אביעד בן יצחק YEDAAT בניית עצי יוחסין

אביעד-בן-יצחק

כתיבה למטרה: איילת י. דרזנר, [email protected]

אתם בטוח מכירים את המשימה הזו שמקבל כל ילד בבית ספר יסודי, לבנות אילן יוחסין של המשפחה. אצל אביעד תחום העיסוק הזה התפתח בחייו הבוגרים ובראייתו, החיפוש אחר המידע, האתגר, ההכרות עם משפחות שרוצות שיבנה עבורן עץ, הוא משהו בלתי רגיל ומסקרן בכל פעם מחדש.

במקרה בשבת אחת...
"התחלתי בזה לגמרי במקרה ואני מגיע בכלל עם ניסיון של למעלה מ- 30 שנה בתחום המחשבים. הייתי מפקד בממר"ם ועבדתי בבנק לאומי בתפקידים מכובדים ובמקרה בשבת אחת הבן שלי פנה אלי ואמר שרצה להוציא דרכון גרמני. התחלתי לבדוק איך 'לייצר' לו את זה ומצאתי 7 דורות של המשפחה שלנו ומפה לשם התעסקתי בזה.
מאז אנשים פנו אלי חברים ואנשים שביקשו שאחפש עבורם את ענפי המשפחה הקודמים תמורת תשלום כי הבינו ובצדק שזו 'עבודת רגליים' לא פשוטה. חלק פנו בגלל שהייתה להם תעלומה כזו או אחרת וחלק בגלל שאחד ההורים הוא ניצול שואה ואין להם תעצומות נפש להתעסק עם זה."
אז מה בעצם מעניין אותך במשפחות אחרות?
"כל משפחה היא סוג של חידה בעיני, פאזל שצריך לפתור. למשל פנה אלי ילד שהבריחו אותו בגיל 7 מתחת לאף של הגרמני מגטו ורשה. מהצד של האב הוא לא ידע כלום ומצאתי לו את ההיסטוריה המשפחתית שלו ברדום, 3 דורות לאחור. אני עומד להציג את מה שחשפתי בפניו ואני יודע שכשהוא יראה את זה הוא יופתע לחלוטין."
מהם מקורות המידע שלך?
"עשיתי רישיונות חיפוש יקרים דרכם אני מגיע למקורות ו'פינות' שקשה לאדם הפשוט להגיע אליהן, יש לי רשימות ומאגרים, קבוצות שאני חבר בהן, אני מקושר לאנשים בחו"ל ואני והם מפעילים האחד את השני. מאחר שאני מתעסק כבר כמה שנים בתחום, עד היום חיברתי אלפי משפחות."
מה הפתיע אותך?
"בהרצאה הראשונה שהעברתי ניגש אלי אדם שאני מכיר וסיפר שאמא שלו ניצולת שואה ובשנת 1965, אמו, אחותו והוא הלכו לטייל ביפו. אימו פגשה אדם על המזח ביפו, עמדה ודיברה אתו מספר דקות והם נפרדו איש איש לדרכו. שאלנו את אמא במי מדובר והיא ענתה "איש משם". אלו הן מילות הקוד בהן השתמשה לתאר את השואה כי היא מעולם לא שיתפה במה שקרה לה.
בשנת 2004 היא נפתחת בפנינו ומגלה לנו מיהו האדם שפגשה ביפו. לפני המלחמה הייתי נשואה והייתה לנו ילדה. הילדה נרצחה ואני לא מסוגלת לספר איך וחשבתי שגם בעלי נרצח. ביפו נפגשנו במקרה וגילו ששניהם נותרו בחיים ולשניהם יש משפחות חדשות והם לא רצו להרוס את המשפחות הקיימות ולכן החליטו לשמור את העניין בסוד. מאחר שעכשיו הוא נפטר, היא הייתי בלוויה ובשבעה ועתה היא יכולה לשתף. הוא גר 3 בתים מאתנו בראשון לציון."
למה היא לא רצתה לשתף מוקדם יותר?
"מדובר בנושא מאוד קריטי בין ניצולי השואה. ההורים הניצולים לא סיפרו לילדיהם מה עבר עליהם. כלומר, הדור השני לניצולי השואה לא יודעים על חייהם הקודמים של ההורים. קשר של שתיקה".
איך מגיעים אליך בלי גוגל?
"דרך האתר, דרך הפייסבוק והמון אנשים מגיעים בהמלצות מפה לאוזן".
מי צריך עץ ולמה?
"יש כאלה שרוצים דרכון זר וצריכים להוכיח קשר משפחתי . יש כאלה שרוצים רכוש והם צריכים להוכיח זיקה לרכוש . יש כאלה שיש להם תעלומות משפחתיות שרוצים לפתור. על פי מחקרים רבים אנחנו יצורים חברתיים והמשפחה היא הקבוצה הכי אינטימית ובסיסית ואנשים מחפשים את הדרכים לעגן את הקשר שלהם לעם ולמשפחה הרחבה. מבחינת מחקרים אינטרנטיים, החיפוש אחר קרובים הוא הסיבה מספר 2 לכניסה לאינטרנט, אחרי סקס"


אילו שפות אתה דובר?
"עברית ואנגלית."
איך הטכנולוגיה מתקשרת לגנאולוגיה?
"גיליתי שהניסיון מתחום המחשבים תורם לי לדעת באיזו טכנולוגיה השתמשו בעבר כדי להעלות את החומר, אני יודע מה המגבלות של הטכנולוגיה, איך לבצע חיפוש של שאלות, לדוגמא: חיפוש לפי שם חלקי, לפי צליל של שם, שם דומה, או להתייחס בחיפוש לשפת היידיש, בפרט בגלל שאני מתעסק עם הרבה אוכלוסיות יהודיות."
אני מזין נתונים ומגלה פרטים
"סיפור שלא נגמר, כמו שאני אומר ללקוחות שלי. כשאתה בונה עץ בצורה נכונה ומעלה את הפרטים לאינטרנט, אתה מאפשר לאנשים אחרים לחפש אותך והרבה פעמים אתה מגלה אנשים במקריות.
בפסח האחרון עשיתי תרגיל: מה ניתן למצוא על אדם רק משם חלקי שלו ? מהתרגיל הזה יצרתי משפחה שלמה. לאדם הזה קוראים משה אוסיאן ובין היתר מצאתי באינטרנט את מיקום המצבה שלו. במהלך הפסח בהפתעה החל להתכתב איתי אדם שאמר שהוא שם לב שאני מחפש את משה אוסיאן וסיפר לי שיש חלק גדול מהמשפחה ששינה את השם לאוסן והם גרים בארה"ב. לאחר חיפושים נוספים מצאתי עוד שבט שלם של אנשים מהמשפחה הזו. בניתי להם את עץ המשפחה עד לקצה המידע הקיים במאגרים נכון להיום.
קורה לי המון שאני מזין נתונים ומגלה פרטים על אנשים שאף אחד לא ידע שהם קיימים וניתן להגיע אליהם."
איזה מוצא פונה אליך יותר?
"תשמעי, יש הבדלים ברמות תיעוד. בנוגע לאשכנזים יש רמות תיעוד עצומות באינטרנט. לגבי עדות אחרות כמו יהדות עיראק ורומניה יש מאגרים שנמצאים יותר בספרים בתוך הקהילה היהודית ואדם מקצועי צריך לדעת איך להגיע לאותן קהילות ולבקש את המידע."
האם אתה טס לחו"ל כדי לאתר מידע?
"אני מעסיק מישהי בחו"ל אותה אני שולח לארכיונים שונים לאתר מידע."
אני פולניה והשאלה המתבקשת היא – האם יש אנשים שמבקשים עץ לפני שהם מחליטים להתחתן?
(צוחק) ועונה "זה עוד לא קרה לי, אך מכיר סיפורים על זוגות שהתחתנו ואז גילו שלילדים יש בעיות גנטיות ובדקו את הקרבה הגנטית באמצעות עץ. גברת אחת שיתפה אותי בשיחת טלפון שהסתבר לה שסבא שלה וסבא של בעלה אחים. זוג עמד להתחתן וקרוב משפחה בדק ואמר להם באירוע משפחתי שהם בני דודים מדרגה ראשונה והם ביטלו את החתונה. זה קורה ומאוד לא נעים."
הבן והנכד של מי אתה?
"אני צאצא של הרב לוי יצחק מברדיצ'ב, שזה יחוס לא קטן בחב"ד. אני יודע על עצמי 25 דורות."
מה זה תורם לך?
