Page 6 - medorledor44
P. 6
שאליה הנערה הגיעה .המעבר הבתים לבית עתיד מתרחש רק עמותת עדן
בקיץ ,אחת לשנה ,אבל זה לא אומר שאם הגעתי לגיל 17אני
יכולה לעבור אוטומטית לבית עתיד .על הנערה להגיש בקשה בחוץ נתפס בעיניה כאשמתה ".הנערה תבוא ותגיד מה קשה
ולנמק מדוע היא חושבת שהיא צריכה לעבור לשם ,מה היא לה ותזכה להכלה ,אמפטיה ואהבה ועם זאת תתבקש להיות
תוכל לתרום וממה תיתרם .לבית עתיד עוברים מכל הבתים. אקטיבית בחייה ולקחת אחריות על כל מה שקורה איתה.
הפנימייה כוללת כ 52 50 -בנות שמתראות האחת עם השנייה
במשך היום ולכן הן שומעות על בתי הקבע האחרים וגם על בית יש התערבות מצד ההורים?
עתיד בזמן שהותן בפנימייה .בבית עתיד יש פחות אנשי צוות
מלווים ,העצמאות מאוד גדולה ,מעודדים השתלבות בעבודה "יש הורים מעורבים ויש כאלו שמעדיפים שלא .אחת לשבועיים
ולא רק בלימודים ,מלווים אותן לקראת שירות לאומי או לשירות הבנות יוצאות הביתה .הורים יכולים להגיע בשבת בתיאום עם
רכזת הבית שבו גרה הנערה .אחת לשנה יש הפנינג של יום
בצה"ל ומכינים אותן לחיים בחוץ". משפחות .אנחנו מאוד בעד שהמשפחה תבוא לבקר ותראה
את הנערה בעיניים אחרות .עם זאת ,צריך לזכור שלעתים
מיהן בעלות המקצועי בכל בית? ההורה הוא זה שפגע בנערה ולכן התחושה מצד הנערה אינה
• מנהלת בית שהיא מנהלת את כל מה שקורה עם הנערה. פשוטה".
• עובדת סוציאלית שהיא המטפלת הישירה.
איך הן מרגישות עם חזרתן מסוף שבוע
• אם בית אחראית על מזון ,ניקיון ,ללוות את הבנות למרפאה ועוד בבית?
• מדריכים.
"מאוד תלוי .לעתים הנערה יוצאת החוצה ובבית הכול בסדר,
איך הבנות מסתדרות ביניהן? תחרות? אבל הסביבה החברתית אינה מתאימה והיא חוזרת אחרי
קינאה? שיתוף? שנפגעה שוב .אין לנו רצון שהפנימייה תהיה סגורה .חשוב לנו
שהנערה תצא החוצה לחיים האמיתיים .אפשר לומר שנערה
"יש הכול כמו בכל מקום .חשוב לומר שלכל נערה יש אחת בתחילת הדרך עלולה 'ליפול' ,אך נערה שכבר הגיעה לבית
לשבוע שיחת משוב על ההתנהגות שלה ויש שיחה שבועית הבוגרות ,היא בעלת מיומנויות חברתיות משוכללות ותוכל
לכל בית". להתמודד עם קשיים רבים".
איך משתלב בית הספר עם הפנימייה? מהו רצף הבתים?
"בשעות הבוקר הן מגיעות לבית הספר שנמצא בקיבוץ .בית "בית אסיף" בית הקליטה .נערה תגור בו בין 3ל 6 -חודשים.
הספר הוא לפי כיתות גיל ,כדי שכולן תוכלנה להגיע לבגרויות, בבית זה אנחנו לומדות להכיר את הנערה ולמה היא זקוקה.
וכמו בכל מקום יש 12שנות לימוד .בית הספר מדבר בשפה של ההתנהגות היא השפה הכי ברורה מבחינתנו ודרכה קולטים גם
הפנימייה .אנחנו מעורות בחיי הנערות מעודכנות ומעדכנות את מה היא צריכה ולא אומרת .לא תמיד מה שהיא אומרת
שהיא רוצה זה מה שיתרום לה .בבית יש 12בנות בדרך כלל.
את הפנימייה בכל דבר".
הבנות מגיעות אלינו החל מגיל 12ועד גיל .17
בכל בית יש תהליך המורכב משלבים בצורה ספירלית .למשל
"שלב הסערה" הוא שלב שהנערה חשה בסערת רגשות
בתחילת הדרך .כשהיא עוברת לבית קבע ,היא יכולה שוב
לחוש בסערה .זו לא תהיה אותה סערה כי אין בשיטה הזו
אחורה וקדימה ,אלא סערה של שלב מתקדם.
מבית אסיף היא עוברת לאחד מבתי הקבע לפי צרכיה .יש נערה
שצריכה הכלה מרובה או צריכה נראות גבוהה מאוד או התאמה
לאנשי צוות.
בית אסיף הוא הבית המבודד ביותר מכל בתי הפנימייה בשל
הרגישות של תחילת הדרך .לאף נערה אסור להסתובב בין
בתים על דעת עצמה .בבית אסיף הגבולות ברורים מאוד ,כל
נערה צריכה להתעסק בעצמה מבחינה פנימית .ברגע שנערה
מתחילה להסתכל על מה שקורה אצל נערות אחרות ולהתעניין
בבתים אחרים ,היא בעצם מפספסת את חשיבות ההתקדמות
שלה ולכן אנו מזכירות לה את היעדים שלה.
בית הקבע מבודד פחות ולכל בית קבע יש את החוקים שלו .אך
עדיין בכל הפנימייה יש חוקים מנחים ואחידים .מבית הקבע,
בשנה האחרונה לשהותה בפנימייה היא יכולה לעבור ל"בית
עתיד" .היכולת לעבור אליו היא נגזרת של הבגרות האישית
6