אחד המוטיבים שמשותפים לעצמאיים, יזמים וסטרטאפיסטים, הוא כשאני שומע את אחד המשפטים הבאים, או כולם במגוון צורות:
"לא בא לי בוס על הראש".
"אני טוב במה שאני עושה, זה בטוח יצליח".
אנחנו פותחים עסק בשיא ההתלהבות, רואים הכול ב"משקפיים ורודים", זה חלק הכרחי. כי רבים אחרים דואגים להזכיר לנו שאולי זו טעות, מסוכן לעזוב מקום עבודה בטוח, לפתח עסק, סטרטאפ.
מנגנון ה"משקפיים ורודים" נועד להגן עלינו, שנשמור על מוטיבציה והעזה.
מחד גיסא, אנו נוטים במצב זה להתעלם מתמרורי אזהרה.
בדרך כלל התמרור האדום נבלע בורוד , עיקרון פיזיקלי, פילטר , תפקידו לסנן רעש ?.
מאידך גיסא, אסור להתעלם מאחוז ההצלחה העגום של סטרטאפים ועסקים קטנים. רובם כושל לא בגלל שהם לא טובים, אלא מתוך המקום שאני אומר ומנחה באופן קבוע את הלקוחות, הכול מתחיל ונגמר בתכנון.
"סוף מעשה במחשבה תחילה", חז"ל עוד אמרו.
הפתרון אם כך, פרט לתכנון מגיע מעולמות ובידול של עסקים שהצליחו.
יזם – דאגו למערכת תמיכה, דאגו שיש אנשים שמפרגנים לכם על הרעיון. תדאגו שיש מי שתומך בבית במשימות שונות, שיש מי שדואג לכם בריאותית.
תכנון – כשבונים בית, משפצים, מן הסתם תלכו לאדריכל. השתמשו באנשי מקצוע, אדריכלות של עסק, אסטרטגיה, שיווק, ניהול, מכירות. אם תשקיעו ביסודות, ייבנה בניין גבוה. אל תראו זאת כהוצאה אלא השקעה.
משוב – הפחד או החשש להסתכל על התוצאות, או המוצר שלנו נובע ממגוון סיבות, רובן ככולן הן באזור שאם המוצר לא מתרומם, מה זה אומר עלי כאיש מקצוע.
ובכן, לטיב מוצר אין קשר להצלחתו.
אם לא הצלחתם לחדור לשוק, צריך לתקן את הדרך.
אם המוצר באמת לא מספיק חזק, צריך לתקן את המוצר.
כאמור, אין שום קשר לאיכות שלכם. ההפרדה בין הדרך והמוצר למי שאנחנו נכונה בין אם המוצר פיזי או שירות שאנו נותנים. יכול להיות שאותו עורך דין או אותו שירות, יתאים לקהל יעד אחד לעומת אחר.
יש מלווים עסקיים שמאוד מיומנים בתעשייה מסורתית, אחרים טובים דווקא בטכנולוגיה.
ולכן ודאו שאתם יודעים להגדיר מה היתרונות שלכם, אילו ערכים אתם מביאים ללקוחותיכם.
ותתבוננו בתוצאות, שיפור עצמי לא משנה את הבסיס ואת מי שאתם כאנשי מקצוע.
ניר מקובסקי, מאיץ עסקי, [email protected], 052-2549504