" זה מידע על ההיסטוריה, מה המשפחה עברה ואת רוב האנשים מאוד מעניין לדעת את העבר והקשרים. מבחינת מקצועית אני יודע שיותר מ- 7 דורות אחורה, פעמים רבות המידע פחות מבוסס, למרות שיש משפחות שעשיתי להן 20 דורות אחורה והעץ מבוסס לחלוטין. יש לי משפחה כזו מגרמניה כולל תעודות נישואים."
חשבת פעם לכתוב ספר?
"אני כותב סיפורים קצרים בבלוג באתר שלי וכותב "בבית הסופר" במודיעין באופן קבוע. דרך האתר יש בלוג ויש למטה כפתור של "בלוגר"."
האם יש משפחות שמבקשות שהחומר יישאר דיסקרטי?
"בהחלט. יש עו"ד שהרשתה לי לספר את הסיפור שלה, שסבא שלה וסבא של בעלה אחים, רק להחליף את השמות ולטשטש פרטים כדי שלא יזהו אותם."
מה לא יודעים עליך?
"חלק לא יודעים שהספקתי להיות מת מוות קליני. נפצעתי בשירות צבאי בשנת 1983, כסגן מפקד פלוגה בנחל כשהתפוצץ טיל מטר ממני. הרופא בשטח החזיר אותי לחיים באמצעות חתך בצוואר ובלילה עברתי סוג של 'אוברול כללי' וניצלתי. לידי שכב אדם שנהרג."
מה אתה עושה להנאתך?
"כותב בבלוג, צפר חובב עופות דורסים ואוהב לגנן בגינה הפרטית שלי במודיעין. "
האם יש לך משפחה גרעינית גדולה?
"יש לי 3 ילדים גדולים לתפארת."
איפה אתה רוצה לטייל בעולם?
"הייתי באנטרקטיקה ובקיץ הקרוב אני מתעתד להיות באיסלנד כי מעניין אותי לראות גייזרים, קרחונים, תופעות טבע ובעלי חיים. אני אהיה גם באזור אלסקה ובחלקים מסוימים של קנדה שעוד לא טיילתי.
אני מאוד רוצה להיות בפולין, (צוחק) כי אני חצי דוקטור בנושא פולין ברמה של לשייך מקומות לאזורים ולפרובינציות, מה היה לפני ואחרי מלחמת העולם – אני חייב לדעת את הדברים האלה כבעל מקצועי."
משהו נוסף שאתה רוצה להוסיף?
"להכין עץ יוחסין מצריך משאבים, זמן רב ויש לו עלות. יש אנשים שעוסקים בו כתחביב ואני יודע שמי שמתעסק בו ומשקיע כסף במאגרים מגיע לתוצאות. להכין אותו לוקח מספר שבועות כי לעיתים קרובות אתה ממתין לתשובות.
אני מציע שלא יבנו על עבודות השורשים של הילדים, למעט מספר עבודות של בנות בהן נתקלתי ונפעמתי. בנות בדרך כלל משקיעות בנושא הזה יותר."

שתפו את הפוסט

השארת תגובה

מגזין מדור לדור - גיליון החודש
מגזין מדור לדור 126
המלצות החודש
לרכישה
לרכישה
לרכישה
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
לאתר המשחקים
מודעת פרסום של שי מזרחי - מלחמות ה- AI
צור קשר
advizy.me יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

יצירת שיתופי פעולה בין עסקים בלחיצת כפתור

הפייסבוק שלנו
האוכל כמשחק
גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן