Page 50 - medorledor57
P. 50

‫זהר נוי ‪www.readbooks.co.il‬‬                                                                 ‫ספרים מומלצי החודש‬

                                 ‫לאן נעלם ד"ר דן צבר?‬                                          ‫מה אמיתי ומה פרי דמיון?‬

                        ‫הספר "משפט ריגול" מאת עו"ד משה רונן‬                                 ‫"כל הפחדים בעולם" מאת פיטר‬
                        ‫הוא דרמה משפטית‪ ,‬המתרחשת בשנת‬                                       ‫סוונסון הוא ספר מתח פסיכולוגי‬
                        ‫‪ .1982‬הגיבור הוא ד"ר דן צבר (צימברט)‪,‬‬                               ‫מצמרר‪ .‬העלילה נפרשת מבעד‬
                        ‫איש‪-‬ציבור ידוע‪ ,‬מרצה לספרות וכוכב‬                                   ‫לעיניהן של הדמויות השונות‬
                        ‫טלוויזיה‪ ,‬חבר קיבוץ לשעבר‪ .‬יום אחד הוא‬                              ‫ומתגבשת לכדי ספר מותח מאין‬
                        ‫נעלם‪ ,‬ואיש אינו יודע איפה הוא‪ .‬הוא נעצר‬                             ‫כמותו‪ ,‬שבו בחורה תמימה לכודה‬
                        ‫בחשד שקיים שיחות עם אנשי אש"ף‪,‬‬                                      ‫בסבך של בגידות‪ ,‬מניפולציות ורצח‪.‬‬
                        ‫שכתוצאה מהן נהרגו שלושה לוחמים‬                                      ‫קייט תמיד היתה מעט נוירוטית‪ ,‬אך‬
                        ‫של המוסד בפריס‪ .‬הוא מואשם במגע‬                                      ‫מצב זה התעצם לכדי התקפי פניקה‬
 ‫עם סוכן זר ובהריגה‪ .‬הוא מוחזק בבית‪-‬המעצר כ"אסיר איקס"‬            ‫לאחר שנחטפה וכמעט נרצחה על ידי החבר שלה לשעבר‪ .‬ואז‬
 ‫ומאחורי דלתיים סגורות מתנהל משפטו החסוי‪ .‬השופטת שרה‬              ‫קורבין‪ ,‬בן דוד מרוחק החי בבוסטון‪ ,‬מציע לה לעשות חילופי‬
 ‫אחיטוב ממנה לנאשם עורכת‪-‬דין צעירה ששמה מוניקה אהרוני‪.‬‬            ‫דירות למשך חצי שנה‪ .‬קייט מסכימה בתקווה שהמעבר יעזור‬
 ‫הסניגורית היא קצינה משוחררת מצה"ל‪ ,‬הסולדת מהנאשם ‪-‬‬               ‫לה להתגבר על הטראומה‪ .‬אבל עם הגעתה לדירתו המפוארת‬
 ‫אבל מוכנה לעשות הכול כדי שייצא זכאי‪ .‬בספר מתוארים מהלכו‬          ‫בבוסטון‪ ,‬קייט מגלה לתדהמתה שהשכנה שלו‪ ,‬צעירה בשם‬
 ‫המפתיע של המשפט‪ ,‬והיחסים הנרקמים בין הנאשם‪-‬הידוען לבין‬           ‫אודרי‪ ,‬נרצחה‪ .‬כשהמשטרה חוקרת אותה בעניין קורבין‪ ,‬לקייט‬
 ‫עורכת‪-‬הדין‪ .‬הכל במהלך‪ ‬משפט‪-‬סתר‪ ,‬שהעיתונות מנסה לדווח‬             ‫אין תשובות‪ ,‬אך סקרנותה מתעוררת‪ .‬הסקרנות גוברת כשהיא‬
 ‫עליו – אבל נבלמת‪ .‬המשפט מתפתח בדרכים לא צפויות‪ ,‬וגם‬              ‫פוגשת את אלן‪ ,‬המתגורר ממול‪ ,‬בדירה המשקיפה על דירתה של‬
 ‫הקשר בין השנים מתפתח‪ ,‬עד לסוף המפתיע של הספר‪ .‬העלילה‬             ‫אודרי‪ .‬הוא ראה את קורבין מבקר תכופות בדירתה של אודרי‪,‬‬
 ‫מתרחשת באולם בית‪-‬המשפט המחוזי בתל‪-‬אביב ובבית‪-‬המעצר‬               ‫אך קורבין מכחיש שהוא הכיר את הצעירה‪ .‬האם קורבין בן דודה‬
 ‫באבו‪-‬כביר‪ ,‬בחצר מטה השב"כ ובביתו של אלוף (מיל‪ ).‬רחבעם‬            ‫הוא הרוצח? ואולי אלן‪ ,‬או אולי החבר לשעבר של אודרי‪ ,‬ג'ק?‬
 ‫זאבי‪ ,‬בלשכתה של השופטת – ובדירתה הפרטית‪ .‬הרומן מתאר‬              ‫קייט‪ ,‬עדיין מעורערת בעקבות טראומת העבר‪ ,‬מוצאת את עצמה‬
 ‫את הדרמה המתחוללת מאחורי הדלתיים הסגורות‪ .‬כפי שנכתב‬              ‫במערבולת של חשדות‪ ,‬שאין לדעת איזה מהם אמיתי ואיזה רק‬
 ‫בעמודו הראשון של הספר‪ ,‬לו היה זה סיפור אמיתי‪ ,‬אסור היה‬           ‫פרי דמיונה‪( .‬מאנגלית‪ :‬נועה מרום‪-‬צדוק‪ .‬הוצאת דני ספרים‪349 .‬‬
                    ‫לפרסם אותו‪( .‬הוצאת סטימצקי‪ 150 ,‬עמודים)‬
                                                                                                                        ‫עמודים)‬
                                  ‫החיפוש אחר הזהות‬
                                                                                               ‫לעודד את חופש הבחירה‬
                          ‫"שיגע"‪ ‬מאת‪ ‬ש‪.‬פ‪.‬ז'ולייט‬
                          ‫ה ו א רומן‪ ‬עתיר‪ ‬סמלים‪ ,‬קולח‪ ,‬ומפתיע‪,‬‬                              ‫"דן המדען" מאת רינת מאירוביץ נכתב‬
                          ‫הספוג בניחוחות ובקולות אותנטיים‬                                   ‫ברגישות רבה ובשפה קולחת‪ .‬הוא‬
                          ‫ממחוזות שרגל אדם לא דרכה בהם‪.‬‬                                     ‫מציג את נקודת מבטו של הילד בכוונה‬
                          ‫זהו‪ ‬ריאליזם‪ ‬קסום‪ ,‬המוהל יסודות‬                                    ‫לחזק את ביטחונו העצמי ולעודד את‬
                          ‫פנטסטיים ביסודות מקראיים‪ ,‬ורוקע‬                                   ‫העצמאות ואת חופש הבחירה שלו‪.‬‬
                          ‫ומשבץ לתוכו מעשיות‪ ,‬מיתולוגיה‬                                     ‫הספר בדרכו הצנועה והיפה מספק‬
                          ‫ופילוסופיה‪ .‬למן‪ ‬הפסקה הראשונה‬           ‫לילד וגם להורה כלים להתמודדות בזמן משבר‪ ,‬קונפליקט וחוסר‬
                          ‫יישבה הקורא בצלילים‪ ,‬בריחות‬             ‫וודאות ומראה לנו כיצד ניתן לדובב ילדים‪ ,‬איך נותנים מקום‬
‫ובקולות מעולם אחר‪ .‬במדינה לא נודעת ושמע שיגע מתהלך לו‬             ‫לרגשות שמציפים אותם ולא מבטלים אותם‪ ,‬איך עוזרים לילדינו‬
‫עירום עלם ושמו פרא‪ .‬במסע שמתחיל בחיפוש זהותו מוצא פרא‬             ‫לפתור בעיה‪ ,‬והחשוב מכל איך יוצרים דיאלוג עם ילדים‪ .‬בסיפורנו‬
‫מכתב‪ ‬תמוה‪ ‬אשר‪ ‬ישנה‪ ‬את‪ ‬חייו ויחשוף בפניו גילויים מרתקים על אודות‬   ‫חוזר דן מהגן ובפיו חדשות מרעישות‪ :‬כל ילדי הגן יודעים מה הם‬
‫העולם שמעבר‪ ‬לעולמם‪ ‬הכאוטי‪ ‬של השיגעים‪ .‬במהלך מסעו פוגש פרא‬         ‫רוצים להיות כשיהיו גדולים ורק הוא אינו מסוגל להחליט! ובכלל‬
‫שלל דמויות צבעוניות וחווה מצבים אבסורדיים‪ ,‬עובר תהליך רגשי‬        ‫איך מחליטים? כיצד יודעים? אימא של דן יכלה לקבל את בנה‬
‫מורכב ומתפתח‪ ,‬ומגבש תוך כדי תנועה את תפיסת עולמו ואת אמונותיו‪.‬‬    ‫כשחזר מהגן‪ ,‬ברגע קל אחד להגיד לו שיש מקצוע שנקרא מדען‬
‫במקביל לנושאים אישיים אשר נוגעים לגיבור‪ ,‬כמו‪ :‬חיפוש אחר תחושת‬     ‫ולדעתה מקצוע זה מאוד מתאים לו‪ ,‬וכי בטוח שהוא יגדל להיות‬
‫שייכות‪ ,‬גיבוש זהות ופריצת גבולות ומגבלות ‪" -‬שיגע" עוסק ומעלה שלל‬  ‫מדען‪ ,‬אך לא כך קרה‪ .‬האמא החליטה לתת לבנה את המקום‬
‫נושאים המתקשרים למסעו ובתוכם‪ :‬מפגש האדם עם תרבות‪ ,‬אמנות‬           ‫להבין מה הוא רוצה‪ ,‬מה מתאים לו‪ .‬הסיפור יכול להיות דוגמה‬
‫ואקדמיה‪ ,‬מקום הכסף בחיי האדם‪ ,‬משמעות החיים‪ ,‬ניצול עובדים‬          ‫לדרך שבה הורים יכולים לנהל דו‪-‬שיח מכבד בגובה העיניים של‬
‫בחברה המודרנית וההכרח לעטות מסכות תוך ביטול האותנטיות של‬          ‫הילד‪ ,‬להקשיב לילד באמת‪ ,‬לנסות לעזור לילדים‪ ,‬לכוון‪ ,‬לתת‬
‫האדם‪ .‬הספר נכתב בהשראת ילדותה של המחברת‪ ,‬שנולדה באירן‬             ‫מקום לרגשות שמציפים‪ .‬לגילאי ‪( .6-3‬איורים נפלאים‪ :‬אינה קצב‪.‬‬
‫ועלתה ארצה בגיל‪ 5‬בעקבות המהפכה האסלאמית ונאלצה להתאקלם‬
         ‫במציאות חדשה בישראל‪( .‬הוצאת "ספרי ניב"‪ 192,‬עמודים)‪  ‬‬                                                      ‫הוצאת אוריון)‬

                                                                  ‫‪50‬‬
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55