פותחים סופ"ש עם הסימפונית ירושלים עם סדרת קונצרטים 'שישי עם אסתרית בלצן'

דר אסתרית בלצן נשענת על פסנתר

הסימפונית ירושלים תפתח את סוף השבוע עם קונצרט ראשון של סדרת 'שישי עם אסתרית בלצן' (פסנתרנית, עורכת ומנחה), יחד עם זמרת הסופרן דניאלה סקורקה, ובניצוחו של דורון סלומון – סיפור על אהבה, אבל, ירידה לשאול ובחירה בחיים.

תכנית הקונצרט כוללת קטעים מתוך האופרה אורפיאו מאת מונטוורדי, קטעים מתוך אורפיאו ואורידיקה מאת גלוק, את הקונצ׳רטו לפסנתר מס׳ 4 מאת בטהובן, גאלופ מתוך אורפיאוס בשאול מאת אופנבך, ומחרוזת של שלושה שירים: סמבה, יום הקרנבל, והעצב אין לו סוף, בעיבודו של משה זורמן, מאת אנטוניו זו'בים/לואי בונפה, מתוך פסקול הסרט אורפיאו נגרו (1959).

ד"ר אסתרית בלצן מספרת על הקשר בין היצירות: "המיתוס של אורפיאוס, גדול הנגנים והמשוררים במיתולוגיה היוונית, הפך לאבן פינה בתולדות המוסיקה בכלל ובתולדות האופרה בפרט. סיפורו של האמן המגיע לשערי שאול ומצליח להחזיר את אהובתו בקסם נגינתו – היווה מקור השראה לענקי המוסיקה. האופרות הראשונות בעולם, מאת קאצ'יני, פרי ומונטוורדי בראשית הבארוק (תחילת המאה ה-17) נשאו את הכותרת "אורפיאו" והוקדשו למיתוס זה. 150 שנה לאחר מכן הביא גלוק למהפך בכתיבה הקלאסית באופרה "אורפיאו ואורידיקה" (1762) שהשפיעה עמוקות על מוצרט.
כחמישים  שנה מאוחר יותר ניסה בטהובן להלחין את סצנת הירידה לשאול של אורפיאו, אך לא השלים את היצירה. המעט שנותר הפך לפרק שני מהפכני בקונצ'רטו הרביעי שלו לפסנתר (1806). זהו הקונצ'רטו היחיד לו כתב בטהובן עצמו גרסה קאמרית, לפסנתר ולחמישה כלי קשת, המנוגנת בקונצרט שלנו בבכורה ישראלית.
כחמישים שנה אחר כך, הלחין ז'אק אופנבך את המיתוס באופרטה אורפיאוס בשאול, כאן כסאטירה עוקצנית שבה מתהפך הכל: החיים בשאול הם התגשמות כל מאוויי אנוש, שם חובר גאלופ הקאן-קאן המפורסם, להיט שפילס את דרכו של אופנבך מאלמוניות מוחלטת להצלחה עולמית. מיתוס אורפיאו ואורידיקה הרחיק נדוד והגיע לקרנבל בברזיל, בפסקול שחיברו ג'ובים ובונפה לסרט "אורפיאו נגרו"(1959). המוסיקה בסרט הביאה את קסם הסמבה והבוסה-נובה לפרסום בינלאומי.  

תוכנית הקונצרט עוקבת אחר הסיפור ההיסטורי והאישי של המלחינים ונוגעת במפגש המטלטל של כל אדם במוות ובאובדן. מיתוס אורפיאוס מאפשר לנו, המוסיקאים, לחלום שבעזרת המוסיקה ניתן לפתוח את שערי שאול ולחבור לאנשים שאהבנו. לנסות להאמין שאולי יש אפשרות לגשר בין עולם המתים לבין עולם החיים "עת שערי רצון" נפתחים."

 

דורון סלומון, מנצח: "זו תכנית מגוונת, כמעט מטורללת מבחינת הסגנונות שבה. היא בנויה על נושא אחד המקיף סוגי מוסיקה שונים לחלוטין: קלאסי, בארוק, ומוסיקה ברזילאית. החל מאופנבך שחיבר אופרטה, מעין מיוזיקל – מוסיקה מהירה, סוערת, ומאוד מוכרת – על סף המוסיקה הקלה, לצד מוסיקת הבארוק מהמאות ה-17-18. התכנית כוללת גם הקונצ'רטו מס' 4 לפסנתר מאת בטהובן, וכאן מדובר כבר בתקופה הקלאסית-רומנטית, ואם זה לא מספיק – נבצע גם מוסיקה ברזילאית, בעיבודים של משה זורמן הלקוחים מפסקול הסרט 'אורפיאו נגרו' שעד היום מזוהה עם ברזיל והשירים מתוכו הם נצחיים. תצטרף אלינו גם דניאלה סקורקה, זמרת הסופרן שהיא מומחית בכל הסגנונות האלו. וכמובן, הסימפונית ירושלים היא התזמורת האידיאלית לעירוב כזה של סגנונות. לעבוד עם הסימפונית ירושלים כמו תמיד זה תענוג, הקשר חם ואני מצפה לכך גם מקצועית וגם אישית."

 

עופר אמסלם, מנכ"ל התזמורת הסימפונית ירושלים: "אסתרית אמנית ויוצרת מוערכת, אנחנו שמחים על שיתוף הפעולה ובעיקר בשישי בבוקר, אתנחתא איכותית לפני השבת הירושלמית וביחד עם דניאלה סקורקה ודורון סלומון הקהל יהנה מקונצרט נפלא."



מיתוס אורפיאוס

4.11.22 | אולם הנרי קראון, תיאטרון ירושלים | 11:00


דורון סלומון, מנצח
אסתרית בלצן, פסנתרנית, עורכת ומנחה
דניאלה סקורקה, סופרן

בטהובן – קונצ'רטו לפסנתר מס' 4, פרק 1
מונטוורדי – מתוך האופרה אורפיאו

גלוק – מתוך האופרה אורפיאו וארידיצ'ה

בטהובן – קונצ'רטו לפסנתר מס' 4, פרקים 2,3
אופנבך
– מתוך אורפיאוס בשאול

זו'בים/בונפה – שלושה שירים מתוך פסקול הסרט אורפיאו נגרו, בעיבודו של משה זורמן

 

www.jso.co.il

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 131
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן