקרה שעדיין לא צפיתם בסרט (יש חיה כזאת?!) . הסרט, שנכתב על ידי ג'ניפר לי ושוחרר לאקרנים ב-2013 מבוסס באופן רופף עד לא קיים על "מלכת השלג" שפרסם הסופר הדני הנס כריסטיאן אנדרסן כבר ב– 1845 בו העולם כולו מכוסה בקרח בגלל מלכה מרושעת. הסרט מצידו מגולל את סיפורן של אנה ואלזה, שתי אחיות נסיכות לממלכת "ארנדל" הממוקמת על פיורד פסטורלי שבסקנדינביה. בסרט (בניגוד לספר) המלכה המרושעת היא למעשה הגיבורה טובת הלב שבכלל לא התכוונה להזיק ובטעות יצא לה להקפיא את כל הממלכה. אלזה, שהיא במקרה גם יורשת העצר, ניחנת מילדותה בכוחותעל מיוחדים המאפשרים לה להקפיא כל דבר שעימו היא באה במגע. אטאט כוחותיה מתגברים, אך במקום ללמוד כיצד לשלוט בהם ולנצלם למטרות חיוביות הם מנותבים לאפיק אחר. הוריה, החוששים שסוד כוחה יתגלה בציבור, מבודדים אותה מסביבתה ולאחר מותם שהיא נדרשת לרשת את כס המלכות כוחותיה נגלים. כשזה קורה, הכוחות יוצאים מכלל שליטה ומקפיאים את ממלכתן של הנסיכות. אלזה, המבוהלת מכוחותיה החזקים, בורחת אל ההרים המושלגים ובונה לעצמה טירה מבודדת מקרח, שבה היא מתנכרת ומתאכזרת לאחותה ולעולם (כדי לגרום לכולם כמה שפחות נזק, ולהיות מי שהיא). אחותה אנה, מצידה, אינה מוותרת על הקשר המשפחתי, שהרי מדובר בנסיכה אסרטיבית שחפצה באהבת אמת. וכך, עם כל האהבה הגדולה הזאת היא יוצאת למסע שתכליתו להציל את אחותה. אל המסע מצטרפים כריסטוף חוצב הקרח, האיל הנאמן שלו סוון ואיש השלג הקומי אולף.

כמו שכולנו אוהבים, סוף טוב הכל טוב! אנה מגלה שהאהבה הגדולה שלה אינה מופנית לאיזה "פרינס צ'ארמינג" או באופן כללי לדמות זכרית, אלא דווקא לאחותה וכך מתנפצות להן לרסיסים כל התבניות הסטריאוטיפיות שבהן הורגלנו מעשרות שנים של צפייה בסרטים סכריניים מבית היוצר של דיסני. אהבתן של האחיות זו לזו מתבררת כמשמעותית בהרבה מאהבתה של נסיכה לגבר והמסקנה היא כי רק אהבת אמת יכולה להפשיר ממלכות מכושפות ולבבות קפואים, ולגרום אפילו לאנשים מבוגרים "להשפיל" עצמם ולפצוח בזיופים איומים של "Let It Go" ברכב בדרך למשרד וכנראה מתוך הזדהות עם ערכי המשפחה ותוכנו הכללי של סרט האנימציה הזה.

האבולוציה של נסיכות דיסני

"כאשר דנים בגיבורות הנשים של דיסני מקובל להתייחס לשלוש תקופות, בתקופה הראשונה אימהות הטיפוס הן שלגיה, וסינדרלה. הגיבורות הן נשים לבנות, בנות מלך או אריסטוקראטיות, לבושות בצניעות ויקטוריאנית ואקטיביות כמו מדוזה שנסחפה אל החוף. מצטיינת בכך במיוחד היפיפה הנרדמת, המעבירה את רוב זמנה בשינה ומתעוררת רק לנשיקה עם נסיך ואז מחליפה את כותונת הלילה בשמלה ומתחתנת. הגיבורות של דיסני המתינו לגבר שיושיע אותן מן הצרות שגרמו להן נשים אחרות. בתקופה השניה חלה הדרדרות בסגנון הלבוש של הנסיכות, אריאל בת הים ויסמין, נראות כשהן עטויות חזייה ובגד תחתון, החזון מפואר והבלקון כמעט בחוץ. עדין מדובר בנשים אריסטוקראטיות אך הן לא מסתפקות בנסיך נטו אלא רוצות להתחתן מאהבה. תמורת אהבה זו נכונות שתיהן להתעמת עם אביהן ואריאל מגדילה לעשות ומוותרת על זנב הדג הכסוף, חבריה, ממלכתה ולבסוףעל קולה", אומרת ארנת טורין ראש החוג להוראת התקשורת, האקדמית גורדון לחינוך. "בתקופה השלישית המתחילה משנות התשעים מציגה דיסני בנות מיעוטים לוחמניות, איסמרלדה הצועניה, פוקהונטס האינדיאנית ומולאן הסינית. גיבורות אלו הן נשים דעתניות עם אג'נדה חברתית, תעוזה ושאיפה לעשות "תיקון בעולם". הקו הפמיניסטי שהתחיל בשנות התשעים ממשיך בשנות האלפיים כאשר בשלוש הסרטים האחרונים" אמיצה", "פלונטר ו"לשבור את הקרח", מערכות היחסים המרכזיות, המניעות את העלילה אינן בין הנסיכה לנסיך, אלא בין נשים, אימהות ובנות, ובאחרון, – אחיות. לא זו בלבד אלא שאחת הדמויות היא מלכה. מלכות בלקסיקון של דיסני בעבר היו תמיד מבוגרות, ואובססיביות בקנאה בגיבורה הצעירה. אבל בפרוזן, המלכה היא חזקה ופגיעה, והצעירה מצילה את אחותה ואת עצמה בכוחותיה שלה במקום להסתמך על ניידת חלוץ גברית. הממלכה ניצלת בגין האהבה האמיתית של אחות לאחות ולא בזכות אהבה לגבר".

סרט תעמולה הומוסקסואלי

אבל לא כולם (מסתבר) רואים זאת כך. כך למשל השחקנית היהודיה האמריקאית מים חיה ביאליק ("המפץ הגדול", "בלוסום"), ממש לא עפה על הסרט. "או מיי גוד, אני מבינה, אני הולכת לאבד יותר מעריצים מאשר איבדתי כשהצהרתי על עצמי כציונית במבצע צוק איתן שעשתה ישראל", כתבה באתר העוסק בהורות, "אבל אני והבנים שלי ממש לא אהבנו את הסרט. החיפוש אחר גבר, אהבה או נסיך הוא עדיין העלילה המרכזית בו, שאיפתה של האחות להינשא לנסיך שהיא רק פגשה, והכעס של אחותה השנייה עליה יוצרים שוב עלילה שמונעת מכמיהתן של נשים להכיר גבר". יצויין כי הסלידה הגדולה מהסרט מגיעה (כצפוי) מחוגים דתיים ימניים קיצוניים בארה"ב. אלה טוענים כי פרוזן, מעודד חד מיניות וכי מדובר בסרט תעמולה להומוסקסואליות. לשיטתם, הפסקול "Let It Go" הוא רמיזה ברורה לנטייתה המינית הלסבית של אלזה, שבוחרת לדחות גברים ולהישאר רווקה.

"ברשת נשמעים קולות ספקניים לגבי הסרט", מוסיפה טורין. "הקהילה הפמיניסטית מתפלגת. מחד יש את אלו הטוענות כי אנה ואלזה הן נשים שלמות, המוצגות עם כל קשת התחושות האנושית: אהבה, פחד, בדידות, זעם, תסכול, פגיעות ואומץ. כל זאת במקום האופטימיות והילדותיות שניחנו בה הנסיכות הקודמות. הציר המניע את הסרט הוא האהבה של אנה לאחותה והרצון של אלזה לגונן על אנה. הקול השני בקהילה הפמיניסטית מזכיר לנו, ששתי הדמויות מצויירות בפרופורציות ובצבעים של בובת ברבי, שאנה, גיבורת הסרט, היא גולמנית, תמימה ומלאת אמון, תכונות שממסגרות רבות מהגיבורות של דיסני כ"ילדות". שהיא מתאהבת בכל גבר בו היא פוגשת, ושפרוזן ממשיך את מסורת הנסיכות של דיסני שהיא תעשייה הגורפת הון עתק ממוצרים נלווים. ובמובן זה רב הדומה מן החידוש. אז זה נכון, פרוזן ממשיך את מורשת הנסיכות, כמו תמיד הורגים את ההורים, כרגיל יש סוג של כלא בסרט ומצבור נוכלים, והחיפוש אחר אהבה ובן זוג הוא מנוע מרכזי, אבל חשוב לציין כי זה הסרט הראשון של דיסני שלא מסתיים בחתונה".

פרוזן, "מבחן בקדל" ואפליית נשים

למרות הקולות המנוגדים הרבים, Frozen (יותר מכל סרט דיסני אחר) זוכה לפירגון רב, והפעם כאמור אפילו מחוגים פמיניסטיים, המשווים את נסיכות הקרח למודלים קודמים של נסיכות המותג, שלרוב מקריבות את עצמן למען גברים (אריאל מ"בת הים הקטנה" ויתרה על קולה למען הנסיך), או שהן אמהות חורגות מרושעות ("סינדרלה", "שלגייה"), או נסיכות פאסיביות ("היפהפיה הנרדמת"), בעוד שאנה ואלזה הן נשים חזקות ועצמאיות. מבחינה היסטורית, Frozen שונה משאר סרטי הנסיכות של דיסני , בהם האישה כאמור היא תמיד פסיבית ונזקקת לגברים שיצילו אותה, או לחילופין רעה, כלומר מכשפה/אמא חורגת מרושעת וכדומה ובמובן הזה, 'לשבור את הקרח' הוא שינוי גדול, וייחודיותו היא בכך שלראשונה בסרטי דיסני הגיבורות בו הן דמויות נשיות שעוברות בקלילות את "מבחן בקדל" – הבוחן האם בסרטי קולנוע עלילתיים, מתקיימת אפליית נשים. כך, עלפי המבחן שניסחה הקריקטוריסטית האמריקאית אליסון בקדל באחד מטורי הקומיקס שלה במדור – "Dykes to Watch Out For", כל סרט ייחשב ככזה שאינו מפלה נשים באם ייתקיימו בו שלושה פרמטרים ברורים: הראשון: יש בו לפחות שתי דמויות נשיות ששמן ידוע לצופה; השני: שתי הנשים משוחחות ביניהן; והאחרון: שנושא שיחתן של הנשיםהוא אינו גבר! . בקדל בחנה בשנת 2013 כ-50 סרטי שוברי קופות שרק 36% מהן עמדו בשלושת הפרמטרים הנ"ל. ב'לשבור את הקרח', ולראשונה בסרטי 'דיסני' זה סופסוף קורה! שתי נסיכות משוחחות זו עם זו ויש להן אינטראקציה שלמה שאינה תלויה כאמור בגברים/נסיכים/אבירים, הוסיפו על זה את העובדה כי השמלות שלהן כחולות (צבע אשר בסוציאליזציה המינית מקושר לבנים) ולא ורודות כמו של נסיכות שגרתיות ( הנחשב לצבע בנות מובהק) וקיבלתם אנימציה המעמידה במרכזה דמויות נשיות, אמיצות וחזקות, כמודל המוכיח את עצמו גם בקופות וגם בביקורות.

"הסרט פרוזן מגיע בזמן מושלם לעולם המערבי ובחוויה משותפת להורים וילדים מציג מבנה מודרני וחדשני של משפחה. הורים הנוסעים לחו״ל וילדות אשר המאפיין העיקרי שלהן הוא עצמאות ולקיחת החלטות ללא תלות באחר . אל מול דמותן של האחיות אנה ואלזה כדמויות נשיות פורצות דרך בהתייחס לנסיכות אחרות של דיסני כמו שלגיה או סינדרלה. אין בסרט אפליית נשים שכן אולי כמקובל בסרטי דיסני אלזה וגם אנה מתפתחות מבחינה חיצונית להיות נשים בעלות גוף נשי ועדין. אך למרות זאת ובניגוד לדימוי האישה הפסיבית הממתינה לנסיך שיציל אותה, הן מסוגלות באופן עצמאי להתמודד עם בדידות, איתני הטבע וגברים נצלנים ורמאים ובכך מצטיירות בעיני הצופה כדמויות נשיות ופורצות דרך. ככל האדם גם הן זקוקות לאהבה וקשר אבל לא בכל מחיר. הן יודעות להציב גבול, להתמקח ובעיקר להצליח להשיג את מטרתן. בחוכמה ובכישרון האופייני לדיסני הוא משקף שוב את התקופה וגורם הנאה צרופה לצופה", קובעת ד"ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ובמבוגרים.

הבאזז מסחרי ותעשיית המילארדים

כמו כל שוברי קופות ההיסטריה סביב Frozen באה לידי ביטוי במרצ'נדייז (מוצרים נלווים למותג). אלה, כבר הרוויחו כמה מיליארדי דולרים, עם טירוף שעולה לקראת הכריסמס ומצליח לרוקן את החנויות ברחבי העולם כבר שני חגים ברציפות. בובות אנה ואלזה, ב-94 דולר כל אחת, אזלו מרשתות הצעצועים ואפשר למצוא אותן רק באיביי במחיר משולש ומעלה. הורים מוציאים אלפי דולרים (או שקלים) על מוצרים המבוססים על הסרט היכולים להגיע, (לפחות אלו שבמהדורה מיוחדת) לכ-1,500 דולר לפריט. יש גם קאפקייס פרוזן, מכונות קריוקי פרוזן, שמלות פרוזן (גם הן אזלו כבר בהאלווין) ובגדי ילדים, כמובן שהושקו ממתקים מעוצבים וכמובן תמרוקים הכוללים שפע רב של מוצרים: בשמים, מוצרי רחצה ואמבט, תחליבי גוף, מארזי איפור ייעודים לילדות ולקים. דודי קרמר ייבואן תמרוקי FROZEN לישראל, מציין כי הביקוש למוצרי אלזה ואנה אינו דומה לביקוש מוצרי נסיכות אחרות. "אם היצע מוצרי הנסיכות מבית דיסני מציע ארסנל מוצרים עשיר וגדול שהרי הנסיכות ממלכת השלג עולות על המדף בשפע רב בהרבה מהמקובל וניתן להסביר זאת לדעתי על רקע הבאזז המתמשך אותו מבקשים הגורמים המסחריים הקשורים בסרט לשמר. נתון חשוב בעניין הצלחתו המסחרית של המותג הוא כי כבר במחצית השנה (2015) חל גידול של כ-30 אחוז במכירות תמרוקי פרוזן (ביחס לאשתקד). וההסבר הוא כי בשנתיים שחלפו מאז הושק הסרט התרחב מאד סל מוצריו באופן משמעותי וניכר (ביחס למותגי דיסני אחרים) וכך היצע המוצרים שגדל איפשר לקהל חובבי הסרט לרכוש מוצרים חדשים ונוספים שבאו לידי ביטוי בגידול הרצ"ב".

ואם בבאז עסקינן שהרי ילדיי ישראל מוזמנים לפגוש במתחם הדרייב אין בתל אביב, בצמוד למרכז הירידים ובהופעה חיה את כוכבות הסרט אנה ואלזה, להשתתף בפעילויות יצירה בנושא הסרט ואפילו להצטלם איתן במסגרת פסטיבל הקיץ של דיסני, שיתקיים למשך חודש ימים החל מה-30 ביולי. גולת הכותרת של הפסטיבל תהיה הופעה חיה של הדמויות האהובות מ"לשבור את הקרח" –שישתתפו במופע מוסיקלי שבו כל המשפחה תוכל לקחת חלק, ולשיר את "Let It Go" לרקע תפאורה קסומה שנבנתה בהשראת ממלכת "ארנדל".

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן