על רקע הנתונים הקשים שפורסמו באחרונה אודות ידיעת השפה העברית בקרב תלמידי המגזר הערבי – מיזם של מטח-, המרכז לטכנולוגיה חינוכית, בשיתוף קרן 'יד הנדיב', הוביל לשיפור ניכר בתוצאות ציוני הבגרות בעברית של הלומדים במיזם "עבריתנא" לעומת תלמידים שלא לקחו חלק במיזם.
"עבריתנא" הוא מיזם , בו סטודנטים ערבים ויהודים חונכים באמצעים וירטואליים קבוצות קטנות של תלמידי החברה הערבית בכיתות י-יא – לקראת הבגרות בעברית דבורה. מרבית התלמידים שהשתתפו בתכנית העידו שבזכותו שיפרו בצורה משמעותית את יכולתם לדבר עברית.
במטח מסבירים: "לצערנו הרב, העברית הפכה משפה שניה לשפה זרה בקרב אזרחי החברה הערבית, ורבים מהילדים עד כתה ח' לא יודעים מילה בעברית. בזכות התכנית אנו פוגשים בסוף השנה תלמידים נרגשים הן מיכולתם החדשה לנהל שיח בשפה העברית והן מהשיפור המרשים בציון הבגרות".
בתוכנית החונכות משתמשים במשחקים, בתחרויות ובפעילויות בכדי לייצר תחושת מסוגלות בקרב התלמידים , זמן רב לפני שיגיעו לאוניברסיטה וייתקלו במחסום השפה כפי שקורה לעיתים קרובות, מה שמייצר חסמים נוספים ללימודי השכלה גבוהה ותעסוקה בהמשך.
התוכנית פועלת כפיילוט מזה 3 שנים, עד כה לקחו בה חלק כ- 1500 תלמידים מחורה בדרום עד אזור כרמיאל בצפון. 40 חונכים ערבים ויהודים לוקחים חלק בתכנית.
התכנית, שהוצגה גם לראשי משרד החינוך, בשלה ומוכנה לאימוץ נרחב כבר בשנת הלימודים הקרובה.
השבוע התקיים מרתון סוף שנה של התכנית באום אל פאחם, אשר במהלכו נפגשו לראשונה, מחוץ לעולם הוירטואלי, התלמידים והחונכים אחרי שנה של לימודים אונליין. המפגש כלל תרגול של עברית לקראת מבחן הבגרות הקרוב – וגם טקס סיום מרגש.