מנוף תפעולי הוא אחד המושגים החשובים והמבלבלים בעולם הפיננסי. בפועל, הוא זה שמסביר למה יש חברות שמקפיצות רווחים ב־30% גם כשמכירות עולות רק ב־5%.
אך רגע לפני שנקפוץ למנוף התפעולי עלינו להבין קודם כל מהם שולי רווח, הוצאות קבועות והוצאות משתנות.
1 . מהם שולי רווח?
שולי רווח הם היחס בין הרווח הנקי (או התפעולי) לבין ההכנסות.
לדוגמה, אם חברה מוכרת ב־100 דולר ומרוויחה 20 דולר – שולי הרווח שלה הם 20%.
במילים אחרות כמה אגורות אני מרוויח לכיס על כל שקל שאני מכניס.
2.מהן הוצאות קבועות?
אלו הוצאות שלא משתנות כמעט עם היקף הייצור או המכירות – כמו שכירות, משכורות הנהלה, או השקעה במפעל.
גם אם החברה תמכור 100 יחידות או 10,000 יחידות – ההוצאה נשארת דומה
הוצאות קבועות לא גדלות כשההכנסות גדלות.
3.מהן הוצאות משתנות?
אלו הוצאות שגדלות או קטנות ביחס ישיר למכירות – כמו חומרי גלם, עמלות מכירה, הובלה. כל יחידה נוספת שנמכרת מייצרת עלות נוספת.
לדוגמה, עלות חומרי הגלם של כיסא היא 5$ אם נייצר 100 ההוצאות המשתנות הן 500$ אך אם נייצר 200 הן כבר 1000$.
הוצאות משתנות גדלות כשההכנסות גדלות.
4. אז מה זה מנוף תפעולי?
מנוף תפעולי מתאר מצב שבו יש לחברה עלויות קבועות גבוהות ועליות משתנות נמוכות מאוד ,כאשר ההכנסות עולות – אותן הוצאות קבועות מתפרסות על מחזור גדול יותר.
המשמעות: כל שקל נוסף של מכירות מייצר קפיצה גדולה יותר ברווח.
5. למה זה נתון חשוב בעיניי משקיעים?
חברות עם מנוף תפעולי גבוה מסוגלות לייצר צמיחה ברווחים מהירה יותר מהצמיחה בהכנסות.
עבורנו כמשקיעים זה יתרון גדול… כידוע השוק מתמחר רווחיות ולא רק מחזור מכירות.
והמשמעות – פוטנציאל תשואה גבוה יותר על ההשקעה, גם כשהכנסות עולות בצורה מתונה בלבד.
אחיעד יבדייב – מנטור ומלווה משקיעים במכללת BMENIV –
מכללה להשכלה פיננסית ויזמות עסקית
[email protected] I 058-4111201










