ביקורת על הרפורמות

עו''ד צבי וישנגרד צלם - למייל - יניב שמידט

משפטנים בביקורת חריפה על רפורמת הקורונה בהוצל"פ: "תרגיל יחצני שכל מטרתו לחסוך כספים לבנקים ולמדינה".

עורך הדין צבי וישנגרד המשמש כסגן יו"ר הועדה לחדלות פירעון בלשכת עורכי הדין, מותח ביקורת חסרת תקדים על הרפורמה אותה מגבשים כעת במשרד המשפטים ורשות האכיפה והגביה, ואשר פרסומים אודותיה החלו לצוץ בתקשורת בימים האחרונים.

על פי הפרסומים, הרפורמה תאפשר למי שנפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל עקב אי תשלום חוב – לפרוס את חובו ולשלמו, ללא ריבית חריגה, בתוך 90 יום.

עד היום ניתנה ארכה בת 30 יום בלבד בה נהנה החייב מתקופה שאינה נושאת ריבית ושכר טרחה עו"ד , ולאחר תום מניין 30 היום, החלה מתווספת לחובו ריבית גבוהה ביותר.

לדברי עוה"ד וישנגרד, הרפורמה המסתמנת הינה תרגיל יחצני זול, ניסיון נואל לחסוך כספים מתקציב המדינה, וזריית חול גם בעיניי החייבים וגם בעיני הנושים, שלא יוכלו לגבות את חובם ממי שניתן ומנצל את הכאוס הקיים.

"המציאות הכלכלית בימים אלה אינה פשוטה למאות אלפי ישראלים שקמו בוקר אחד ללא עבודה וללא יכולת החזר הלוואות אותם נטלו בידיעה שיוכלו לעמוד בהחזר בהתאם להכנסותיהם" אומר עו"ד וישנגרד. "הארכה של 60 היום מזכירה בדיוק את יתר תרגילי האוצר, המוצגים בתקשורת כ"רפורמה" וכ"פתרון" – אך למעשה לא נותנים מאום, ורק דוחים את הקץ המר למאות אלפי ישראלים שנקלעו לבור חובות ללא תחתית".

לדברי עו"ד וישנגרד, הרפורמה המוצעת אולי תועיל במעט למי שבאפשרותו לשלם את חובו וינצל את המצב לדחות תשלומים שיכל לשלם , אך למי שאין בידו לעשות זאת בשל אובדן מטה לחמו ועבודתו –  אין זה משנה כלל מתי יפתח תיק ההוצל"פ נגדו, ומתי תתחיל להיצבר נגדו ריבית רצחנית – "שלעיתים קרובות, בסופו של עניין, נמחקת עם קבלת הסדר חובות בעניינו".

לדברי עו"ד וישנגרד הציבור שנושא על כתפים חובות כבדים מתחלק לשני חלקים, לאו דווקא שווים. אלה המגלגלים לאורך שנים חובות באמצעות נטילת עוד ועוד הלוואות, לעומת אלה שנקלעו לחוב באופן פתאומי, עצמאים כשכירים, בגלל העצירה המפתיעה והמוחלטת של המשק על ענפיו השונים.

"מה תועיל הרפורמה המוצעת לאותו ציבור המכור להלוואות? האם בעוד 90 יום יוכלו להחזיר את ההלוואות אותן נטלו?" מקשה עו"ד וישנגרד.

"כיצד הרפורמה המוצעת תועיל בדיוק לאותם מובטלי קורונה שנטלו משכנתא ולא יכולים להחזיר אותה מאחר ואין להם עבודה? האם אותו בעל אולם אירועים שבמהלך החורף השקיע ½ מליון ₪ בחידוש גן האירועים ובנה על הכנסות באירועי הקיץ יוכל להחזיר את הלוואותיו בעוד 90 יום? האם בעל עסק עצמאי ששכר 200 מ"ר של משרדים בעזריאלי ואינו יכול לשלם שכר דירה, דמי ניהול וארנונה, יוכל בכלל לשלם את חובותיו לבעל הנכס?".

לדברי עוה"ד וישנגרד, הרפורמה המוצעת גם עלולה לפגוע בצורה קשה באלה שחייבים להם כספים, הנושים. "מה יעשו כל אלה שביצעו עבודות בחודשים ינואר-מרץ והיו אמורים לקבל את כספם בחודש אפריל ועכשיו באה הרפורמה ומאפשרת ללקוחות שלהם לא לשלם את הכסף עכשיו ולדחות לעוד חודשיים נוספים – שכן ממילא לא ניתן לגבות אותו אלא רק בעוד 3 חודשים? ככל שבוחנים את הרפורמה המוצעת, כך מתברר כי מדובר בלא יותר מתרגיל יחצני שמזיק למשק בצורה קשה – ולא מועיל לו במאומה" דברי עו"ד וישנגרד.

אז מה הפתרון לדעתך?

"כל עוד המדינה לא תנהג כמו אובמה במשבר 2008, שהטיל על המשק האמריקאי "כסף מהליקופטר" – קרי מתן מענקים נכבדים לעסקים ומעסיקים על מנת להתניע את הכלכלה במחיר של העמקת הגירעון הממשלתי – לא יוכלו אותם מאות אלפי ישראלים לצאת מהחובות בכוחות עצמם" טוען עו"ד וישנגרד.

לדבריו, אין הדבר אומר שמעתה ואילך נגזר על אותם מאות אלפים לחיות בעוני. למעשה רק לפני ½ שנה נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי, המספק פתרון מקיף ונוח לאותם מאות אלפים שנקלעו לחדלות פירעון עקב המשבר, וזקוקים לשיקום כלכלי. לחוק החדש יש את כל הכלים לתת מענה אמיתי להתמודדות עם המשבר הכלכלי למי שבאמת זכאי.

אז מדוע המדינה בגלל מגבשת רפורמה חדשה?

"מדובר למעשה בתרגיל ציני שנועד כל כולו לחסוך למדינה כספים, ולתרום ליציבות הבנקים, שהם הנושים העיקריים במשק" טוען עו"ד וישנגרד. לדבריו, כניסתם של אותם מאות אלפי חייבים להליך חדלות פירעון על פי החוק החדש, תערער בצורה קשה את בסיס האשראי של הבנקים, שימצאו את עצמם לפתע מול שוקת שבורה בכל הנוגע לגביית הלוואות וחובות.

בנוסף, מהלך המוני שכזה יאלץ את משרד המשפטים להוסיף מאות תקנים לכונס הנכסים ולמערכת המשפט. "את זה הרבה גורמים רוצים למנוע, בעיקר הבנקים, אך לא רק" אומר עו"ד וישנגרד. "כניסתם של מאות אלפי חייבים להליך שיבדוק את יכולתם הכלכלית האמיתית לאחר המשבר, תדרוש תקנים רחבים ביותר, אחרת יקרסו המוסדות העוסקים בתחום חדלות הפירעון שגם קודם להתפרצות המגיפה היו בחוסר תקנים קיצוני" .

עו"ד צבי וישנגרד https://bit.ly/2AUNpHH משמש כסגן יו"ר ועדת חדלות פירעון בלשכת עורכי הדין

 

לפרטים נוספים – רן שריר – יחסי ציבור לעורכי דין – 054-3063336

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 127
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

משחקי חשיבה במבצע - מודעה
הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן