לבנות ארמונות בחול

בימי הקיץ ניתן לצפות בבונים מגדלים וארמונות בחול הים, כשלאלו הקרובים למים הגלים לעיתים מנפצים ברגע את המבנים, ואף סוחפים את הבונים לתוכם. זה מזכיר לי מצבים בתהליכי אימון NLP בו יש ציפייה והתרגשות גדולה לקראת שינוי חדש, וברגע של קושי ולחץ עולה אותה תחושה של התנפצות. כשלכל אדם ואישה דרך – אסטרטגיה משלו להתמודד עם מצבי מתח ורגשות שליליים.

סגנון הבעת הרגש השלילי היא ראשית תלוית אישיות המונחה, וקשור למה שהוא למד בחייו לגבי תגובה במצבים מאתגרים. כל אלה ועוד חוויות עבר יצרו אמונות לגבי אסטרטגיות התגובה הנכונות, לפי אמות המידה המוסריות שיצר.

וירג'יניה סאטיר מטפלת משפחתית, ומודלינג למודל הנלפטיסטי מטה-מודל META MODEL טוענת כי במצבי-לחץ יש ארבעה סוגים עיקריים של אסטרטגיות שמקורם הישרדותי. הראשון הוא המרצה שמבטל את עצמו ואת צרכיו למען האחר. השני הוא המאשים, ששומר, לרוב בכעס, על ערכו באמצעות ביטול האחר ולכן חש או נמצא בודד. השלישי הוא השכלתן, השומר על עצמו מפני כאב באמצעות התכחשות לרגשות שלו ושל האחר, ולכן אצלו "הכל הגיוני". הרביעי הוא המטשטש – חסר הביטחון, שעסוק בהסטת תשומת הלב מהתכנים.

לעיתים סגנון התגובה שלנו מתאים, וזה לרוב כשהוא חיובי. ויש לשנותו בתגובה שלילית הפוגעת במונחה ובאחרים. כאן בחרתי להרחיב לגבי תגובות מזיקות למונחה ולאחרים. ההנחה היא שניתן לזהות התנהגות ולהבין שהאדם נמצא במצב של סטרס. הסיבה לרוב היא שזו הדרך שהוא מכיר או משרתת אותו ביעילות להתמודד עם הרגש השלילי.

החל מהתפרצויות זעם ומריבות, לצד תובענות של האדם ואחרים. רגשות ותחושות של האשמה עצמית ופיתוח חרדות. התנהגות של חבלה עצמית, עומס משימות, לשם ריצוי לרוב אחרים. לצד או אימפולסיביות, כתגובה אוטומטית לצד חוסר סבלנות או וקושי בדחיית סיפוקים. בנוסף לקושי לשאת תסכולים ולהתמודד עם מצבי לחץ ושחיקה. כמו-כן, שינה מעטה או מרובה מידיי. היצמדות למסכים ושימוש מרובה בהסחות רגשיות, עד צריכה של תרופות נוגדות חרדה ודיכאון, ומקרים קשים של התאבדויות.

קיימות מספר אסטרטגיות שלפיהם א/נשים פועלים בעת קונפליקט או ותחושה של צורך לא מסופק. העניין הוא שבכל אחד מהם יש רווח, אך גם יש הפסד. באסטרטגיה של הפעלת כוח, הרווח הוא השגת הצורך שלי במהירות, וההפסד הוא שהצד השני גם מפעיל כוח, לצד תחושות כעס, ניכור עד ניתוק. באסטרטגיה של ניתוק מגע הרווח הוא שחרור מהלא-רצוי – המזיק/הרע במהירות, וההפסד הוא כעס וניתוק גם מהרצוי – מהטוב.

באסטרטגיה של ויתור או ופשרה הרווח הוא קבלת שקט – אין ויכוחים, שימור המצב הקיים – הכל ממשיך כפי שהיה, ומילוי צרכים באופן חלקי. ההפסד הוא תחושות של תסכול ומצד שני אין קבלת מענה לצרכים חשובים. באסטרטגיה של שיתוף פעולה או והידברות הרווחה הוא מגיעים להסכמה מלאה או לפחות חלקית, ויש הבנה של שני הצדדים האחד את השני. בנוסף, מוצאים מכנים משותפים, ובכך מסייעים האחד השני במילוי הצרכים. ההפסד הוא השקעת זמן ואנרגיה, תסכול עד שמגיעים להסכמה, ויש אף חוסר וודאות לגבי עד כמה ימולאו הצרכים שלי, ועד כמה אוכל למלא צרכים של האחר.

במצבים של סטרס אנשים מגיבים באחד או יותר מהמצבים הבאים המכונים 4 ה-F. FREEZ קפיאה במקום, שהמטרה היא לעצור ולזהות את הסכנה. FLIGHT בריחה מהסכנה. FIGHT מלחמה מול המאיים. והמצב הרביעי FRIGHT אימה-פחד-יראה, שהיא התקפלות במקום, של העמדת פני נכנע או מת, בכדי לגרום לאיבוד עניין של התוקף, ובהמשך פגיעה בנתקף. מכאן שמאחורי כל תגובה שלילית יש פחד, הגורם להגיב באחת מ-4 הדרכים שפורטו כאן.

בכדי ליצור שינוי, כדאי בשלב הראשון לזהות, כיצד הינך מגיב-ה במצבי לחץ. לשם כך, אני מצרפת 10 שאלות מתוך שאלון הנלמד בקורס "ניהול רגשי".

כתוב ליד כל שאלה את סוג התגובה – בחר את הכי מדוייקת בין אפשרויות א'-ה':

  • קפיאה – חוסר תגובה – הלם
  • בריחה – התעלמות
  • מלחמה – תוקפנות
  • אימה – פחד – יראה – התקפלות – ויתור
  • בחיוך – בשמחה – בחיבוק

 

השאלות:

  1. רכשת מכשיר חדש וגילית שחסר חלק – כיצד תגיב/י?
  2. גילית ששילמת מחיר היקר ב-25% יותר לאינסטלטור – כיצד תגיב/י?
  3. הגעת לרכבך בבוקר וגילית תקר ברכב – כיצד תגיב/י?
  4. שלחת שאלה למישהו, והוא אינו משיב – כיצד תגיב/י?
  5. מישהו אינו מדייק בתיאור של מקרה משותף של שניכם – כיצד תגיב/י?
  6. מישהו מתנגש בך והקפה נשפך – כיצד תגיב/י?
  7. קבעת עם מישהו הוא מאחר ואינו עונה לטלפון – כיצד תגיב/י?
  8. מישהו טועה ומטיל עליך את האחריות – כיצד תגיב/י?
  9. השאלת למישהו ספר, והוא אינו מחזיר אותו – כיצד תגיב/י?
  10. הינך משוחח עם מישהו, ועוד לא סיימת והוא מתחיל לתת לך עצות – כיצד תגיב/י?

 

סיכום: בדיקה כמה מתוך 10 ענית לכל סוג תגובה. אין זה שאלון מדוייק, אך בהחלט נותן סוג של תמונה ראשונית למודעות. כשאם התוצאות ברובן הן תגובה מסוג ה' – הינך לרוב מגיב בצורה חיובית.

כמתנפץ לך ארמון בחול, אפשר ללמוד ממנו ואולי לבנות במקום אחר או בחומר אחר, כי תמיד יש עוד אפשרות להגיב במצבי לחץ, וללמוד מכל משבר מה ניתן לעשות אחרת?!

שתפו את הפוסט

שיתוף ב facebook
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב print

השארת תגובה

גיליון החודש
שער מגזין 97
המלצות החודש
פרסומות
צור קשר
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן