מאנדלוסיה באהבה שלמה בר, ליאת יצחקי ואמיל זריהן בפיוטים ושירים אנדלוסיים עם עיבודים סימפוניים חדשים וסוחפים.

שלמה-בר.-צילום-אביב-פרץ

מאנדלוסיה באהבה

שלמה בר, ליאת יצחקי ואמיל זריהן בפיוטים ושירים אנדלוסיים עם עיבודים סימפוניים חדשים וסוחפים.

השלושה יתארחו בקונצרט האנדלוסי "מכפר טודרא לירושלים" של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון.

היצירות שיבוצעו בקונצרט זה אהובות במיוחד. השירים והפיוטים מלודיים ופופולריים ומבוססים על המוסיקה האנדלוסית אחרי גירוש ספרד.

מנצח, מעבד ומנהל מוסיקלי: שמואל אלבז. יועץ מוסיקלי: יורם אזולאי

עם חברי אנסמבל "מטרוז' – לוד" בכלי נגינה מסורתיים.

21.12 יום ד' בשעה 20:30, היכל התרבות ראשל"צ

ב-21.12 תקיים התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון את הקונצרט "מכפר טודרא לירושלים", הקונצרט הראשון העונה בסדרה "מאנדלוסיה באהבה". בקונצרט יופיעו הזמר והמלחין שלמה בר, הזמרת והפייטנית ליאת יצחקי והפייטן הוותיק, אמיל זריהן. לצדם ישתתפו נגנים חברי אנסמבל "מטרוז' – לוד" עם כלי נגינה מסורתיים. המנצח ומנהלה המוסיקלי של הסדרה כולה הוא שמואל אלבז שגם אחראי לעיבודים הסימפוניים של היצירות. יועץ מוסיקלי: יורם אזולאי.

התוכנית לקונצרט זה היא בעיקרה מוסיקה אהובה ופופולרית. "נבצע יצירות שבהן המוסיקה מלודית ונחשבת ליפה, קליטה ונעימה", אומר שמואל אלבז, ומוסיף כי "לאחר גירוש ספרד נדדה המוסיקה האנדלוסית לארצות המגרב. עם השנים הושפעה המוסיקה מהלחנים הקלאסיים במוסיקה האלג'יראית והמרוקאית וסגנון זה נטמע בתוך תפילות בית הכנסת".  בין היצירות שיבוצעו: ידיד נפש, יפו דודייך, אני תמה, ילדים זה שמחה, שחרחורת, ועוד. הפירוט המלא בהמשך.

כל אחד מהסולנים בקונצרט מביא איתו את סגנונו האישי. הפייטן הידוע ורב המוניטין, אמיל זריהן,  יבצע רפרטואר השייך לסגנון הג׳ירי וגלגולו של סגנון זה עד להגעתו לארץ ישראל עם מוסיקה של ג׳ו עמר שנכתבה ובוצעה בארץ בהתבססה על סגנון זה. שלמה בר, אחד היוצרים הישראליים החשובים שהושפעו מהמוסיקה האנדלוסית ואשר יצר סגנון ייחודי. הוא יבצע יצירות שכתב ובהן: ילדים הם שמחה וכפר טודרא ועוד. ליאת יצחקי משקפת את החידוש המרענן של פייטניות המתמחות ברזי הפיוט האנדלוסי. היא תבצע יצירות המציינות את מסע הנדודים מספרד ושירת הלאדינו דרך מרוקו ועד לפיוטים שנכתבו בישראל.

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון היא הראשונה שמבצעת מוסיקה אנדלוסית בעיבודים סימפוניים מלאים. הקונצרט הראשון ברוח זו התקיים ביולי 2016 והוא בישר על הסדרה האנדלוסית החדשה שנפתחה העונה ובה שלושה קונצרטים. שיתוף הפעולה עם שמואל אלבז, יורם אזולאי ואנסמבל "מטרוז'-לוד" החל בקונצרט זה.

אמיל זריהן – פייטן Emil Zrihan


זוכה פרס משרד התרבות ע״ש אריק איינשטיין לשנת 2016  אשר זכה למוניטין רב בקרב קהילות ישראל ברחבי העולם. פייטן ותיק אשר מרבה להופיע עם תזמורות אנדלוסיות שונות. זריהן לקח חלק גם בקונצרט האנדלוסי הקודם של התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון, שהתקיים ביולי אשתקד.

שלמה בר – מלחין וזמר Shlomo Bar


אחד היוצרים החשובים שהושפעו מהמוסיקה האנדלוסית, אשר יצר סגנון מוסיקלי ייחודי. כיום ניתן אולי לאפיין אותו כ"רוק מוסיקת עולם" – המושפעת ממוסיקה ערבית וצפון אפריקאית מסורתית, וממזמורי תפילה, אך גם מרוק מתקדם של שנות ה-70. בר השתמש בסגנון לירי ובשירי משוררים להביע את מחאת יהודי המזרח נגד עוולות חברתיות מתקופת העלייה של שנות ה-50.

ליאת יצחקי – פייטנית וזמרת
Liat Itzhaki


הופיעה במהלך הקריירה המוסיקלית שלה במגוון הפקות בארץ ובחו”ל, בערבי שירי משוררים, ובקונצרטים עם התזמורת האנדלוסית הישראלית. ליאת יצחקי מוכרת גם כמגישת תוכנית הטלוויזיה בערוץ 10 'אשת חיל' בה היא מארחת נשים מתחומי עיסוק ומגזר שונים, המשוחחות על נשיות, חברה, יהדות ואקטואליה.

שמואל אלבז Shmuel Elbaz


יליד באר שבע, בוגר האקדמיה למוסיקה בירושלים בפקולטות לביצוע וניצוח, והאקדמיה למוסיקה באמסטרדם. השתלם אצל המנצחים פרופ' מנדי רודן ,סטנלי ספרבר, פטר אטווש, דויד פורסליין, רולנד קיפט וליאור שמבדל.
בשנים 2002-2015 כיהן כמנצחה הראשי של התזמורת האנדלוסית הישראלית. ב 2006, זכתה התזמורת בפרס ישראל על תרומה לחברה ולמדינה בתחום התרבות. חתן פרס באר שבע למצויינות בתחום המוסיקה לשנת 2007.
משנת 2016 מכהן כמנצח הבית בתזמורת  נתניה הקאמרית הקיבוצית. מופיע רבות כמנצח אורח בתזמורת הסימפונית ירושלים, הסימפונית הישראלית ראשון לציון ואחרות.  שמואל אלבז הוא סולן מנדולינה והבוגר הראשון באקדמיה למוסיקה בירושלים בכלי זה. במקביל להופעותיו כמנצח מופיע כסולן במנדולינה עם מרבית התזמורות החשובות בארץ, וכן בהרכבים שונים ובסגנונות מוסיקה מגוונים קלאסי, אתני, מוסיקת עולם, ומוסיקה ישראלית. שמואל הקליט את הסונטות והפרטיטות לכינור סולו מאת יוהן סבסטיאן באך בהקלטת בכורה עולמית, במנדולינה.
הקים ,ניגן וניהל מוסיקאלית  את רביעיית המנדולינות הישראלית (קרמן) עטורת הפרסים אשר תקליטה הראשון זכה לשבחים והשמעות  רבות בארץ ובעולם. באוגוסט 2003 זכה בפרס ראשון בתחרות בינלאומית יוקרתית להרכבי כלי פריטה, שנערכה בלה-ריוחה, ספרד.
עוסק בעיבוד ולהלחנה. עיבד אלפי יצירות לתזמורת האנדלוסית וכן לתזמורות נוספות. תזמוריו מוקלטים על אלבומים של רבים של אומני ישראל. בשנים 2002-2005 שימש שמואל כמרצה באוניברסיטת חיפה בחוג למוסיקה ובחוג ללימודים רב תחומיים וביחידה למצוינות בחינוך באוניברסיטת בן גוריון ועסק בהוראת מקצועות תורת המוסיקה. כיום מרצה במסלול לעיצוב פס קול בחוג לאומנויות הקול והמסך במכללת ספיר. בשנת 2004 הקים ומאז מנהל את בית הספר למוסיקה בנתיבות. עוסק בחינוך למצוינות ובטיפוח תחום התרבות בנגב.

התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון
התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון-לציון נוסדה בשנת 1988 על-ידי עיריית ראשון לציון. בתוך זמן קצר התמקמה בקצה העליון של הפירמידה האמנותית, כגוף מוסיקלי מוביל ומחדש בישראל. משנת 1989 משמשת התזמורת בהצלחה רבה כתזמורת הבית של האופרה הישראלית.

התזמורת מציעה לקהלה מגוון רחב של יצירות מכל התקופות בתכניותיה הכוללות סדרות קונצרטים למנויים, קונצרטים רבים לכל המשפחה, מופעים מוסיקליים לקהל צעיר וקונצרטים מיוחדים לגיל הזהב. התזמורת יצאה לסיורים באירופה כתזמורת האופרה וכן כתזמורת סימפונית לכל דבר. בשלהי שנת 2014 קיימה התזמורת סיור קונצרטים בסין בניצוחו של מנהלה המוסיקלי החדש, ג'יימס ג'אד. אולמות הקונצרטים בצ'ינדאו, בבייג'ין ובשנחאי (שם השתתפה התזמורת בפסטיבל שנחאי וניגנה קונצרט שהוגדר כאירוע מרכזי של הפסטיבל) היו גדושים בקהל שקיבל את התזמורת בתשואות רמות ונלהבות. בקיץ 2008 בפתח עונת העשרים החגיגית יצאה התזמורת למסע הופעות מוצלח במיוחד בארגנטינה ובברזיל.

החל בשנת 2010 לוקחת התזמורת חלק חשוב ומרכזי בהפקות האופרה במצדה בשיתוף האופרה הישראלית. עד כה עלו האופרות "נבוקו" (בשנת 2010), "אאידה" (בשנת 2011), "כרמן" (בשנת 2012), "לה טראויאטה (בשנת 2014), "טוסקה" (בשנת 2015) בניצוחו של דניאל אורן והפקה בימתית של "כרמינה בורנה" בניצוחו של ג'יימס ג'אד. התזמורת זכתה לשבחי הביקורת. 50,000 איש מהארץ ומחו"ל שמעו את התזמורת בהפקות הענק לרגלי המצדה. החל בעונת הקונצרטים  2014-2015 מונה ג'יימס ג'אד למנהל המוסיקלי החדש של התזמורת והחליף את דן אטינגר אשר כיהן בתפקיד 7 שנים . אטינגר מכהן עתה כמנצח אורח ראשי. ג'יימס ג'אד מונה לאחרונה גם כמנהל מוסיקלי וכמנצח ראשי של התזמורת הפילהרמונית של סלובקיה.

מכפר טודרא לירושלים – התזמורת הסימפונית הישראלית ראשון לציון
קונצרט בסדרה "מאנדלוסיה באהבה"
21.12 יום רביעי בשעה 20:30
היכל התרבות ראשון לציון
מנצח, מעבד ומנהל מוסיקלי: שמואל אלבז
משתתפים: אמיל זריהן פייטן, שלמה בר זמר ומלחין, ליאת יצחקי זמרת ופייטנית
כלים מסורתיים: אנסמבל מטרוז' – לוד
ייעוץ מוסיקלי: יורם אזולאי
בתוכנית
שירים ופיוטים אנדלוסיים עם השפעה של מוסיקה אלג'יראית ומרוקאית. בין היצירות: ידיד נפש, יפו דודייך ,אגדלך, אני תמה, ילדים הם שמחה, שחרחורת, ועוד. הפירוט המלא בהמשך.
מחירי כרטיסים: 72-150 ₪.
המחיר נקבע לפי המקום באולם, הנחות לגמלאים.
טל' להזמנות כרטיסים: 03-9484840 או דרך אתר התזמורת.

פירוט היצירות בקונצרט:

  • תושיא לתזמורת – פנטזיה נהוואנד
  • אמיל זריהן –   יפו דודייך + דר שמיים + די למבין

מילים : ר׳ ישראל נג׳ארה

  • אמיל זריהן – עשקת פלאנדלוסיה+מרים

לחן : אלמוני

  • ליאת יצחקי – אגדלך+יעלם שבני

מילים : אברהם אבן עזרא +ר׳ ישראל נג׳ארה

  • ליאת יצחקי – צור משלו + אברהם אבינו

מילים ולחן : אלמוני

  • אמיל זריהן – כוכבי שקע + להרים הגבוהים

מילים ולחן : ג׳ו עמר

  • ליאת יצחקי +שלמה בר+אמיל זריהן – שתלתם ניגונים+ ידיד נפש .

לחן לשתלתם ניגונים: דוד זהבי . מילים לידיד נפש: ר׳ אלעזר אזקרי.

  • שלמה בר – אני תמה.
    לחן: שלמה בר. מילים: ר׳ שלום שבזי
  • שלמה בר – כפר טודרא
    לחן: שלמה בר. מילים :יהושוע סובול
  • שלמה בר – שיר השוק.
  • לחן: שלמה בר. מילים :יהושוע סובול
  • שלמה בר – ילדים זה שמחה
    לחן: שלמה בר. מילים :יהושוע סובול
  • ליאת יצחקי +שלמה בר+אמיל זריהן – שחרחורת

מילים ולחן :רומנסה ספרדית מימי הביניים

לפרטים נוספים, עדי שטרסמן, ענת מרומי יחסי ציבור 052-8564444 ענת מרומי 052-8133813

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן