Page 6 - medorledor44
P. 6

‫שאליה הנערה הגיעה‪ .‬המעבר הבתים לבית עתיד מתרחש רק‬                                                ‫עמותת עדן‬
‫בקיץ‪ ,‬אחת לשנה‪ ,‬אבל זה לא אומר שאם הגעתי לגיל ‪ 17‬אני‬
‫יכולה לעבור אוטומטית לבית עתיד‪ .‬על הנערה להגיש בקשה‬           ‫בחוץ נתפס בעיניה כאשמתה‪ ".‬הנערה תבוא ותגיד מה קשה‬
‫ולנמק מדוע היא חושבת שהיא צריכה לעבור לשם‪ ,‬מה היא‬             ‫לה ותזכה להכלה‪ ,‬אמפטיה ואהבה ועם זאת תתבקש להיות‬

  ‫תוכל לתרום וממה תיתרם‪ .‬לבית עתיד עוברים מכל הבתים‪.‬‬               ‫אקטיבית בחייה ולקחת אחריות על כל מה שקורה איתה‪.‬‬
‫הפנימייה כוללת כ ‪ 52 50 -‬בנות שמתראות האחת עם השנייה‬
‫במשך היום ולכן הן שומעות על בתי הקבע האחרים וגם על בית‬                   ‫יש התערבות מצד ההורים?‬
‫עתיד בזמן שהותן בפנימייה‪ .‬בבית עתיד יש פחות אנשי צוות‬
‫מלווים‪ ,‬העצמאות מאוד גדולה‪ ,‬מעודדים השתלבות בעבודה‬            ‫"יש הורים מעורבים ויש כאלו שמעדיפים שלא‪ .‬אחת לשבועיים‬
‫ולא רק בלימודים‪ ,‬מלווים אותן לקראת שירות לאומי או לשירות‬      ‫הבנות יוצאות הביתה‪ .‬הורים יכולים להגיע בשבת בתיאום עם‬
                                                              ‫רכזת הבית שבו גרה הנערה‪ .‬אחת לשנה יש הפנינג של יום‬
                           ‫בצה"ל ומכינים אותן לחיים בחוץ‪".‬‬    ‫משפחות‪ .‬אנחנו מאוד בעד שהמשפחה תבוא לבקר ותראה‬
                                                              ‫את הנערה בעיניים אחרות‪ .‬עם זאת‪ ,‬צריך לזכור שלעתים‬
      ‫מיהן בעלות המקצועי בכל בית?‬                             ‫ההורה הוא זה שפגע בנערה ולכן התחושה מצד הנערה אינה‬

   ‫• מנהלת בית שהיא מנהלת את כל מה שקורה עם הנערה‪.‬‬                                                                ‫פשוטה‪".‬‬
                 ‫• עובדת סוציאלית שהיא המטפלת הישירה‪.‬‬
                                                              ‫איך הן מרגישות עם חזרתן מסוף שבוע‬
‫• אם בית אחראית על מזון‪ ,‬ניקיון‪ ,‬ללוות את הבנות למרפאה ועוד‬                                     ‫בבית?‬
                                                  ‫• מדריכים‪.‬‬
                                                              ‫"מאוד תלוי‪ .‬לעתים הנערה יוצאת החוצה ובבית הכול בסדר‪,‬‬
‫איך הבנות מסתדרות ביניהן? תחרות?‬                              ‫אבל הסביבה החברתית אינה מתאימה והיא חוזרת אחרי‬
                        ‫קינאה? שיתוף?‬                         ‫שנפגעה שוב‪ .‬אין לנו רצון שהפנימייה תהיה סגורה‪ .‬חשוב לנו‬
                                                              ‫שהנערה תצא החוצה לחיים האמיתיים‪ .‬אפשר לומר שנערה‬
‫"יש הכול כמו בכל מקום‪ .‬חשוב לומר שלכל נערה יש אחת‬             ‫בתחילת הדרך עלולה 'ליפול'‪ ,‬אך נערה שכבר הגיעה לבית‬
‫לשבוע שיחת משוב על ההתנהגות שלה ויש שיחה שבועית‬               ‫הבוגרות‪ ,‬היא בעלת מיומנויות חברתיות משוכללות ותוכל‬

                                                   ‫לכל בית‪".‬‬                                   ‫להתמודד עם קשיים רבים‪".‬‬

    ‫איך משתלב בית הספר עם הפנימייה?‬                                                 ‫מהו רצף הבתים?‬

‫"בשעות הבוקר הן מגיעות לבית הספר שנמצא בקיבוץ‪ .‬בית‬            ‫"בית אסיף" בית הקליטה‪ .‬נערה תגור בו בין ‪ 3‬ל ‪ 6 -‬חודשים‪.‬‬
‫הספר הוא לפי כיתות גיל‪ ,‬כדי שכולן תוכלנה להגיע לבגרויות‪,‬‬      ‫בבית זה אנחנו לומדות להכיר את הנערה ולמה היא זקוקה‪.‬‬
‫וכמו בכל מקום יש ‪ 12‬שנות לימוד‪ .‬בית הספר מדבר בשפה של‬         ‫ההתנהגות היא השפה הכי ברורה מבחינתנו ודרכה קולטים גם‬
‫הפנימייה ‪ .‬אנחנו מעורות בחיי הנערות מעודכנות ומעדכנות‬         ‫את מה היא צריכה ולא אומרת‪ .‬לא תמיד מה שהיא אומרת‬
                                                              ‫שהיא רוצה זה מה שיתרום לה‪ .‬בבית יש ‪ 12‬בנות בדרך כלל‪.‬‬
                                    ‫את הפנימייה בכל דבר‪".‬‬
                                                                              ‫הבנות מגיעות אלינו החל מגיל ‪ 12‬ועד גיל ‪.17‬‬
                                                              ‫בכל בית יש תהליך המורכב משלבים בצורה ספירלית‪ .‬למשל‬
                                                              ‫"שלב הסערה" הוא שלב שהנערה חשה בסערת רגשות‬
                                                              ‫בתחילת הדרך‪ .‬כשהיא עוברת לבית קבע‪ ,‬היא יכולה שוב‬
                                                              ‫לחוש בסערה‪ .‬זו לא תהיה אותה סערה כי אין בשיטה הזו‬

                                                                              ‫אחורה וקדימה‪ ,‬אלא סערה של שלב מתקדם‪.‬‬
                                                              ‫מבית אסיף היא עוברת לאחד מבתי הקבע לפי צרכיה‪ .‬יש נערה‬
                                                              ‫שצריכה הכלה מרובה או צריכה נראות גבוהה מאוד או התאמה‬

                                                                                                              ‫לאנשי צוות‪.‬‬
                                                              ‫בית אסיף הוא הבית המבודד ביותר מכל בתי הפנימייה בשל‬
                                                              ‫הרגישות של תחילת הדרך‪ .‬לאף נערה אסור להסתובב בין‬
                                                              ‫בתים על דעת עצמה‪ .‬בבית אסיף הגבולות ברורים מאוד‪ ,‬כל‬
                                                              ‫נערה צריכה להתעסק בעצמה מבחינה פנימית‪ .‬ברגע שנערה‬
                                                              ‫מתחילה להסתכל על מה שקורה אצל נערות אחרות ולהתעניין‬
                                                              ‫בבתים אחרים‪ ,‬היא בעצם מפספסת את חשיבות ההתקדמות‬

                                                                               ‫שלה ולכן אנו מזכירות לה את היעדים שלה‪.‬‬
                                                              ‫בית הקבע מבודד פחות ולכל בית קבע יש את החוקים שלו‪ .‬אך‬
                                                              ‫עדיין בכל הפנימייה יש חוקים מנחים ואחידים‪ .‬מבית הקבע‪,‬‬
                                                              ‫בשנה האחרונה לשהותה בפנימייה היא יכולה לעבור ל"בית‬
                                                              ‫עתיד"‪ .‬היכולת לעבור אליו היא נגזרת של הבגרות האישית‬

                                                                                                                         ‫‪6‬‬
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11