Page 6 - medorledor29
P. 6
למשל) והם חווים שלב תיאוריה ,מעשה ,ושוב תיאוריה לדרך עם פיילוט ראשון .עשרה נערים השתלבו בתכנית
-או בשפתם ראש-גוף-ראש .בהתחלה דנים בנושא הראשונית -וזה עבד" .קראנו לרכב שלנו "הגל מוביל"
ומרחיבים אותו מעט (יתרונות ,חסרונות ,סכנות) ,אחר על משקל מכוניתו של באטמן .כל הציוד נדחס והועמס
כך מתנסים בים (תופסים זרמים ,לומדים מה לעשות מכל כיוון וככה ג'יעג'נו ואספנו את הנערים מפתח
איתם ,עוזרים זה לזה) ומסכמים בחוויה ,בהרגשה
ובהקבלה לחיים עצמם (זרמים שסוחפים ,האם אפשר ביתם.
לצאת מזרם כזה ואיך) ועוד .העבודה הפיזית "פותחת" "נתנו להם גלשן ,חליפה ,הזדמנות ודחיפה קלה.
אותם ,והם משתפים בחוויות ומשליכים את המסקנות לפעמים זה כל מה שנחוץ כדי לחולל שינוי" .מחדד
על החיים האמתיים .בסיום מתקיים סבב צל"שים שבו
כל אחד מעניק צל"ש לחבר בקבוצה בזכות משהו טוב עומר.
שעשה ,וכך הם מתרגלים גם פרגון -מושג שכמעט לא מטרת התכנית היא להשתמש בגלישת הגלים ככלי
קיים בעולמם אך "הופך לחלק משמעותי מהפעילות", להתפתחות אישית ולהקנות למשתתפים כלים
להתמודדות עם החיים .וקסמן וטולצ'ינסקי מאמינים
מוסיף טולצ'ינסקי. שההתנסות בים מחשלת אותם ומאפשרת להם ללמוד
כיצד להתמודד עם קשיים ,איך לא לוותר ,להתמיד
בסוף הקורס יש לחבר'ה מבחן ומסע מסכם .הבוגרים ולעבוד קשה למען המטרה .תוך כדי הם לומדים
זכאים להגיע למרכזי "הגל שלי" השונים ולגלוש תמיד לא מעט על עצמם ועל הכוחות הפנימיים שטמונים
ובחינם ,וכך הם הופכים את מרכז הגלישה לבית שני. בהם ,וזוכים למעשה לתכנית העצמה אישית במסגרת
המצטיינים זוכים
לקורס עוזר מדריך קבוצתית.
במכון ווינגייט, "הגל שלי" מצייד
שבזכותו הם יכולים אותם בגלשן,
לעבוד במרכזים בחליפת גלישה
בקיץ ,להתפרנס, ובהזדמנות
לצמוח ,להתפתח לעתיד טוב
ולהתרחק מצרות. יותר" .ההתנסות
"הם מגלים כוחות בים הוא חוויה
אדירים" ,מתגאה מעצימה
וקסמן" ,הדימוי המשליכה על כל
שלהם העצמי תחומי החיים",
משתפר ,וזה מרגש אומרים השניים.
וכיף" .טולצ'ינסקי להתמודדות
מחזק" :הם עם הגלים ,עם
מרגישים מועילים הזרמים ועם מזג
ומשמעותיים". האוויר המשתנה,
וגם עם הנפילות
בזכות הספורט מהגלשן ועם
ובזכות התכנית אי-הוודאות -
השפעות מרחיקות לכת .המשתתפים בתכנית לומדים
עם הצלחת הפיילוט הקימו השניים לפני שנתיים וחצי להתמיד ולא לוותר ,מתרגלים כישורי חיים חיוניים
את עמותת "הגל שלי -תופסים דרך" ,שהפכה את כגון הצבת יעדים ,סיבולת וביטחון עצמי ,וכך מבינים
הרעיון לדרך חיים .הם לקחו הלוואות ,רכשו ציוד ,ארגנו בעצמם שבעבודה קשה ובנחישות אפשר להצליח.
מרכזים ורצו קדימה .כיום יש להם ארבעה סניפים: רצף הפעולות ,הקשיים שמסביב וההתמודדות הנדרשת
בבת ים ,בתל אביב ,בכפר גלים ובפנימיית מבואות ים אינו קלים לאף אחד ,ועל אחת כמה וכמה לבני נוער
(פעילות ממוקדת לתלמידי הפנימייה בלבד) .יש 240 עם קשיים .גם הים עצמו ,שנתפס כמקום של חופש
בני נוער בעשרים קבוצות ,עם 22מדריכים ועם שני אין-סופי ,של רוגע ושל בילוי ,יכול להוות אתגר לא
"הורים" גאים שממשיכים לעמול מדי יום על המשימה, קטן; גובה הגלים ,הרוחות ,הזרמים ,הטמפרטורה
ולשפר את התכנית שנבנתה מתוך ניסיון ההדרכה ואי-הוודאות הכללית השוררת סביבו -כולם יכולים
הקודם והידע שצברו בלימודים ,וגם עם קצת עזרה לתעתע" .הים משתנה בכל יום ,כל הזמן" ,אומר וקסמן,
"זה לא כמו מגרש כדורסל" .גולשי הגלים מתמודדים
מקצועית. עם שיגעונותיו בכל השנה ,מה שאומר שבחורף צריך
להתמודד גם עם מזג אוויר קר ,רוחות עזות ,זרמים ועם
תכניות שכאלה נותנות סיכוי למי שהחברה כבר גלים חזקים .בקיץ השמש קופחת ,לפעמים הים הוא
הפסיקה לנסות בשבילם ,ויש כאלה שעבורם זה פלטה של שלווה ,ולפעמים יש גם מדוזות מרגיזות.
גם הסיכוי האחרון .בני הנוער מגיעים מהפריפריה המסר הוא שתלמיד שיצליח בתהליך ויעמוד במשימה
הגיאוגרפית והחברתית .יש בהם ערבים מלוד ,יוצאי -יצליח גם בחיים .במפגשים השבועיים יש נושא
אתיופיה מרחובות ,תל אביבים ואחרים .רבים מהם מרכזי שסביבו מתקיימות למידה והתנסות (זרמים
מעידים על השינוי שחל בהם ,על הדרך העצומה שעשו 6מגזין מדור לדור
בזכות הספורט ובזכות התכנית.