Page 11 - medorledor70
P. 11
מגזין מדור לדור
לחייך?
אפשר גם
לא
יומליאהת:בורשטיין שחם
שהייתי קטנה ,אני זוכרת שמדי פעם אמא שליכ
היתה מוציאה את המצלמה ,ככה פעם בחודש
בערך (כי היה צריך לשלוח תמונות לסבא וסבתא ברוסיה),
בחגים ,בימי הולדת ,בסופי שבוע .כל פעם שהייתה עם
המצלמה ,הייתה מבקשת ממני לעמוד ,להסתכל למצלמה
ולחייך .זה תמיד הרגיש לי לא כל כך נח .לא תמיד התחשק
לי לעמוד ולחייך .אז לפעמים לא הייתי מחייכת ולפעמים
היה יוצא מן חיוך מאולץ כזה.
כצלמת ,אני (כמעט) לא מבקשת מאנשים לחייך .וגם לא
לעמוד .בכלל לא מבקשת לעצור .אני מבקשת להמשיך
בכל מה שהם עושים ,בלהיות עצמם .לדבר ,לצחוק ,לרקוד,
לספר חוויות ,להיות .בדרך כלל אני מצליחה להיות סוג של
רואה ואינה נראית כזאת .כי מה שאני מחפשת בצילום
הוא הרגע הטבעי ,האותנטי .רגע אחד ,שבריר שניה,
מיקרו שניה ,של מבט ,של חיוך (אמיתי) ,של אנרגיה.
אז כשאני מצלמת חתן וכלה ,אני לא מבקשת מהם לדגמן, כשהתחלתי ללמוד צילום ,גורו הצילום הראשון שלי היה
אני מבקשת מהם להיות עצמם ,להיות אחד עם השנייה, הנרי קרטיה ברסון .ברסון ,צלם צרפתי שהיה אבי צילום
לשכוח לרגע שאני שם עם המצלמה .הכי כיף לי להתבונן העיתונות וצילום הרחוב ,תבע את מושג ״הרגע המכריע״,
בילדים ,שהם גם ככה הכי טבעיים ומשוחררים כשרק רגע אחד ויחיד מתוך רצף של רגעים בני חלוף ,בו
מאפשרים להם .המזכרת המדהימה ביותר בעיני ,היא של מתמזגים כל האלמנטים החזותיים לידי קומפוזיציה אחת
שלמה ומדויקת החובקת בתוכה את משמעות האירוע
הרגע האמיתי.
בתמונות :חגיגת מים ובוץ לכבוד שבועות. כולו.
יוליה בורשטיין שחם – צלמת | 0 54-8243934 כך שבהשראת ברסון אני צופה
ומחפשת את הרגעים הללו ,רגעים
[email protected] שמשקפים את החיים ,שמספרים
את החיים .הצילום בשבילי הוא
11 בעצם כלי לספר סיפור ,דרך זיקוק
של רגעים ,שברירי שניה ,אותם אני
בוחרת בקפידה תוך כדי התבוננות.
גיליון 70