Page 44 - medorledor69
P. 44

‫משפחה‬

‫מהי מוטוריקה עדינה‬
  ‫ולמה כל כך חשוב‬
    ‫מאת‪:‬לטפח אותה?‬

      ‫יהודית לוטואק‬

‫במבט הוא בצורה אוטומטית יכוון את ידו אליו וזה נקרא‬         ‫ששומעים את המילה מוטוריקהכ‬
                          ‫בשפה המקצועית קשר עין יד‪.‬‬
                                                           ‫מיד חושבים על המילה מוטוריקה‬
‫שלבי התפתחות של המוטוריקה העדינה‪.‬‬                          ‫עדינה‪ ,‬מדמיינים מיד ילדים יושבים‬
                                                           ‫סביב שולחן ועוסקים בגזירה במספריים‬
‫כשהילד הוא רך נולד הוא נמצא בשלב המוטוריקה‬                 ‫או בעבודות יד שונות‪ .‬לפני שנגיע לזה‬
‫התגובתית‪ ,‬אין לו שליטה על תגובותיו (רפלקס)‪.‬‬
‫לדוגמא אחיזתו של אצבע לא מבטא עבורו שהוא‬                         ‫נצטרך לעבור כמה שלבים שונים‪.‬‬

        ‫צריך אתכם בהכרח לידו ושהוא שמח על כך‪.‬‬              ‫השלבים העקריים בפיתוח המוטריקה מושכים לא מעט‬
‫כעבור שלושה חודשים תגובה זו תעלם ותהפוך לתגובת‬             ‫תשומת לב‪ .‬נזכרים בקלות מתי ילדנו התחיל ללכת ופחות‬
‫מישוש ולאט לאט תתפתח לתגובת אחיזה (אגודל ‪ -‬אצבע‬            ‫את הפעם הראשונה שהוא החזיק כפית‪ .‬לכן חשוב כל כך‬
                                                           ‫לשים לב לשלבים שבהם מפתחים את המוטוריקה העדינה‪.‬‬
                                         ‫בדומה לצבת )‬
‫בתחילה התינוק משתמש ביד אחת‪ ,‬לאחר מכן בסביבות‬                                ‫מהי מוטוריקה עדינה?‬
‫חמישה חודשים הוא יתחיל להעביר חפץ מיד ליד‪ .‬ורק בסביבות‬
                                                           ‫מוטוריקה היא המכלול של כל הפעילויות שבאמצעותם‬
                             ‫חצי שנה הוא יאחוז בשתי ידיו‪.‬‬  ‫נשלוט על התנועות שלנו‪ .‬המוטוריקה העדינה מתייחסת‬
                                                           ‫לתנועות מדוייקות של השרירים הקטנים ובמיוחד לשרירי‬
                                                           ‫הידיים והאצבעות‪ .‬לתפוס חפץ‪ ,‬לזרוק אותו‪ ,‬להביא חפץ‬
                                                           ‫לפה אבל גם לגזור או לצייר אלה רק חלק מהמוטוריקה‬

                                                                                                           ‫העדינה‪.‬‬

                                                                    ‫איך מפתחים מוטוריקה עדינה?‬

                                                           ‫התפתחות המוטוריקה העדינה משתנה מילד לילד‪ .‬כל‬
                                                           ‫אחד לפי הקצב האישי שלו אבל שלבי ההתפתחות זהים‬

                                                                     ‫לפי שאותו סדר‪ .‬השלבים תלויים בשני גורמים‪:‬‬
                                                                                ‫• התפתחות המוח והצד הקוגנטיבי‪.‬‬

                                                                ‫• הסביבה בה הוא חי והגירויים שאליהם הוא נחשף‪.‬‬
                                                           ‫אלה הסיבות שמבדילים בין ילד אחד לילד שני באותו‬
                                                           ‫הגיל‪ .‬למרות זאת ההתפתחות תתבצע תמיד באותו‬
                                                           ‫הסדר‪ .‬הכול מתחיל בהתפתחות הטונוס והשליטה של כל‬

                                                                          ‫תנועה והכול מתחיל ממרכז הגוף החוצה‪.‬‬

                                                                                                           ‫לדוגמא‪:‬‬
                                                           ‫שליטה בכתף תעשה עוד לפני שליטה ביד או שליטה במותן‬
                                                           ‫לפני שליטה ברגל‪ .‬הילד הקטן ישלוט ראשית בזרועותיו‪ ,‬לפני‬
                                                           ‫ידיו ולפני אצבעותיו‪ .‬מה שיעזור לילד לפתח את המוטוריקה‬
                                                           ‫העדינה הוא הראייה‪ .‬למה תשאלו? ברגע שילד קולט משהו‬

                                                                                                                    ‫‪44‬‬
   39   40   41   42   43   44   45   46   47   48   49