בעלי מיזם עם רעיון חדשני או המצאה – אלו המסמכים המשפטיים החיוניים עבורכם

זוג ידיים מחזיקות קלסרים

מיזם חדש בעל רעיון ייחודי וחדשני חווה קשיים רבים בתחילת הדרך וגם בהמשך. הקשיים האלו באים לידי ביטוי בעיקר בדרך המיקוד של היזם המתחיל, בין אם זה באופן גיוס ההון והתקציב הנדרש, האמצעים וצעדים הראשונים להרמת המיזם ועוד.
לא אחת אנו נשאלים על ידי לקוחות – יזמים בתחילת דרכם – אילו דברים הכרחיים בשלב הראשון כדי להגן ולשמור במישור המשפטי על הרעיון שלהם, על ההמצאות ובכלל על המיזם החדש? על מה לא לוותר כבר עכשיו בשלב הזה?

הבאנו בפניכם מספר מסמכים ולצעדים משפטיים הבסיסיים בשלביו הראשוניים של המיזם:

• הסכם סודיות (NDA)- מדובר במסמך קצר (לרוב) שנועד להגן על בעל המיזם שחושף מידע בעל ערך רב אודות המיזם שלו. לפעמים מדובר במידע הכולל רעיון חדשני, המצאה טכנולוגית חדשה, תחום או שוק חדש שלא קיים נכון לאותו רגע. המידע בדרך כלל נחשף מול יועצים וספקים, משקיעים וכל אדם או גורם אחר שאנו מעוניינים לגייס אותו לטובת הצלחת המיזם.

הסכם סודיות כתוב עשוי לשמש כראיה טובה, במידה והוא מופר והמידע מתגלה באופן שבו נגרם נזק ליזם. יחד עם את, חשוב שהסכם סודיות ינוסח היטב ויהיה מותאם לאופי המיזם והתקשרות הצדדים. הסכם סודיות המנוסח באופן כללי ורחב מדי עלול שלא להשיג את מטרתנו ולא להגן עלינו באופן מיטבי. על הסכמי סודיות להיות מנוסחים בצורה מאוזנת, שיענו על מטרותינו בשלב הראשוני שאנו חושפים את מהות המיזם וחשוב גם – שלא ירתיע מדיי את הצד המתחייב לסודיות (בפרט לא כאשר מדובר במשקיעים פוטנציאלים) וגם שיעמדו במבחן המשפטי ולא יהיו בעלי סעיפים שעלולים להתברר בהמשך כלא חוקיים.

חשוב להבין – הסכם סודיות לא מהווה תחליף להסכם התקשרות מסודר ומקיף מול יועץ/ ספק או מול משקיע. מדובר בהסכמים שהם שונים בתכליתם ובסוגיות המוסדרות בהם.

• הסכם מייסדים – מדובר במסמך משפטי המסדיר את היחסים המשפטיים שבין השותפים למיזם. אם אתם פועלים כיזם יחיד, ללא שותפים, הסכם כזה אינו הכרחי וודאי שאינו רלוונטי עבורכם בשלב זה. הוא רלוונטי עבור יזמים שהחליטו לפעול במשותף, בדרך של שותפות ואיחוד כוחות משותפים לשם הרמת מיזם.

הסכם מייסדים מעניק הגנה על זכויות של כל שותף במיזם, בפרט בנוגע לבעלות וקניין רוחני. חשוב להבין שיש חשיבות לעריכת הסכם גם בשלבים הראשונים שבו מתאחדים היזמים, שכן מה שלא עלה על הכתב עד עכשיו – יהיה קשה מאוד להוכיח אותו בעתיד. בנוסף, הסכם מייסדים מעניק גם וודאות משפטית תוך הקניית כללי משחק ברורים לכל סיטואציה ותרחיש ביחסים של השותפים למיזם.

לגבי עיתוי ומועד עריכת וחתימת הסכם המייסדים – לעתים אנו נוטים לדחות זאת, לשלבים מאוחרים ואף מאוחרים מדיי. ככל שחולף הזמן והעבודה המשותפת במיזם מתקדמת ולא נחתם הסכם – הרבה יותר קשה להסכים על נקודות שקשורות ליחסים ולמחויבויות ובמיוחד לבעלות במיזם. הסיבה היא שכשחולף הזמן נוצרים פערים גדולים בציפיות הצדדים ונקודת ההתחלה שהייתה לנו משתנה. לכן, רצוי לגבש את ההסכמות על הכתב בשלב הראשוני כאשר אנו מגיעים ממקום "נקי".

• התאגדות – כבר בשלב הראשון רצוי להבין ולבחון מהי המסגרת המשפטית הנכונה למיזם – האם התאגדות של החברה בע"מ, שותפות, או עסק חברתי? לכל מסגרת כמובן יש יתרונות וחסרונות עליהם רצוי ללמוד ולהביאם למיזם. בנוסף לבחירת המסגרת המשפטית ישנם שיקולים נוספים כמו, היבטי מיסוי, רגולציה ועוד. לכן, חשוב להתייעץ עם עו"ד ורו"ח בתחום.

• תקנון או תנאי שימוש – תנאי השימוש הם למעשה מעין חוזה/הסכם שנכרת בין המיזם לבין המשתמשים שלו. תנאי השימוש באים להסדיר את היחסים המשפטיים, לכלול את הזכויות וההתחייבויות של המיזם. תנאי השימוש גם כוללים הגנות משפטיות מתאימות ומצד שני גם תחומי אחריות שהמיזם לוקח על עצמו ברגע.

מעבר לתנאי ההתקשרות, תנאי השימוש באים להסדיר ולהכתיב כללים בגבולות המותר והאסור בשימוש במסגרת הפלטרפורמה של המיזם (פורטל, אפליקציה וכו'). למשל לאילו מטרות ושימושים ניתן להיעזר באפליקציה, אילו תכנים מותר לעלות ואלו אסור ועוד.

תנאי השימוש בראש ובראשונה באים לכסות ולתת הגנות משפטיות במקרה של דרישה או תביעה משפטית מצד אחד המשתמשים הגולשים באתר של המיזם.
אלו טענות שיכולות להיות מצד משתמש לגבי אספקת השירות או המוצר שהמיזם מספק (למשל, אי עמידה בזמנים של השירות או מה השירות עצמו כולל ומה לא).
סוג אחר של דרישה יכול להיות מצד של משתמש כנגד תוכן פוגעני או פעולה פוגענית שבוצעה על ידי משתמש אחר באמצעות הפלטפורמה של המיזם.

• מדיניות פרטיות – מדובר בהסדר משפטי נוסף בין המיזם לבין המשתמש, שמטרתו להביא תיאור והסבר לקהל המשתמשים של המיזם ואיזה סוג של מידע אישי נשמר אודותיהם במסגרת הטכנולוגית של המיזם.

המידע האישי יכול להיות כזה שניתן באופן יזום על ידי המשתמש וגם מידע שניתן להפיקו וללמוד עליו כתוצאה מהשימוש עצמו במיזם (באתר או באפליקציה).

מדיניות הפרטיות צריכה לכלול ולהציג למשתמשים תיאור של סוג המידע הנשמר, מה השימוש שנעשה איתו ומה האמצעים שננקטים כדי לשמור ולאבטח על המידע הזה. חשוב לשים לב, שכיום החוק מחייב לידע משתמש על כל סוג מידע אישי שנצבר אודותיו.

האמור לעיל אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין ו/או חוות דעת משפטית. המידע המוצג והמפורט לעיל הינו מידע חלקי וכללי בלבד והמסתמך על המידע עושה זאת באחריותו ועל דעת עצמו בלבד.

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן