הגורמים לבטן שמנה והתועלת בפעילות גופנית

מאת: איילת נדיבדיאטנית קלינית, M.Sc, מנהלת מקצועית רשת סטודיו C.

השמנת יתר נחשבת לגורם התחלואה ה-6 ברשימת התחלואה העולמית והיא גורם סיכון להתפתחות מחלות שונות כמו, מחלות לב וכלי דם.

השמנה בטנית

רקמת השומן המרכזית הינה רקמת חיה המפרישה חומרים המשפיעים על היצרות והתרחבות כל דם וגורמים להתפתחות דלקות. השמנה באזור הבטן – ההשמנה הבטנית, מגבירה את הסיכון לחלות בהשוואה להשמנה בשאר חלקי הגוף. השמנה באזור הבטן נחשבת למסוכנת יותר מאשר השמנה באזור האגן והירכיים.

הגורמים לבטן שמנה

צריך להבין שלא כל השמנה בטנית היא בשל שומן המצוי בתוך הבטן. בהרבה מקרים הגורם לנפיחות של הבטן מקורה בהצטברות גזים, שכאשר משנים את התזונה ואוכלים מזון שמונע הצטברות של גזים ובאופן מאוזן, הגזים פוחתים והבטן יורדת. במקרים שהבטן נפוחה שלא כתוצאה מגזים, הדבר מעיד על עודף שומן בתוך הבטן. במצב כזה הגוף סובל מתנגודת לאינסולין. מדובר בתסמונת שבה השומן משפיע על היכולת של הגוף לנצל את הפחמימות לאנרגיה ואז רמות הסוכר והאינסולין בגוף גבוהות, מבלי שהגוף מזהה אותם. בעקבות כל זה ישנה עליה בשומן והסכנה לחלות בסוכרת ובטרשת עורקים גוברת. מסתבר שמתח נפשי גורם לפעילות הורמונלית מוגברת. הקורטיזול, משפיע על הצטברות השומן בבטן. בזמני מתח בתוספת לתזונה לא מאוזנת תתקבל עליה ברמת השומנים בגוף. חוסר שינה גם כן משחק תפקיד בהפגת מתח ובהפחתת שומנים בבטן. שעות שינה ואיכות השינה הם פקטור חשוב בהפחתת שומנים בבטן.

השפעות גיל המעבר על שומן בטני אצל נשים

נשים לאחר גיל המעבר, סובלות מעליה ברמות השומן בבטן בגלל שההורמון הנשי, אסטרוגן בירידה וההורמון הגברי טסטוסטרון בעליה. כדי לאזן את ההורמונים מומלץ לנשים לצרוך תזונה המכילה פיטואסטרוגנים מהצומח כמו למשל טופו, אצות – מקר מיסו, סושי, קטניות .

מאפייני השומן המצטבר בבטן

רמות גבוהות של אינסולין גורמות להצטברות שומנים בעיקר באברים הנמצאים בחלל הבטן. כאשר המצב מחמיר השומן הבטני שהצטבר מצטבר בכבד, בכליות במעיים ואפילו מגיע ללב (למרות שלא ניתן לראותו בגלל הצלעות). השומן באזור הבטן עלול לגרום למצבים בריאותיים מסוכנים שיכולים להגיע גם למצבי מות.

חשוב לציין שלא נמצאו הוכחות ששומן בטני הוא לא תופעה גנטית ושניתן להפחיתו בדרכים שונות. למשל כאשר מסת השרירים גדולה חילוף החומרים בגוף גבוה ושריפת קלוריות מוגברת יותר מאשר למי שמסת שריריו נמוכה יותר. אנשים שאין להן מצבורי שומן גדולים באזור הבטן יראו את השינוי בשריר הנבנה כאשר הם יעסקו בפעילות גופנית. אם במקביל לפעילות הגופנית ישמרו על דיאטה נכונה ובריאה יצליחו לרדת במשקל ויצליחו גם להוריד בשומן הבטני.

הגורמים להשמנה מורכבים ועדיין לא ברור לגמרי מהם הגורמים העיקריים להצטברות השומן בבטן (הרגלי אכילה תורשה וכו') אבל מה שכן יודעים שזה לא בריא ואפילו מסוכן. במקר שנערך באוניברסיטת בוסטון במכון לחקר הלב, נמצא קשר בולט בין השמנה באזור הבטן לבין שכיחות גבוהה של מחלות. השומן הבטני הופך לדלקתי ומיצר רעלים המגיעים למערכות החשובות בגוף המשבשים את המערכות ההורמונאליות הגורמים במקרים הקשים לחסימת עורקים.

מה שנכנס לפה מגיע לבטן

הצטברות השומן הבטני מושפעת מהתזונה. העשרת המזון הנצרך במזון בריא ואיכותי משפיע על פיזור השומנים בגוף. מומלץ להעשיר את התזונה בסיבים ולהמעיט בצריכת פחמימות "ריקות" וכמובן לבחור בתפריט מאוזן שיפחית את התשוקה לסוכר.

מבנה הגוף והצטברות השומן בבטן

מבנה הגוף הנשי מתאפיין בפרופורציות שונות בין הקיף החזה המותניים והירכיים. מאחר שמרבית האנשים אינם סימטריים בין החלקים השונים נפוצה חלוקה של מבנה גוף "תפוח" המתאפיין במותניים ובבטן מעובים יחד עם החלק המרכזי של הגוף, ולעומתו גוף שמאופיין בירכיים רחבים בהשוואה למותנים ולחלק העליון של הגוף. מקובל היה לחשוב שלבעלי מבנה גוף תפוח יש סיכון גבוה יותר לחלות במחלות לב וכלי דם, אבל כנראה שהסיבה איננה נעוצה במבנה הגוף אלה יותר בכמויות השומן שיש באזור הבטן. לבעלי מבנה האגס הנטייה לצבור שומן תהייה באזור האגן ובירכיים, דבר שעלול לפתח גם אצלם מחלות כמו למשל, סוכרת, שבץ מוחי, לחץ דם גבוה וגם מחלות לב. מסקנה שהסיבה נעוצה בשומנים המצטברים ופחות במבנה הגוף, למרות שהיה נהוג לחשוב שבעלי מבנה התפוח השומן המצטבר אצלם בכמות רבה באזור הבטן מהווים סכנה גדולה יותר.

פעילות גופנית לטובת הבטן

מחקרים שנערכו לאחרונה על הדרכים להתמודד עם השמנה בטנית, קבעו במורה חד משמעית שדיאטה היא לא אמצעי מספיק כדי לקבל תוצאות משמעותיות וחייבים להוסיף פעילות גופנית. במסגרת המחקרים, מדדו משקל, היקפים, אחוזי השומן וגודל תאי השומן של הנשים. הממצאים של המחקר הראו שרוב הנשים שעשו פעילות גופנית ביחד עם הדיאטה, הורידו משקל וגם הקטינו את אחוזי השומן וגודל תאי השומן קטנו ב-10%. לעומתן הנשים שלא עשו פעילות גופנית, לא הקטינו את גודל תאי השומן. במחקר שהתבצע באוניברסיטה בצפון קרולינה ארה"ב, נמצאו הוכחות ברורות שכדי להקטין את גודל תאי השומן חשוב לבצע פעילות ספורטיבית.

בתקופת גיל המעבר קשה יותר לרדת במשקל בגלל שישנה ירידה משמעותית בחילוף החומרים. המטבוליזם יורד עם הגיל וניתן להתמודד עם ירידה במשקל באמצעות אימונים אירוביים המגבירים את קצב חילוף החומרים. לאורך זמן כדי להגביר את היריד במשקל ובכמות השומן הבטני תהייה תלויה בעליה הדרגתית במינון בפעילות הגופנית ושמירה על תזונה מאוזנת.

לסיכום: שמירה על פעילות גופנית קבועה ומסודרת, היא דרך טובה לשרוף שומנים. פעילות אירובית בתוספת תרגילי התעמלות, כמו למשל כפיפות בטן, מסייעים בהצרת הקיפים, מחטבת את הבטן והחשוב מכל משפר את הבריאות יחד עם המראה החיצוני.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

גיליון החודש
שער מגזין 106
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
פרסומות
צור קשר
הכל מתחיל בך - הקול הגברי - באנר פרסום לקבוצת פייסבוק
סיגל גבאי, מלווה להתפתחות מקצועית ואישית, מאמנת מוסמכת, מאסטר ל- NLP.
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן