Page 18 - medorledor76
P. 18

‫בריאות‬

‫המעורבות בפעילות קוגניטיבית על היכולת של הנבדק וזאת‬             ‫משחקים –‬
‫בשל ריבוי המשתנים המתערבים כגון מחלות רקע‪ ,‬רקע‬                  ‫לא לילדים‬
‫השכלתי ותעסוקתי ‪ ,‬ניסיון קודם בפעילויות ועוד‪ .‬כך גם לגבי‬
‫סוג הגירויים והשפעתם אין תמימות דעים‪ .‬אם זה משחקי‬                    ‫בלבד‬
‫קופסא‪ ,‬תשבצים‪ ,‬תשחצים או סודוקו ואפילו משחקים‬
‫שמשוחקים במחשב‪ ,‬עדיין לא נמצאה הנוסחה מהו הגירוי‬                                                  ‫דמר׳אתא‪:‬לדד גרינברג‬

        ‫(משחק) שיגרום לשיפור תפקוד קוגניטיבי ספציפי‪.‬‬       ‫א מעט בדיחות סופרו על התווית משחקי קופסאל‬

     ‫להלן מספר קווים מה כן כדאי לעשות‪:‬‬                     ‫לטווח גילאים ‪ 4-99‬וכולי‪ ,‬אך מנקודת מבט פחות‬

‫• מה יעניין אתכם‪ .‬מומלץ לשלב משחקים שמעניינים אתכם‬         ‫מבודחת נמצא כי משחקים משמשים גם ילדים‪ ,‬גם צעירים‬
‫כי יש לכם ניסיון איתם יחד עם משחקים שמעניינים ועדיין‬       ‫ובוודאי גם מבוגרים ובני הגיל השלישי‪ .‬אם בילדים תפקיד‬
                                                           ‫המשחק הוא ללמד אודות העולם שמסביבנו ולרכוש כישורי‬
                                      ‫לא התנסיתם בהם‪.‬‬      ‫חיים‪ ,‬באוכלוסייה הצעירה המשחק ממלא תפקיד חברתי‬
‫• לגוון‪ :‬מגוון משחקים יתנו מענה למגוון יכולות קוגניטיביות‬  ‫ומשמש למילוי תחומי העניין ושעות הפנאי ובאוכלוסייה‬
                                                           ‫המבוגרת יותר המשחק משמש גם לשמירה על תפקודים‬
          ‫או יתנו מענה לאותה יכולת מנקודות מבט שונות‪.‬‬
                                                                                                       ‫קוגניטיביים‪.‬‬

                                                           ‫תפקוד קוגניטיבי הינו האופן שבו אנחנו קולטים ומעבדים‬
                                                           ‫מידע מהסביבה‪ ,‬מתכננים את התגובה ומבקרים את התגובה‬
                                                           ‫ואת תוצאותיה‪ .‬מרכיבי התפקוד הקוגניטיבי כוללים בין‬
                                                           ‫היתר קשב‪ ,‬זיכרון‪ ,‬תכנון ופתרון בעיות‪ .‬אותם מרכיבים‬
                                                           ‫עוזרים לנו לבצע בהצלחה פעולות יום יומיות פשוטות‬
                                                           ‫ומורכבות בסביבת הבית העבודה ועוד‪ .‬עם העלייה בגיל‬
                                                           ‫ישנה ירידה במספר תפקודים קוגניטיביים כגון זיכרון‪,‬‬
                                                           ‫מהירות עיבוד המידע‪ ,‬הסקה ותפקודים ניהוליים שחשובים‬
                                                           ‫ליכולת התפקוד העצמאי מחד‪ ,‬ומאידך גם עלייה בשכיחות‬
                                                           ‫מחלות שפוגעות בתפקוד הקוגניטיבי כגון מחלת‬

                                                                                                       ‫האלצהיימר‪.‬‬

                                                                ‫השתתפות בפעילויות קוגניטיביות‬
                                                               ‫ואינטלקטואליות יכולה להשפיע על‬
                                                                ‫הירידה בתפקוד הקוגניטיבי ולעכב‬

                                                                                           ‫אותה‪.‬‬

                                                           ‫הפעילות הקוגניטיבית משפיעה גם על מבנים במוח וגם על‬
                                                           ‫תפקוד המוח ומשקפת את מנגנון חוסר השימוש שבו כאשר‬
                                                           ‫לא נעשה שימוש ביכולת מסוימת יכולת זו נפגעת‪ .‬במחקרים‪,‬‬
                                                           ‫קשה לבודד את המשתנים כדי לאתר רק את השפעת‬

                                                                                                                    ‫‪18‬‬
   13   14   15   16   17   18   19   20   21   22   23