Page 18 - medorledor76
P. 18
בריאות
המעורבות בפעילות קוגניטיבית על היכולת של הנבדק וזאת משחקים –
בשל ריבוי המשתנים המתערבים כגון מחלות רקע ,רקע לא לילדים
השכלתי ותעסוקתי ,ניסיון קודם בפעילויות ועוד .כך גם לגבי
סוג הגירויים והשפעתם אין תמימות דעים .אם זה משחקי בלבד
קופסא ,תשבצים ,תשחצים או סודוקו ואפילו משחקים
שמשוחקים במחשב ,עדיין לא נמצאה הנוסחה מהו הגירוי דמר׳אתא:לדד גרינברג
(משחק) שיגרום לשיפור תפקוד קוגניטיבי ספציפי. א מעט בדיחות סופרו על התווית משחקי קופסאל
להלן מספר קווים מה כן כדאי לעשות: לטווח גילאים 4-99וכולי ,אך מנקודת מבט פחות
• מה יעניין אתכם .מומלץ לשלב משחקים שמעניינים אתכם מבודחת נמצא כי משחקים משמשים גם ילדים ,גם צעירים
כי יש לכם ניסיון איתם יחד עם משחקים שמעניינים ועדיין ובוודאי גם מבוגרים ובני הגיל השלישי .אם בילדים תפקיד
המשחק הוא ללמד אודות העולם שמסביבנו ולרכוש כישורי
לא התנסיתם בהם. חיים ,באוכלוסייה הצעירה המשחק ממלא תפקיד חברתי
• לגוון :מגוון משחקים יתנו מענה למגוון יכולות קוגניטיביות ומשמש למילוי תחומי העניין ושעות הפנאי ובאוכלוסייה
המבוגרת יותר המשחק משמש גם לשמירה על תפקודים
או יתנו מענה לאותה יכולת מנקודות מבט שונות.
קוגניטיביים.
תפקוד קוגניטיבי הינו האופן שבו אנחנו קולטים ומעבדים
מידע מהסביבה ,מתכננים את התגובה ומבקרים את התגובה
ואת תוצאותיה .מרכיבי התפקוד הקוגניטיבי כוללים בין
היתר קשב ,זיכרון ,תכנון ופתרון בעיות .אותם מרכיבים
עוזרים לנו לבצע בהצלחה פעולות יום יומיות פשוטות
ומורכבות בסביבת הבית העבודה ועוד .עם העלייה בגיל
ישנה ירידה במספר תפקודים קוגניטיביים כגון זיכרון,
מהירות עיבוד המידע ,הסקה ותפקודים ניהוליים שחשובים
ליכולת התפקוד העצמאי מחד ,ומאידך גם עלייה בשכיחות
מחלות שפוגעות בתפקוד הקוגניטיבי כגון מחלת
האלצהיימר.
השתתפות בפעילויות קוגניטיביות
ואינטלקטואליות יכולה להשפיע על
הירידה בתפקוד הקוגניטיבי ולעכב
אותה.
הפעילות הקוגניטיבית משפיעה גם על מבנים במוח וגם על
תפקוד המוח ומשקפת את מנגנון חוסר השימוש שבו כאשר
לא נעשה שימוש ביכולת מסוימת יכולת זו נפגעת .במחקרים,
קשה לבודד את המשתנים כדי לאתר רק את השפעת
18