מי הזיז את החיים שלי?

יעקב שדה צילום שירן סבוראי 3

יעקב שדה תושב רחובות הוציא בימים אלה קובץ סיפורים קצרים ("ללא סימנים מקדימים") על אנשים שברגע אחד העולם שלהם מקבל תפנית חדה. מה הם לקחו מהמשבר שחוו והאם הביטוי "מה שלא הורג אותך – מחשל אותך" נכון תמיד?

 

מאת זהר נוי

 

איש חכם אמר פעם: "אלוהים מדבר אלינו, אבל רובנו לא מקשיבים. כשהוא רואה שאנחנו מתעלמים הוא מרים את הקול וכשגם זה לא מושך את תשומת הלב שלנו, הוא דופק שאגה שמרעידה את עולמנו עד שלא נשארת בו אבן על אבן".

 

נזכרתי באיש הזה, שאגב לא היה אדם דתי, כשקראתי את הספר "ללא סימנים מקדימים" של יעקב שדה. זהו אוסף מקסים של 19 סיפורים מרתקים בעלי תובנות חזקות על החיים של אנשים שהתהפכו ברגע אחד. בחלק מהסיפורים אפשר ממש לחוש את הביטוי "האדם מתכנן תכניות ואלוהים צוחק", באחרים יש תחושה שנקלענו לסרט של פליני או ליצירה קפקאית, שבה הגיבור נזרק לשולי החיים ברגע אחד בלי הכנה, והוא נאבק לחזור חזרה כנגד כל הסיכויים.

 

במקרים כאלה השאלה החשובה ביותר היא מה ייקחו הגיבורים מהמשבר שחוו והאם יצליחו לקום חזרה? לא נספק לכם את כל התשובות כדי לא להרוס את חוויית הקריאה המאוד מומלצת של הספר, אבל בכתבה הזאת נעשה לכם היכרות עם הסופר, שהוא דמות מרתקת בפני עצמה.

 

יעקב שדה, בן 73, נשוי+2, הוא מומחה לרובוטיקה ובינה מלאכותית, שעוסק שנים רבות בתעשיית ההיי-טק כמהנדס ויזם. "ללא סימנים מקדימים" הוא ספרו השני. בנערותו כתב ספר הרפתקאות לנוער – "האוצר הנעלם".

 

בשנת 1987 הקים עם שותפיו את חברת "אוריסול". החברה פיתחה רובוט לתפירה אוטומטית של נעליים שמצויד בראיה ובבינה מלאכותיות. טכנולוגיה שהקדימה את זמנה. למרות שיעקב אהב מאז ומתמיד לכתוב, המסלול התובעני של הקמה וצמיחה של חברת היי-טק לא אפשר את הפנאי לכך. לאחר שצמצם את פעילותו המקצועית בשנים האחרונות, חזר לכתיבה. ספר זה נכתב במהלך השנים האלה.


 יעקב, ספר לי על מה הספר שכתבת?

 

"הספר, בעריכת עדנה שמש ובהוצאת ספרי ניב, כולל קובץ של סיפורים קצרים על אנשים שעברו תהפוכות בחיים. זה קרה להם פתאום, בלי הכנה מוקדמת, מכאן השם של הספר 'ללא סימנים מקדימים'".

 

אתה מגיע מעולם הטכנולוגיה. מה גרם לך לכתוב סיפורים?

 

"מאז שאני זוכר את עצמי כתבתי. בכתה ח' עברתי לבית ספר חדש וכדי להתחבב על הילדים כתבתי שירים בעלי עלילות על המורים עם המורות, וזה הפך אותי למקובל, עד ששיר שכתבתי על המנהל והמורה לחשבון התגלגל לידיים שלו. הוא הזמין את ההורים שלי לשיחה ואחרי ששטף אותי על תוכן השיר, אמר להם 'לילד יש כישרון כתיבה, כדאי שינצל אותו לכיוונים חיוביים'. אבא שלי אמר למנהל 'דווקא יש לו כמה סיפורים יפים שהוא כתב בבית'. המנהל ביקש לראות אותם ולאחר שראה הציע לי להוציא אותם כספר ילדים דרך ההוצאה לאור שהייתה בבעלותו. כך התחילה קריירת הכתיבה שלי בכיתה ח. מכאן הייתי בטוח שאתפתח לכיוונים ספרותיים, אבל אז החיים שלי קיבלו טוויסט שגרם לי לזנוח את הכתיבה. רק לפני חמש שנים כשהורדתי את היקף העבודה, חזרתי לאהבה הישנה שלי – הכתיבה".

 

הדמויות בספרו של יעקב שדה צבעוניות מאוד ומעניינות וכך גם הסיפורים שנקשרים בשמן. "רסק עגבניות" – קבלן שיפוצים חושף תגלית מדעית מרעישה שמזעזעת את שגרת חייו. בעקבותיה אנו לומדים מהו סדר העדיפות הנכון לחיים. "המהפך של מר ברום" – מנטורים בלתי צפויים עוזרים לפקיד נחבא אל הכלים להתגבר על משבר. דוגמה ליכולת הבלתי נדלית של האדם למצוא סיוע בעת צרה. "מוסד המשפחה" – בן צעיר מתקשה להתמודד עם הפריחה המאוחרת של אימו האלמנה. זהו משל לדעותינו כצעירים על הורינו המזדקנים, ולאן הדעות הקדומות לוקחות אותנו.

 

מאיפה מגיחות כל הדמויות הססגוניות האלה?

 

"אני לא יודע להסביר את זה. אולי יש לי דמיון מפותח ומשם מגיעים כל מיני רעיונות ודמויות".

 

מה היו התגובות על הספר שלך?

 

"אני חייב לומר בצניעות שהיו תגובות מצוינות. אנשים מפרגנים ואומרים שהסיפורים מעניינים, השפה קולחת וכיף לקרוא".

 

מכל הגיבורים שלך יש דמות שאליה התחברת יותר?

 

"כן, לילד בסיפור 'הכישרון של כפיר'. בסיפור מתואר ילד על הרצף האוטיסטי שיושב בכיתה עם ילדים רגילים. התחלתי לכתוב בלי לדעת מה מרגיש אדם אוטיסט ואיך הוא מתנהג. קראתי על אוטיזם ואת מה שלמדתי, שילבתי בסיפור. אני מקווה שהעלילה והסיום המיוחד נאמנים למציאות".

 

יש לך סיפור מעניין על אדם שחותך את האצבע שלו

 

"נכון. מדובר באקדוחן שחיסל את כל יריביו. אחרי שהפך לשולף הכי מהיר במערב התחילו האקדוחנים הצעירים לטעון לכתר ולהזמין אותו לדו-קרב. הוא הבין שיש לו שתי אפשרויות: להמשיך להתייצב לדו-קרב ולהסתכן במוות או למצוא פתרון יצירתי לחמוק מכך. הוא חתך לעצמו את האצבע של ההדק ובכך חשב שפטר את עצמו מהאתגר שניסו לכפות עליו הטוענים לכתר".

 

נשמע כואב.

 

"פחות ממוות, זה בטוח".

 

הדמיון עזר לך גם בעולם הטכנולוגי?

 

"אני מניח שכן. כשמפתחים מוצר שלא קיים באמצעות טכנולוגיה חדשה, צריך הרבה דמיון כדי לראות איך הוא יפעל כשיושלם".

 

בקטע הזה של השיחה ניכר ביעקב שהוא מדבר בעיניים נוצצות כשהוא מדבר על הטכנולוגיה, בעיקר כשהוא מתאר באוזניי את הרובוטים שפיתח והפכו את התעשייה למתקדמת ומרתקת לא פחות מספרו".

 

כמהנדס, מעניין לשמוע את דעתך על החשש מרובוטים. האם יכול להיות שרובוטים יחליפו לגמרי את בני האדם במקומות העבודה?

 

"במקצועות שמתבססים על איסוף וניתוח מידע, כמו עריכת דין, ראיית חשבון ורפואה סביר שהרובוטים ישלטו. אם נחשוב על ביקור אצל רופא משפחה רובוטי, שאגב אף פעם לא מאחר לעבודה. הוא יחבר לגופך גששים לבדוק את מצבך הפיזי, יתחקר אותך באופן היסודי ביותר על כל הסימפטומים שלך, ויאמר לך – על סמך ניתוח הנתונים שלך מול מידע שנאסף מכל מאגרי הרפואה בעולם – מה הדיאגנוזה ומה התרופה המומלצת, בדיוק רב יותר מכל רופא. אני לא בטוח שרופאים יאהבו את זה, אבל החולים בטוח ירוויחו מכך".

 

אלו מקצועות נוספים ייעלמו?

 

"נהגי אוטובוס למשל. אין יתרון לאדם שנוהג באוטובוס במסלול קבוע, אם יש רובוט, שאף פעם לא עייף, תגובתו מהירה ודעתו לא מוסחת בזמן הנהיגה".

 

מה כן יישאר?

 

"הרובוט לא יוכל להחליף את הצורך בקרבה אנושית ואינטימיות, לכן כל מה שקשור למקצועות הדורשים קשר אנושי יישאר. גם מקצועות שדורשים יצירתיות לא יוחלפו במהרה".

 

נזכה לקרוא עוד ספר שלך?

 

"אני כותב כל העת ומאז שהשקתי את הספר הצטברו אצלי סיפורים נוספים בכמות שמאפשרת ספר חדש. זה עדיין מוקדם, אבל אם אוציא עוד ספר, הוא יהיה בנוי פחות על הפתעות, אלא על התנהגות בני האדם במצבים שונים. למי שמתעניין, את ספרי החדש ניתן להשיג גם בחנויות הדיגיטליות ברשת, באתר ההוצאה או לרכוש ממני עם הקדשה אישית".

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן