איך לפתוח את שנת הלימודים ברגל ימין

דר סוזי קגן

עוד לפני שהספקנו לעכל כי התחיל החופש הגדול הוא כבר מגיע לקיצו. החזרה ללימודים הוא מאורע משמעותי ומרגש עבור כל המשפחה. שנת הלימודים החדשה שתפתח ביום שלישי, ה – 1 בספטמבר 2015 מלבד ההתרגשות והציפייה מעלה בקרב הילדים וההורים חששות רבים. בכדי שתוכלו לפתוח את שנת הלימודים ברגל ימין ד"ר סוזי קגן, מטפלת זוגית ומשפחתית בכירה, בעלת מרכז לטיפול רגשי בילדים ומבוגרים מעניקה לכם טיפים והמלצות לחזרה נעימה ורגועה לשנת הלימודים הקרבה.

פתחו דף חדש
פתיחת שנת הלימודים היא הזדמנות לפתיחת דף חדש עבור הילד. ילדים רבים חווים קשיים חברתיים, התנהגותיים או לימודיים, בגן ובבית הספר. זכרו כי פתיחת השנה אינו הזמן המתאים להעלאת הקשיים מן העבר. להיפך, השתדלו להרחיק מהילד גורמים מזיקים ועשו הכל על מנת שיוכל להרגיש מוצלח מחדש. אם קיימות רגישויות מיוחדות של הילד, דאגו לעדכן על כך את צוות המורים על מנת שהוא יקבל את היחס המתאים.
קבעו מסגרת לילד
החופש הגדול עבור רוב הילדים הוא הזמן הארוך ביותר בשנה בו הם לא נמצאים בתוך מסגרת. איבוד הגבולות המתבטא בשינה בשעות מאוחרות, חוסר סדר יום והתגמשות מצד ההורים ברוב החוקים והמגבלות מקשה על הילדים בחזרה ללימודים. סביר להניח כי החזרה לחוקים ולמגבלות של שנת הלימודים עלולה לסמן את סוף החגיגה ולייצר התנגדות מצדם. לכן אני ממליצה להחזיר את הילד למסלול בתהליך הדרגתי, מספר ימים לפני החזרה ללימודים ולא באופן חד תוך שיתוף והסברים על הסיבות שעומדות מאחורי המהלך.

חזרה למיומנויות לימודיות
מבוגרים וילדים אשר אינם עוסקים בתהליכי למידה באופן שוטף עלולים לאבד חלק מהמיומנויות הנדרשות לכך. בעיקר בתחום הקריאה והמתמטיקה בהם יש צורך בתרגול וחזרה. ילדים אשר במשך החופשה זנחו את התחום, מומלץ כי שבועיים לפני החזרה ללימודים יחזרו לקרוא ספר מעניין, יפחיתו את שעות המסכים וינסו לתרגל קצת מתמטיקה. כל אלו יחד ירעננו את הזיכרון ויקלו על הילד בפן האקדמי בתחילת השנה.

חזקו את הביטחון העצמי של הילד
מעמדו של ילד העולה לכיתה א' או לחילופין, לתיכון הוא מרגש ומלחיץ עבורו. אם תנסו להיזכר ביום בו אתם עליתם לכיתה א', או בכל התחלה חדשה אחרת תגלו כי קיים קושי ברצון ליצור לעצמנו סביבה תומכת ולרכוש חברים חדשים. עבור הילד ההגעה לבית הספר בפעמים הראשונות מלווה במתחים, התרגשויות ופחדים שאנו בתור ההורים חייבים להבין ולדבר עליהם. טרם ההגעה לבית הספר ערכו שיחה משמעותית עם הילדים אודות הרגשות שמציפים אותם. הדגישו בפניהם את הציפייה והשמחה מהמאורע אך אפשרו להם לבטא גם את הרגשות השליליים. כאשר הילד מבטא רגש שלילי, הרגיעו אותו והסבירו לו כי זו תחושה טבעית שגם מבוגרים חשים לפעמים. מלבד ההקשבה לחששות, שדרו התפעלות ואמונה ביכולות החברתיות והלימודיות של הילד במטרה לחזק בקרבו את הביטחון העצמי כאשר יגיע להתחלה וסביבה חדשה.

