האם האינטרנט משנה אותנו

עולם האינטרנט תמיד ריתק אותי. ליצור אתר זה עולם ומלואו, יש בו רבדים על רבדים. זה מתחיל מאדם שמעוניין לחשוף את עצמו לעולם, ליתר דיוק חלק ממנו. במסגרת שיטוטי באינטרנט נתקלתי במאמר של פרופ׳ יאיר עמיחי-המבורגר, ראש המרכז לחקר הפסיכולוגיה של האינטרנט. מאמר מרתק.
גולשים רבים מתנהגים באינטרנט בצורה שונה מאוד מאשר בעולם האמיתי. האם זה מעיד על שינוי אישיותי משמעותי?
בניתוח השפעתו של האינטרנט מתבהר יותר ויותר שהאינטרנט יוצר סביבה פסיכולוגית ייחודית שאין לה מקבילה מחוץ לרשת הווירטואלית שכולנו אוהבים. סביבה זו נוצרת על ידי שבעה גורמים: אנונימיות, היעדר חשיפה פיזית, שליטה, קלות במציאת קבוצות דימיון, נגישות וזמינות, fun ושוויוניות.
אנונימיות. כפי שידוע לנו, במגרש האינטרנטי הגדול יש סביבות רבות שהגולש נשאר בהן אנונימי. העובדה שהאדם או הקבוצה שאנחנו מתקשרים אתם אינם יודעים מי אנחנו, מאפשרת לאותו גולש חופש לביטוי עצמי.
היעדר חשיפה פיזית. במגרשים רבים באינטרנט האדם איננו נחשף פיזית, דבר שנמצא כמשמעותי במיוחד עבור אנשים רבים. לדוגמה, אנשים מוגבלים פיזית יכולים להנות מתפיסה אובייקטיבית יותר מצד הזולת, ולא להיות מקוטלגים אוטומטית על פי נכותם. בנוסף, מרתק לגלות כי במגרשים שאנחנו נחשפים בהם , כמו בפייסבוק, אנחנו יכולים לעצב את הופעתנו הפיזית ואת תדמיתנו המקוונת על ידי בחירת תמונה אידאלית.
שליטה. לגולש יש שליטה רבה על עיצוב המסר. אנחנו יכולים לערוך ולעצב את המסרים שאנחנו משגרים לעולם בזמננו החופשי ובשליטה מלאה. בנוסף, תחושת השליטה מאפשרת לאדם להיכנס לאינטראקציות חברתיות ללא תחושת סכנה, מכיוון שהגולש חש שהוא יוכל תמיד לצאת או להעלים את הצד השני אם זה לא ימצא חן בעיניו. תחושת השליטה מתירה לאדם להיכנס לאתרים העוסקים בתחומים שהיו עשויים להיות מרתיעים ללא המגן הממוחשב.
קלות במציאת קבוצת דמיון. במגרש האינטרנטי אנו יכולים למצוא אח ורע לכל תחביב ועניין, לעתים קרובות בתחומים שלא בקלות נמצא להם שותפים בסביבתנו הפיזית. זה מאפשר פיתוח של חלקי זהות שעד כה לא באו לידי ביטוי. באופן זה האדם זוכה בקבוצה משמעותית אונליין בכל תחום שחשוב לו, עם מודלים לחיקוי וחיזוקים חיוביים להתנהגות הנכונה.
נגישות וזמינות. אנחנו כל הזמן מחוברים. הסמארטפון למעשה מביא את האינטרנט לכל פינה בחיינו, וטכנולוגיות כמו משקפי גוגל רק יעצימו את התהליך הזה. עובדה זו הופכת את כל מה שמתרחש באינטרנט למהותי ביותר. לדוגמה, אם נחשוב לרגע על הקבוצה האינטרנטית, אזי נבין שהקבוצות האינטרנטיות שנמצאות איתנו בכל מקום הפכו לפתע לחשובות ומהותיות יותר מכל קבוצה אחרת.
Fun. התחרות בין אתרי האינטרנט מבטיחה לנו חוויית משתמש הולכת ומתעצמת, אשר מחייבת אתרים לתת לגולשים שלהם יותר ויותר. במציאות שכזו החוויה האינטרנטית הופכת לאטרקטיבית יותר ויותר ומושכת את הגולש לשהות משמעותית במגרשים האינטרנטיים השונים.
שיוויוניות. האינטרנט נוצר ברוח השוויוניות והחופש. סמלי סטטוס קלסיים אינם קיימים באינטרנט ("באינטרנט אף אחד לא יודע שיש לי רולקס").
אנשים מרגישים שהם יכולים להגיע רחוק מאוד באינטרנט בכוח כשרונם, ולכך השפעה רבה על התנהגות הגולש.
כל שבעת גורמים אלו יחדיו יוצרים אינטרנט שהוא מגרש מוגן ובטוח. במגרש שכזה האדם מרגיש שהוא רוצה לשהות ולהתבטא באופן משוחרר יותר ממה שהוא יכול בכל מקום אחר. אין ספק שפוטנציאל ההעצמה האינטרנטי במישור האישי, הבין-אישי, הקבוצתי והקהילתי הוא אדיר.
רוצים להמשיך לקרוא עוד? מוזמנים ללחוץ

סיגל גבאי – עיצוב ובניית אתרים
052-3776123 ן [email protected]

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן