פס"ד תקדימי בעליון: יש למנות מומחה שיאמוד את שווים של עסקים משפחתיים במקרי גירושין

עוד אבי גפן

בעליון קבעו בנוסף כי יש לחלק בין בני הזוג את העלייה ברווחי העסק המשפחתי 5 שנים קדימה

פסק דין תקדימי ניתן לאחרונה בביהמ"ש העליון, אשר קובע כי נכסי קריירה ושווי עסקים משפחתיים יש למדוד באמצעות מומחה שימונה על ידי בית המשפט – וכי בדיקה שכזו תיעשה ל5 שנים קדימה.

פסק הדין התקדימי ניתן במאבק חריף בין שני בני זוג על חלוקת כספי העסק המצליח אותו פתח הבעל עוד לפני החתונה.

עו"ד אבי גפן, המייצג את האישה, הגיש בשמה תביעה לאיזון משאבים לבית המשפט לענייני משפחה, בו נקבע כי לבעל – קבלן חשמל אין מוניטין אישי אלא יש להעריך את שווי העסק עצמו שניתן להערכה בכסף, על אף שהעסק הוקם לפני נישואי בני הזוג.

חרף כך, פסק בית המשפט למשפחה כי האישה תקבל כ500,000 שקלים, מחצית מהעלייה בשווי העסק בתקופת חייהם המשותפים – וזאת על פי הערכת מומחה שמונה מטעם בית המשפט.

ערעור שהגיש הבעל לבית המשפט המחוזי התקבל בחלקו. מצד אחד קבעו שופטי המחוזי כי לבעל יש נכסי קריירה, וכי לאישה יש חלק בפיתוחם. חרף כך, קבעו השופטים כי אין צורך במינוי מומחה כדי לקבוע את גובה נכסי הקריירה – וכי ניתן להסיק את כושר השתכרותו של הבעל מהמחזור שמגלגל העסק. בשל כך הפחיתו שופטי המחוזי את חלקה של האישה בנכסי בעלה ל300,000 שקלים.

האישה ערערה לבית המשפט העליון באמצעות עו"ד אבי גפן, ושם שוב התהפכו היוצרות.

הרכב של שלושה שופטים מביהמ"ש העליון קבע כי ביהמ"ש למשפחה צדק. כמו כן הסכימו שופטי העליון עם שופטת המשפחה על מינוי מומחה לבדיקת הגידול ביכולת ההשתכרות של הבעל, ממנו מגיע לאישה מחצית, וקבעו כי חישוב זה צריך להתייחס ל5 השנים הקרובות בלבד. על כן פסקו שופטי העליון כי חלקה של האישה ביכולת ההשתכרות של הבעל יועלה ל420,000 שקלים במסגרת איזון הנכסים ביניהם.

בני הזוג היו נשואים כמעט כעשור, עד שיחסיהם עלו על שרטון. לבעל יש חברה קבלנית לעבודות חשמל, אשר הוקמה עוד לפני שפגש באשתו, ואשר מחזור מכירותיה גדל עם השנים.

עו"ד אבי גפן, המייצג את האישה, הגיש בשמה תביעה רכושית לבית המשפט לענייני משפחה בראשון לציון. האישה תבעה איזון משאבים, לרבות השתתפות בנכסי הקריירה של הבעל.

לדברי האישה, בעלה עמל במשך כל שנות נישואיהם על פיתוח שמו המקצועי, יצר קשרים והתפתח, ובעקבות כך הגדיל את יכולת ההשתכרות שלו, בזמן שהיא הקדישה את כל כולה לטיפול בבית ובילדים המשותפים.

כבוד השופטת מביהמ"ש למשפחה בראשון לציון, ד"ר ורדה בן שחר, מינתה רו"ח מומחה שיחווה את דעתו על יכולת ההשתכרות של הבעל, ועל שווי המוניטין האישיים שלו. על פי חוות הדעת שהעביר המומחה לבית המשפט, הבעל לא נהנה מכל מוניטין אישי, ולכן שווי המוניטין האישי שלו הועמד על ידי המומחה על אפס.

כבוד השופטת בן שחר פסקה כי האישה זכאית לפיצוי בסך 500,000 שקלים, מחצית מהגידול בשווי עסקו של הבעל שחל בתקופת יחסיהם.

הבעל ערער לבית המשפט המחוזי בלוד בטענה ששווי העסק שלו קטן משמעותית. כבוד שופטי בית המשפט, אילן שילה, מיכל נד"ב ודנה מרשקמרום קבעו באופן תקדימי כי כלל לא היה צריך למנות מומחה כדי להעריך את שווי העסק, משום שכלל לא צריך לקחת בחשבון את שווי העסק בעת איזון המשאבים.

בנוסף, ובניגוד לדעת בית המשפט לענייני משפחה, סברו שופטי בית המשפט המחוזי כי לבעל יש נכסי קריירה. על פי פסק הדין, בשל העובדה שהאישה לקחה על עצמה את מטלות הבית וגידול הילדים, היא אפשרה לבעל למצות את יכולת ההשתכרות שלו, ובכך להשביח את נכסי הקריירה שלו.

שופטי בית המשפט המחוזי אמדו את חלק האישה בפיתוח יכולת ההשתכרות של בעלה בכ300,000 שקלים, וקבעו כי האישה תפוצה בסכום הנמוך ב200,000 שקלים מזה שקבע לה בית המשפט לענייני משפחה.

עו"ד אבי גפן ערער בשמה של האישה לבית המשפט העליון. שופטי העליון חלקו על דעתם של שופטי המחוזי, קבעו שיש צורך במינוי מומחה במקרים כאלו – וכי על בית המשפט לאמוד את יכולת ההשתכרות של הבעל ל5 שנים בלבד קדימה.

כבוד שופטי העליון ד"ר יורם דנציגר, צבי זילברטל והשופטת דפנה ברקארז העלו את חלקה של האישה בחלוקת המשאבים ל420,000 שקלים.

עו"ד אבי גפן מתמחה בדיני משפחה, קביעת משמורת, מזונות, חלוקת רכוש, ניהול עזבונות, ירושות ועוד. משרדו של עו"ד אבי גפן במגדל ב.ס.ר 3 בקומה 17

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן