מרעיון לסרט – איך להגשים חלום?

Calgary Corporate Video Production Company

ש לכם רעיון מדהים לסרט. אתם מאמינים בו בכל ליבכם. אתם רוצים להוציא אותו לפועל – אבל לא יודעים איך לעשות זאת? סדרת הכתבות הבאה תפרט דרכים מעשיות לפיתוח הרעיון, לגיבוש ה A Team האידאלי, לגייס מימון מהארץ והעולם, להגיע לקהל בינלאומי וגם להרוויח מהסרט.

חשוב לזכור שסרט הוא מיזם לכל דבר – יש לו את שלב ה– R&D שהוא פיתוח התסריט, הוא דורש צוות מוביל שכולל מפיק שהוא בעצם מנכ"ל שאחראי על גיוס הכספים ועל ההפקה כולה. מפיק בפועל האחראי על הכנת התקציב ועל כל הנושאים התפעוליים, ואילו בהמשך הצלם וראשי מחלקות הסאונד והתאורה אחראיים לייצר מוצר באיכויות מעולות. ישנם עוד תפקידים רבים הנחוצים להפקה, אבל התפקיד הראשון הוא של התסריטאי שהוא הרעיונאי ובעצם היזם הראשון בתהליך היצירה.

יש לרבים כשרון כתיבה, ושפע של רעיונות, ויש הרבה דרכים להוציא אותם לפועל. המטרה של סדרת כתבות זאת היא לעודד אתכם ליצור ולהעז. כי בעצם הכל באמת אפשרי. זה תלוי ברצון ובהשתוקקות שלכם.

כל סרט מתחיל תמיד מתסריט. אז בואו נצא לדרך ונראה איך מתחילים ומפתחים תסריט

תקציר

תכינו תקציר בן עמוד אחד. התקציר צריך לכלול מידע על השאלות הבאות: מי, מה, מתי, איפה, למה, כמה ואיך? תציינו את הדמויות העיקריות, מה מניע אותן, מהי העלילה הכללית, מתי, איפה הוא מתרחש ובמשך כמה זמן. חשוב לציין אם הסרט הוא עלילתי או דוקומנטרי ואת הסגנון של הז'אנר כמו קומדיה, דרמה, פעולה וכו'.

דוגמאות לתקצירים בעברית וגם באנגלית מצויות בשפע באינטרנט. קראו תקצירים של סרטים שאתם אוהבים, או של סרטים באותו סגנון שאתם רוצים ליצור – ותקבלו מגוון רעיונות.

טריטמנט ותסריט

טריטמנט הוא מסמך בין 10-20 עמודים שמפרטים יותר את הדמויות ומניעיהם ואת התפתלויות העלילה בלי דיאלוגים. תנו לדמיון שלכם דרור ותראו איך הדמויות קורמות עור וגידים והעלילה מתחילה לזרום.

התסריט הוא מסמך בין 90-120 עמודים הכולל את העלילה, הדמויות והדיאלוגים. ישנן סדנאות תסריטאות מצוינת בארץ ובעולם שמתמקדות בפיתוח העלילה והדמויות בהן תלמדו לספר סיפור בשפת הקולנוע.

אפשרות נוספת היא לעבוד יחד עם תסריטאי בעל ניסיון שיעזור לכם בפיתוח הרעיון. ניתן לאתר תסריטאי דרך איגוד התסריטאים http://www.film-e-good.org.il/ על ידי חיפוש באתר או פנייה להנהלת האיגוד. אפשר גם לפרסם פוסט בפייסבוק בקבוצות הרבות שיש בתחום כגון בקבוצות ה– "תסריטאות" או "בימוי ,תסריט צילום ועריכה – קולנוע וטלוויזיה".

צבירת ניסיון

כדאי להתחיל בתסריט לסרט קצר או עם סדרת אינטרנט קצרה כדי לצבור ניסיון ולפתח מיומנויות כתיבה. מעבר לכך, הפורמטים הקצרים מהווים כרטיס ביקור לעבודתכם ויכולותיכם ודרכם אתם כבר יכולים להגיע לקהל ולמודעות הקהל ומקבלי ההחלטות בקרנות ובתחנות הטלוויזיה. לאחר ההצלחה אפשר לפתח את דמויות בפורמט הקצר לפורמט של סרט ארוך. נקדיש כתבה שלמה ליתרונות ודרכי ההפקה של סרט קצר וסדרת אינטרנט.

חממות פיתוח תסריטים

חממות לפיתוח תסריטים – להרבה פסטיבלי קולנוע בינלאומיים יש חממות שהן הזדמנות מצוינת לפיתוח התסריט, לרכוש ידע וניסיון בינלאומי, לעבוד עם מומחים עולמיים, ליצור נטוורקינג עם יוצרים שיגדלו יחד אתכם ולהתחיל קריירה בינלאומית. חשוב לבדוק את דרישות הקבלה של כל חממה ואת הניסיון הנדרש. מידע על חממות מובילות מופיע באתר איגוד התסריטאים http://www.film-e-good.org.il/siteFiles/1/70/10612.asp

לעיתים יש מלגות המסבסדות את עלות החממה, ואם יש לכם דרכון זר, ייתכן שגם תזכו למימון חלקי. תמיד שווה לבדוק ולשאול.

השגת מימון ציבורי לפיתוח

כדי לממן את עלות הפיתוח ניתן להגיש את הכסף לקרנות קולנוע שלרובן יש מסלול לפיתוח הפקות.

רוב הקרנות משקיעות בשלבים שונים ביצירת הסרט: פיתוח, הפקה, השלמת הפקה והפצה.

ישנן קרנות עם מסלולי הגשה לקולנוע עצמאי או גרילה שמעודד יצירה עצמאית של יוצרים בעיקר בתחילת דרכם.

לפני שמגישים לקרן יש לבדוק את התחומים בהן היא משקיעה. לדוגמה: קרן הקולנוע הישראלי משקיעה בסרטים עלילתיים באורך מלא. הקרן החדשה לקולנוע וטלוויזיה משקיעה בעיקר בסרטים דוקומנטריים קצרים וארוכים, ואילו קרן גשר משקיעה בקולנוע עם דגש על תוכן יהודי או מהפריפריה הגיאוגרפית וחברתית.

מידע על הקרנות בארץ מופיע באתר איגוד המפיקים

למסלול פיתוח בקרנות לרוב אין צורך במפיק, ותסריטאים יכולים להגיש ישירות לקרן.

ראוי לציין שרוב מסלולי ההפקה כבר כן יש צורך במפיק שיהיה אמון ואחראי על הצד הפיננסי וכל ההתנהלות התקינה של ההפקה.

חשוב לדעת שלרוב ניתן להגיש את התסריט לקרן פעם אחת בלבד. הגשה שנייה מאושרת רק במידה והתסריט שונה באופן משמעותי. חשוב לבדוק זאת בתקנון הקרן, ולהגיש תסריט, או מוצר, שאתם שלמים איתו ומאמינים בו. אין אפשרות למשוך תסריט או להחליף גרסת תסריט אחד בתסריט שני לאחר ההגשה, מכיוון שהתסריטים כבר מועברים ללקטורים, אנשי מקצוע שהקרן בוחרת כדי שיעריכו את התסריטים המוגשים.

סכומים ודרישות

לדוגמה לקרן הקולנוע הישראלי יש מסלול פיתוח "מקצועי" המיועד ליוצרים עם ניסיון קודם בכתיבה של סרט עלילתי (דרמה) באורך של 50 דקות לפחות שהוקרן במסגרת מקצועית, מסחרית או פסטיבלית, או 3 פרקים בסדרת דרמה באורך של 30 דקות כל פרק, שהוקרנו במסגרת מקצועית, מסחרית או פסטיבלית. במסלול זה ניתן להשיג בין 40,000-80,000 ₪ .

למסלול הפיתוח "הפתוח" רשאים לפנות יוצרים בעלי רקע אמנותי מוכח שאינם בעלי ניסיון כמפורט ב"מסלול המקצועי" והשקעת הקרן במקרה זה תהיה עד סך של 30,000 ₪.

שימו לב: כל מגיש/ תסריטאי יהיה רשאי להגיש פרויקט אחד בלבד במועד ההגשה!

ניתן להגיש תקציר מורחב שנית לאחר 6 חודשים ממועד הדחייה. מוטב להמשיך לפתח את התקציר לפני ההגשה השנייה כדי להגדיל את הסיכויים לקבלת התמיכה.

השקעתה של הקרן בפיתוח התסריט איננה מחייבת אותה להשקיע בהפקת הסרט. זוהי רק ההתחלה

מומלץ בחום להירשם לניוזלטר של כל קרן וכך לקבל עדכונים על מועדי ההגשה השונים ועל האירועים שהיא מארגנת כדי להגיש בזמן ולהשתתף באירועים בהם ניתן לרקום שיתופי פעולה פוריים.

בכתבות הבאות נבחן דרכים נוספות לגיוס מימון כמו תחנות טלוויזיה, גיוס המונים וקופרודוקציות בינלאומיות דרכם משיגים מימון מחו"ל. נעזור לכם להמשיך לפתח את הרעיון והמיזם שלכם, ולהבין איפה נמצא הכסף, ואיך להגיע אליו באופן הטוב ביותר.

בהצלחה!

על הכותבת:

נועה קשרל היא בעלים של NOA – International Film Marketing המתמחה בשיווק סרטים ישראליים בעולם למעלה מ– 10 שנים.

NOA מייעצת ליוצרים ויזמים בנושאי מימון ושיווק בינלאומי. בנוסף להעברת קורסים וסדנאות בתחומים אלו עם טובי המומחים ושותפים מובילים כגון איגוד התסריטאים, אוניברסיטת תל אביב ו– PwC Israel .

הקורס השנתי למימון ושיווק בינלאומי של סרטים אותו היא משיקה בפעם השלישית עם איגוד הבמאים נפתח ב– 7.7.15.

הוא כולל מומחים מובילים שיתנו כלים מעשיים וידע שימושי להגשמת מיזמים בקולנוע, טלוויזיה וניו מדיה בארץ ובעולם!

http://www.noa-international.com/site/detail/detail/detailDetail.asp?detail_id=616801

נועה עצמה היא בוגרת MEDIA – Business School בית ספר למנהל עסקים בנושא קולנוע ומדיה בחסות האיחוד האירופאי http://www.noa-international.com/

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן