Page 10 - medorledor96
P. 10

‫אימפולסיביות‪ ,‬כתגובה אוטומטית לצד חוסר סבלנות או וקושי‬                                        ‫מחוץ לקופסא‬
‫בדחיית סיפוקים‪ .‬בנוסף לקושי לשאת תסכולים ולהתמודד עם‬
‫מצבי לחץ ושחיקה‪ .‬כמו‪-‬כן‪ ,‬שינה מעטה או מרובה מידיי‪ .‬היצמדות‬      ‫לבנות ארמונות‬
‫למסכים ושימוש מרובה בהסחות רגשיות‪ ,‬עד צריכה של תרופות‬                      ‫בחול‬

           ‫נוגדות חרדה ודיכאון‪ ,‬ומקרים קשים של התאבדויות‪.‬‬                                           ‫מאת‪ :‬רחל סטיקלרו‬

  ‫קיימות מספר אסטרטגיות שלפיהם א‪/‬נשים‬                         ‫ימי הקיץ ניתן לצפות בבונים מגדלים וארמונותב‬
  ‫פועלים בעת קונפליקט או ותחושה של צורך‬
  ‫לא מסופק‪ .‬העניין הוא שבכל אחד מהם יש‬                        ‫בחול הים‪ ,‬כשלאלו הקרובים למים הגלים לעיתים‬
  ‫רווח‪ ,‬אך גם יש הפסד‪ .‬באסטרטגיה של‬                           ‫מנפצים ברגע את המבנים‪ ,‬ואף סוחפים את הבונים‬
  ‫הפעלת כוח‪ ,‬הרווח הוא השגת הצורך שלי‬
  ‫במהירות‪ ,‬וההפסד הוא שהצד השני גם מפעיל‬                                                                   ‫לתוכם‪.‬‬
  ‫כוח‪ ,‬לצד תחושות כעס‪ ,‬ניכור עד ניתוק‪.‬‬
  ‫באסטרטגיה של ניתוק מגע הרווח הוא שחרור‬                      ‫זה מזכיר לי מצבים בתהליכי אימון ‪ NLP‬בו יש ציפייה והתרגשות‬
  ‫מהלא‪-‬רצוי – המזיק‪/‬הרע במהירות‪ ,‬וההפסד‬                       ‫גדולה לקראת שינוי חדש‪ ,‬וברגע של קושי ולחץ עולה אותה תחושה‬
                                                              ‫של התנפצות‪ .‬כשלכל אדם ואישה דרך ‪ -‬אסטרטגיה משלו‬
          ‫הוא כעס וניתוק גם מהרצוי – מהטוב‪.‬‬
                                                                                  ‫להתמודד עם מצבי מתח ורגשות שליליים‪.‬‬
‫באסטרטגיה של ויתור או ופשרה הרווח הוא קבלת שקט ‪ -‬אין‬          ‫סגנון הבעת הרגש השלילי היא ראשית תלוית אישיות המונחה‪,‬‬
‫ויכוחים‪ ,‬שימור המצב הקיים – הכל ממשיך כפי שהיה‪ ,‬ומילוי צרכים‬  ‫וקשור למה שהוא למד בחייו לגבי תגובה במצבים מאתגרים‪ .‬כל‬
‫באופן חלקי‪ .‬ההפסד הוא תחושות של תסכול ומצד שני אין קבלת‬       ‫אלה ועוד חוויות עבר יצרו אמונות לגבי אסטרטגיות התגובה‬
‫מענה לצרכים חשובים‪ .‬באסטרטגיה של שיתוף פעולה או‬
‫והידברות הרווחה הוא מגיעים להסכמה מלאה או לפחות חלקית‪,‬‬                           ‫הנכונות‪ ,‬לפי אמות המידה המוסריות שיצר‪.‬‬
‫ויש הבנה של שני הצדדים האחד את השני‪ .‬בנוסף‪ ,‬מוצאים מכנים‬
‫משותפים‪ ,‬ובכך מסייעים האחד השני במילוי הצרכים‪ .‬ההפסד הוא‬      ‫וירג'יניה סאטיר מטפלת משפחתית‪ ,‬ומודלינג למודל הנלפטיסטי‬
‫השקעת זמן ואנרגיה‪ ,‬תסכול עד שמגיעים להסכמה‪ ,‬ויש אף חוסר‬       ‫מטה‪-‬מודל ‪ META MODEL‬טוענת כי במצבי‪-‬לחץ יש ארבעה‬
‫וודאות לגבי עד כמה ימולאו הצרכים שלי‪ ,‬ועד כמה אוכל למלא‬       ‫סוגים עיקריים של אסטרטגיות שמקורם הישרדותי‪ .‬הראשון הוא‬
                                                              ‫המרצה שמבטל את עצמו ואת צרכיו למען האחר‪ .‬השני הוא‬
                                          ‫צרכים של האחר‪.‬‬      ‫המאשים‪ ,‬ששומר‪ ,‬לרוב בכעס‪ ,‬על ערכו באמצעות ביטול האחר‬
                                                              ‫ולכן חש או נמצא בודד‪ .‬השלישי הוא השכלתן‪ ,‬השומר על עצמו‬
‫במצבים של סטרס אנשים מגיבים באחד או יותר מהמצבים‬              ‫מפני כאב באמצעות התכחשות לרגשות שלו ושל האחר‪ ,‬ולכן‬
‫הבאים המכונים ‪ 4‬ה‪ F. FREEZ-‬קפיאה במקום‪ ,‬שהמטרה היא‬            ‫אצלו "הכל הגיוני"‪ .‬הרביעי הוא המטשטש – חסר הביטחון‪ ,‬שעסוק‬
‫לעצור ולזהות את הסכנה‪ FLIGHT .‬בריחה מהסכנה‪FIGHT .‬‬
‫מלחמה מול המאיים‪ .‬והמצב הרביעי ‪ FRIGHT‬אימה‪-‬פחד‪-‬יראה‪,‬‬                                       ‫בהסטת תשומת הלב מהתכנים‪.‬‬
‫שהיא התקפלות במקום‪ ,‬של העמדת פני נכנע או מת‪ ,‬בכדי לגרום‬
‫לאיבוד עניין של התוקף‪ ,‬ובהמשך פגיעה בנתקף‪ .‬מכאן שמאחורי‬       ‫לעיתים סגנון התגובה שלנו מתאים‪ ,‬וזה לרוב כשהוא חיובי‪ .‬ויש‬
‫כל תגובה שלילית יש פחד‪ ,‬הגורם להגיב באחת מ‪ 4-‬הדרכים‬           ‫לשנותו בתגובה שלילית הפוגעת במונחה ובאחרים‪ .‬כאן בחרתי‬
                                                              ‫להרחיב לגבי תגובות מזיקות למונחה ולאחרים‪ .‬ההנחה היא שניתן‬
                                               ‫שפורטו כאן‪.‬‬    ‫לזהות התנהגות ולהבין שהאדם נמצא במצב של סטרס‪ .‬הסיבה‬
                                                              ‫לרוב היא שזו הדרך שהוא מכיר או משרתת אותו ביעילות‬
‫בכדי ליצור שינוי‪ ,‬כדאי בשלב הראשון לזהות‪ ,‬כיצד הינך מגיב‪-‬ה‬
‫במצבי לחץ‪ .‬לשם כך‪ ,‬אני מצרפת ‪ 10‬שאלות מתוך שאלון הנלמד‬                                        ‫להתמודד עם הרגש השלילי‪.‬‬
                                                              ‫החל מהתפרצויות זעם ומריבות‪ ,‬לצד תובענות של האדם ואחרים‪.‬‬
                                       ‫בקורס "ניהול רגשי"‪.‬‬    ‫רגשות ותחושות של האשמה עצמית ופיתוח חרדות‪ .‬התנהגות של‬
                                                              ‫חבלה עצמית‪ ,‬עומס משימות‪ ,‬לשם ריצוי לרוב אחרים‪ .‬לצד או‬

                                                                                                                        ‫‪10‬‬
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15