חוויה היא פעולה שבמהלכה חשים באמצעות החושים רגשות עוצמתיים, כשמוסדות התרבות, המוזיאון, הקולנוע, התיאטרון, המסעדות ומקומות הבילוי השונים עושים מאמצים רבים כדי לעורר בנו תחושות אלו. בחרתי להכניס חוויה לתהליכי אימון NLP אישיים וקבוצתיים באמצעות משחקים שונים, ויותר מכך להמיר טכניקות ומודלים שלרוב בוצעו באמצעות שיחה רגילה לחוויה אחרת. שלדעתי תאפשר מצד אחד למנחה תהליכים מובנים ונוחים יותר להנחיה, ומצד שני למונחה חוויה רגשית באמצעות כלים עוקפי חשיבה. כל זאת, לשם תהליך מהיר ויעיל יותר.
משחק מלווה אותנו מהרגע שנולדנו, אם בקולות ובצלילים שהמשפחה משמיעה לתינוק כדי להסב את תשומת ליבו, ולזכות בחיוך או צליל, ועד יומנו האחרון במשחק החיים. אחד הדברים האהובים והמאפשרים בעיניי במשחק, המשלב אימון NLP, היא העובדה שזו פעילות, שלרוב מתבצעת מתוך רצון לציפייה להנאה, ואין ציפייה לפיצוי חומרי, יותר מכך יש ציפייה להתרגשות.
בחברה שלנו קיימת נטייה להשתמש במשחק בעיקר בגילאים הצעירים, וכשפניתי לאתר משחקים במיקוד למשחקי מבוגרים המציעים תהליכי שינוי חשיבה או ורגש או והתנהגות התאכזבתי כי כמעט ואין בנמצא. הסיבות הן התפיסה כי משחק הוא רק לילדים, ולבוגרים יש מטלות ואין אפשרות לבזבז את הזמן במשחקים. סיבה נוספת היא כי אין כמעט בנמצא משחקים המאפשרים שיח ותהליכי חשיבה ושינוי רגשי והתנהגותי מורכבים יותר. ואם אין, אז ראיתי בכך הזדמנות ליצור שכאלו, ובמסגרת קורס לאפשר למשתתפים בו להתנסות בהם, ללמוד כיצד לתפעל אותם, ואף ליצור משחקים משלהם בהתאמה לתוכן ולקהל היעד שלהם.
אנחנו בוחרים לשחק, כשעוצרים לרגע את מרוץ החיים, ופנויים לבודד את עצמנו מהמציאות, ולרגע קט נכנסים למציאות מדומה בה הכל אפשרי. יותר מכך, זהו תנאי חשוב לפעילות משחקית, כדי לאפשר לעצמנו התמודדות עד אובדן שליטה במצבים שבמציאות לא היינו בוחרים להיכנס אליהם בכזו חופשיות וקלילות. התחושות הללו הן חלק חשוב בחוויה, שבסיומה יש לנו אפשרות להכניס תובנות מהתהליך לחיינו או שלא. במילים אחרות: לבחור במה לשאת באחריות וההשלכות של הפעולות שלנו במציאות.
החוויה המשחקית מעניקה לנו תקווה לעתיד חדש, לצד אפשרויות מעשיות להתמודדות עם אתגרי החיים. התחושה היא של למידה טבעית, מאחר והתהליך מאפשר עקיפת החשיבה הלוגית הבולמת. האופטימיות משולבת בעובדה שהכל אפשרי במסגרת הוראות וגבולות המשחק, וניתן לשינוי על הלוח ובדמיון שלנו. במיוחד, כשזו בחירה אם להשתתף בו או לא, ולכאורה לרגע קט יש לנו שליטה על המציאות המתקיימת במרחב המשחק.
חשוב לציין כי כאשר במשחק האישי הקבוצתי, קיימת הפרה של גבולות המשחק או שאדם הוכרח לשחק, נפגמת ההנאה והיא עלולה לגרום לידי סכנה ממשית פיזית או רגשית. מכאן שחשוב לשחק עם מנחה מקצועי המלווה ומשמש כאיש ביטחון בשערי עולם המשחק. בנוסף, ניתן לקבוע כלל או מילת קוד להפסקת משחק, כאשר יש מקרה של תחושות שליליות עוצמתיות. "לא משחקים – שוברים את הכלים" זה בדיוק מה שהיינו אומרים כשהיינו ילדים להפרת כללים וגבולות במשחק.
דונלד וודס ויניקוט Donald Woods Winnicott פיתח את הטיפול הפסיכולוגי באמצעות טיפול במשחק, והתחברתי לאחד מציטוטיו: "במשחק, ובמשחק בלבד, הילד או המבוגר מסוגלים להיות יצירתיים ולהשתמש באישיות כולה, ורק בהיותו יצירתי מגלה היחיד את העצמי." משפט זה מסכם את הנאמר, ומחזק אותי באופן אישי להמשיך לשחק עם המשתתפים בקורסים שלי, וכמובן את הילדים הפרטיים שלי.
רחל סטיקלרו