ארגנו מפגש חברתי
אם עדיין לא הזדמן לכם לעשות זאת, נצלו את הזמן שנותר מהחופש הגדול כדי להזמין כמה חברים לביתכם או שתעודדו את ילדכם להרים טלפון אליהם. שמירה וחידוש הקשרים עם ילדים מהכיתה או מהסביבה הלימודית של הילד תאפשר לו בעת החזרה ללימודים להרגיש בטוח יותר בעצמו. מאחר והוא כבר מגיע עם חברים הוא יוכל להקדיש את האנרגיות הנכונות ללימודים מאוזנים ומשכילים.

הקטינו את תחושת החרדה בקרב הילדים
בכדי ליצור בתודעה של הילד היכרות עם המקום החדש, כבר במהלך החופש הגדול, מומלץ שתבקרו בסביבת הגן או בית הספר מספר פעמים. בדרככם לשם הכירו לילד את השביל, השער והמראה מסביב. במידה מוסד הלימודים פתוח היכנסו אליו והישארו שם מספר דקות. ביום הראשון השתדלו להגיע מוקדם ככל האפשר כאשר הגן או הכיתה עוד ריקים או עם מספר קטן של ילדים. מספר מועט של ילדים יפחית את תחושת הפחד באופן משמעותי. בנוסף, תנו לילד חפץ מוכר ואהוב מהבית שיוכל ללוות אותו בימים הראשונים. החפץ יקטין את תחושת הפחד והזרות שהילד מרגיש בגן או בבית הספר החדש.

למדו את הילד שיעור בכלכלה
ככל שפתיחת שנת הלימודים מתקרבת התחרות על הארנק שלכם מתגברת. גם אם יש באפשרותכם לקנות מכל הטוב וללא הגבלה זכרו כי קניות חכמות לבית הספר ילמדו את ילדכם מהי אחריות כלכלית. צרו רשימה של המוצרים אותם הילדים צריכים, ערכו את הקניות יחד איתם בשוק או בחנויות כלבו זולות וכך הם יוכלו להבין כי לכסף יש ערך ויש צורך בחשיבה מושכלת לפני הוצאתו. 

צרו חוויה חיובית
הפכו את ההכנה לבית הספר למהנה ומרגשת. כמה ימים לפני תחילת שנת הלימודים יש להכין עם הילדים את הילקוט. עברו יחד איתו על רשימת הספרים וארגנו אותם בעטיפות חדשות ויפות, הכינו את הקלמר ורשמו על כל החפצים את שם הילד והכיתה. ביום הראשון ללימודים הטמינו לו שי קטן ופתק אוהב בקלמר.

סמכו על הגננות
עבור ילדים מאוד צעירים עלולה תחילת השנה להיות מבלבלת ועמוסה רגשית. הבלבול יכול לגרור פחד וקושי אצל הילד, הוא יחשוש להיפרד מהוריו בימי הגן. היו סבלנים ואפשרו לגננות להנחות אתכם בפרידה מן הילד. שדרו שאתם סומכים על הגננת ושאתם בוטחים בה ומשאירים את ילדכם במקום נעים ומיטיב. אם תוכלו קצרו את שהיית הילד בגן ואם לא, השתדלו לא לאחר בימים אלו, לפחות עד שהילד יתרגל למסגרת.
מאחלת לכולכם שנת לימודים פורייה ומוצלחת.
לקבלת המלצות נוספות, הצטרפו לעמוד הפייסבוק של ד"ר סוזי קגן בקישור הבא: https://www.facebook.com/DrSuziKagan

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן